کشمیری مطرح کرد:

فعالیت ۶۰ هزار نفر در شرکت‌ها و واحد‌های فناور کشور

سرپرست دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: ۹ هزار شرکت و واحد فناور در کشور داریم که در آنها ۶۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کشمیری سرپرست دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: به محض مواجه با چالش شیوع ویروس کرونا در پارک‌های علم و فناوری به این موضوع ورود کردیم و در این حوزه اقدامات بسیار بزرگی را انجام داده ایم. در این مدت ۱۰ شرکتی که در حوزه کرونا فعال بودند دستاورد‌های پر رنگی را ارئه کردند.

او گفت: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری داریم که از شورای گسترش وزارت علوم مجوز دارند و در کل استان‌های کشور مستقر هستند. ۳۵ مورد از این پارک‌ها زیر مجموعه وزارت عتف و ۳ شرکت زیر مجموعه جهاد دانشگاهی، یک پارک وابسته به معاونت علم و فناوری، یک پارک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، یک پارک وابسته به دانشگاه آزاد و یک پارک وابسته به مجموعه خصوصی است.

او افزود: در مدیریت پارک‌های علم و فناوری به جوان گرایی توجه کرده ایم و متوسط سنی روسای این پارک‌ها ۱۷ سال نسبت به گذشته کاهش یافته و نسل مدیریتی جوانی روی کار آمده است. هدف در وزارت علوم توسعه کمی این پارک‌ها نیست. حدود ۹ هزار شرکت و واحد فناور در کشور مستقر هستند که در این مجموعه ۶۰ هزار نفر شاغل هستند و این شرکت‌ها سالانه بیش از ۱۳ میلیارد تومان فروش داشته اند. شرکت‌های دانش بنیان در ۵ سال گذشته رشد ۲ برابری پیدا کرده اند و اشتغال در این شرکت‌ها با ارزش افزوده بوده است.

کشمیری در ادامه تاکید کرد: روزانه بیش از یک میلیون ماسک و یک و نیم میلیون لیتر مواد ضد عفونی کننده توسط شرکت‌های فناوری در روز‌های اوج شیوع کرونا تولید می‌شد. ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در این مدت در مبارزه با کرونا فعال بودند که این شرکت‌ها دو مشخصه‌ی بارز دارند، مشخصه خاص این شرکت‌ها و واحد‌های فناور ریسک پذیری، چابکی و انعطاف پذیری است که خیلی راحت می‌توانند به حوزه نیاز‌های کشور و جامعه وارد شوند و مشخصه دوم این شرکت‌ها سرمایه گذاری‌هایی است که کشور در ۲۰ سال گذشته روی این شرکت‌ها داشته است.

سرپرست دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری اضافه کرد: اگر نگاه سرمایه گذاری به بخش فناوری داشته باشیم می‌توانیم به این امید داشته باشیم که در شرایط بحران و چالش این سرمایه گذاری‌ها اثر گذاری خود را داشته باشد.

کشمیری در پایان تاکید کرد: حوزه دانش بنیان یک حوزه جوان است و اینکه این شرکت‌ها بتوانند همه نیاز‌های کشور را برطرف کنند دور از انتظار است. از نزدیک شاهدیم که محصول دانش بنیان شرکت‌های داخلی توان ارائه خدمات را دارند، ولی با این وجود هنوز نتوانسته ایم برخی ارگان‌ها را مجاب به بستن واردات به نفع این شرکت‌ها کنیم.

ضد عفونی کابین اتوبوس در عرض ۳ دقیقه

عبدالرضا واعظی رئیس پارک علم و فناری آذربایجان شرقی در ادامه این نشست گفت: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از ابتدای شیوع ویروس کرونا فعالیت هایش را به سوی اقداماتی در حوزه مقابله با کرونا کرده است. میزان صادرات شرکت‌های فناور در سال ۹۸ حدود ۹ میلیون دلار بوده است. کیت تشخیص ویروس کرونا در شرکت‌های پارک علوم و فناوری آذربایجان با موفقیت تست شده است. همچنین در روز ۴۲ هزار ماسک و ۱۱ هزار ۵۰۰ لیتر هم مواد ضد عفونی کننده تولید و وارد بازار می‌شود. ماده ضد عفونی کننده برای داخل کابین اتوبوس‌های داخل شهری تولید کرده ایم که بعد از تخلیه اتوبوس بعد از ۳ دقیقه ضد عفونی کامل را انجام می‌دهد.

او در ادامه بیان کرد: طولانی بودن فرایند صدور مجوز‌ها یکی از مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم. به شرکت‌های فعال در حوزه کرونا ۵۰ میلیون کمک کرده ایم و از شرکت‌هایی که کسب و کارشان در این شرایط تحت تاثیر قرار گرفته است نیز حمایت کرده ایم.

فعالیت ۳۰۰ شرکت در پارک علم و فناوری کرمانشاه

خان احمدی رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه در این نشست گفت: حمایت از پارک‌های علم و فناوری باعث افزایش ظرفیت و کارایی این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی زیست محیطی و ... شده است. پارک علم و فناوری کرمانشاه حدود ۳۰۰ شرکت را تحت حمایت قرار داده است. در بحث کرونا بخشی از این شرکت در راستای ارتقای شاخص‌های تولید فعالیت کردند. از ۳ اسفند ماه کمیته تامین استان اعلام نیاز کرد و این امر باعث شد که شرکت‌های زیر مجموعه پارک علم و فناوری به این عرصه وارد شدند. بیش از ۵۰ درصد نیاز استان به محصولات مورد نیاز برای ضد عفونی توسط این شرکت‌ها تامین شد.

ساخت واکسن کرونا در دو شرکت زیر مجموعه پارک علم و فناوری پردیس

صفاری نیا رئیس پارک علم و فناوری پردیس نیز در این نشست اظهار کرد: در پارک فناوری پردیس با شروع بحران کرونا تلاش شد که از ظرفیت موجود در جهت کمک به حل بحران استفاده شود. ۳۰ شرکت در حوزه خدمت رسانی به جامعه در این مدت فعالیت داشتند که ۱۸ شرکت محصولات مستقیم بهداشتی و درمانی در حزوه مقابله با کرونا تولید کردند.

او ادامه داد: در پارک فناوری پردیس یک شرکت موفق به ساخت ونتیلاتور و ۳ شرکت موفق به تولید کیت تشخیص ویروس کرونا شدند. همچنین در حوزه درمان نیز چند شرکت اقدام به تحقیقات در حوزه سلول‌های بنیادی کردند و دو شرکت فعال در این پارک اقدام به مشارکت برای ساخت واکسن کرونا با شرکت‌های خارجی کرده اند که هم اکنون در مرحله تست قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار