روابط واشنگتن-پکن در وخیم‌ترین حالت ممکن است؛

هشدار کارشناسان درباره قریب‌الوقوع بودن مواجهه آمریکا و چین

برخی کارشناسان بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون آمریکا را نشانه آغاز تنش میان این دو کشور می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در گزارشی نوشت: شامگاه سه شنبه دولت آمریکا به دیپلمات‌های چینی دستور داد کنسولگری این کشور را در هیوستون در ایالت تگزاس طی ۷۲ تعطیل و آنجا را ترک کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به هیچ‌گونه جزئیاتی درباره اتخاذ این تصمیم مدعی شد به منظور حفاظت از مالکیت معنوی آمریکا و اطلاعات خصوصی آمریکایی‌ها این تصمیم گرفته شده است. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز گفت «چین سال‌ها مشغول جاسوسی گسترده و اعمال نفوذ غیرقانونی در سراسر ایالات متحده و علیه مقامات دولت آمریکا و شهروندان ما بوده است.»

از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین نیز تعطیل شدن فعالیت‌های دیپلماتیک این کشور در هیوستون را «تنش بی‌سابقه» اعلام کرد و وعده داد اگر آمریکا از تصمیم خود عقب‌نشینی نکند پکن با اقدامات متقابل سخت پاسخ خواهد داد.

به دنبال این ماجرا، ناظران بین‌المللی درباره روابط دوجانبه این دو کشور و اقدامات احتمالی تلافی‌جویانه چین به گفتگو نشستند.

دکتر استفن ناگی، استاد ارشد دانشگاه بین‌المللی کریستین در توکیو گفت «روابط دو جانبه ایالات متحده و چین ممکن است در این مرحله وخیم‌تر شود، هرچند ما نمی‌دانیم پشت این تصمیم که باید کنسولگری چین در هیوستون ظرف ۷۲ ساعت بسته شود چه چیزی نهفته است. اهداف مقامات واشنگتن بر ما پوشیده است.»

آخرین تنش دیپلماتیک میان واشنگتن و پکن با پیش زمینه اختلافات تجاری، شیوع کرونا و اعلام آمریکا مبنی بر اینکه ادعا‌های چین در دریای جنوبی چین بی‌اساس است بروز کرده است که بسیار عمیق به نظر می‌رسد.

ناگی در ادامه اضافه کرد «با این حال، از آنجا که معمولاً پکن نمی‌خواهد به افزایش تنش‌ها بپردازد، تلافی چین از این اقدام دولت ترامپ احتمالاً محدود به هدف قرار دادن یک کنسولگری آمریکا در یک شهر درجه دو یا شاید در یکی از شهر‌های درجه یک چین باشد.»

آدام نی، مدیر مرکز سیاست‌های چین در اتاوا، معتقد است پکن به اقدام متقابل در واکنش به آخرین اقدام آمریکا متوسل می‌شود. او گفت پیش بینی می‌کند پکن با دستور بستن یکی از کنسولگری‌های آمریکا در چین تلافی این اقدام واشنگتن را بکند. نی تاکید کرد «واشنگتن و پکن در تشدید رقابت استراتژیک گیر کرده‌اند و در ده سال اخیر روابط آن‌ها در بدترین و وخیم‌ترین حالت ممکن به سر می‌برد.»

هر دوی این کارشناسان بر این باور هستند که با نزدیک شدن به هفته‌ها و روز‌های انتخابات آمریکا می‌توان در انتظار افزایش تنش‌ها میان این دو کشور بود. ناگی در این خصوص گفت «این بدان معنی است که از سوی آمریکا فشار بر همه جبهه‌ها از جمله مناطق حساس مانند هنگ کنگ، سین کیانگ و تایوان اعمال می‌شود.» او در ادامه نتیجه گیری کرد یعنی آن که روابط دوجانبه آمریکا و چین در ماه‌ها و حتی سال‌های بعدی رو به وخامت خواهد گذاشت و پرتنش‌تر خواهد بود.

آدام نی نیز هشدار داد «زمینه همه این تنش‌ها رقابت استراتژیک و همچنین چرخش شدید سیاست آمریکا در مقابل چین است.»

روزنامه چینی گلوبال تایمز چهارشنبه گزارش داد آمریکا از چین خواسته است کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را ظرف ۷۲ ساعت آینده ببندد. این دستور پس از آن صادر شد که ادارات آتش نشانی هیوستون و اداره پلیس منطقه تأیید کردند که سه شنبه شب گزارش‌هایی مبنی بر آتش سوزی در کنسولگری چین در بلوار ۳۴۱۷ مونتروز دریافت کرده اند. پس از تماس‌های همسایگان، آتش نشانان جلوی ساختمان ایستادند، اما وارد مجتمع نشدند. روز جمعه، رسانه‌های محلی در هیوستون گزارش دادند که ساختمان کنسولگری و همچنین یکی دیگر از مجتمع‌های چینی که بسیاری از کارمندان کنسولگری در آن زندگی می‌کنند، تخلیه شدند.

واشنگتن پیش از تقاضای بستن کنسولگری چین در هیوستون، در ۲۰ ژوئیه ۱۱ سازمان چینی را به اتهام سوء استفاده از حقوق بشر در سین کیانگ تحریم کرد. بر اساس این تحریم، این سازمان‌ها نمی‌توانند فن آوری‌های آمریکایی و کالا‌های تولیدی این کشور را خریداری کنند. پیش‌تر نیز آمریکا محدودیت‌های صدور ورادید و همچنین دارایی علیه سیاستمداران چینی به اتهام جرائم تبعیض نژادی اعمال کرده بود. دولت چین نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، مجازات‌هایی را علیه سناتور‌های این کشور از جمله تد کروز و مارکو روبیو در نظر گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
جنگ حتمی مگرعقب نشینی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
دوره آمریکا به سر اومده. کشوری که لابی اسراییل کنترلش کنه بعد دو سه دهه همین بلایی که سر آمریکا اومد به سرش میاد. به گند کشوندند این آمریکا رو. نه اخلاقی نه نظم و نه تلاش برای کسب دانش.
آخرین اخبار