ترقی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قرارداد با چین اثر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد/ آمریکا از منطقه خارج خواهد شد

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: قرارداد ایران و چین زمینه خروج آمریکا از منطقه که رهبری وعده آن را دادند فراهم می‌کند.

حمیدرضا ترقی نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با قرارداد ایران و چین گفت: آمریکایی‌ها برای ماندن در منطقه احساس خطر زیادی می‌کنند، چون این احتمال وجود دارد که با آمدن چین و سرمایه گذاری اقتصادی در منطقه، این کشور بتواند زمینه خروج آمریکا از خاورمیانه که رهبر انقلاب بعد از شهادت سردار سلیمانی وعده آن را داده بودند، را سرعت داده و خلاء آمریکا توسط چین پر شود.

ترقی ادامه داد: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین فرصت بسیار خوبی را برای ایران فراهم می‌کند که بتواند سیاست خروج آمریکا از منطقه و جلوگیری از دخالت‌های آمریکا را به نحو مطلوبی سرعت ببخشد، سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در کشور ما بهترین فرصت برای رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است و رشد اقتصادی را در چشم انداز ۲۰ ساله کشور به همراه خواهد داشت.

او افزود: مسئله تضمین فروش نفت کشور مهم ترین بند این قرارداد است و تاثیر زیادی در شکستن تحریم‌های نفتی دارد و اثر این تحریم‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و فروش نفت را تا ۲۵ سال تضمین می‌کند.


بیشتر بخوانید:

هیچ‌گاه از تعامل با چین ضرر نکردیم/ مفهوم شعار «نه شرقی، نه غربی» قطع ارتباط با دنیا نیست


معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستم استخراج نفت در کشور ما فرسوده شده و دستگاه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید نوسازی شوند، با سرمایه گذاری چین در این رابطه می توانیم در صنعت نفت تحول قابل ملاحظه‌ای را به وجود بیاوریم که زمینه بهره برداری بیشتر فراهم شود.

او در ادامه گفت: استفاده از ساحل مکران برای توسعه استفاده از دریای آزاد و تبادل تجاری و صنعت دریایی مناسبی که بتواند ساحل ایران در منطقه اقیانوس هند را درآمد زا کند بسیار مهم است.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: چون پروژه جاده ابریشم در این قالب قرار دارد می تواند زمینه تجارت ایران با همه کشور‌های حاشیه این جاده را فراهم کند که این افزایش صادرات، می‌تواند رشد تولید را در کشور افزایش دهد تا به دنبال آن زمینه ساز تحقق جهش تولید باشد.

او با اشاره به جوسازی‌های ایجاد شده علیه قرارداد ایران و چین بیان کرد: علت جوسازی‌های اخیر برخی رسانه‌ها و افراد علیه این قرارداد این است که با آغاز اجرای این قرارداد؛ پروژه تحریم‌های آمریکا شکست می‌خورد و زمینه خروج آمریکا از منطقه پدید می‌آید و چین، ایران و روسیه ارتباط استراتژیک برقرار می‌کنند که می‌تواند زمینه یک جانبه گرایی آمریکا و تک قطبی بودن دنیا را از بین ببرد و نظام بین الملل به سمت چند جانبه گرایی حرکت کند.

ترقی در پایان درباره مقایسه این قرارداد با برجام گفت: این مقایسه ناشی از بی اطلاعی از متن قرارداد است؛ طبیعتا کسانی که با دقت این قرارداد را بخوانند متوجه خواهند شد این قرارداد رمز شکوفایی اقتصاد کشور و رمز پیشرفت و جهش اقتصادی کشور است و در کنار آن تبعات اقتصادی مثبت دیگری می‌تواند برای کشور و منطقه داشته باشد؛ برجام یک توافق یک طرفه است، ولی قرارداد ایران و چین یک توافق دو طرفه است و منافع دو طرف در آن مورد توجه قرار گرفته و از این نظر کاملا برعکس برجام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قرارداد مبهم
۲۱:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
چگونه اين قرارداد باعث ميشود مردم بصورت مستقيم از آن منتفع شوند چرا جزئيات قرارداد بازگو نمي شود ؟. اگر چين از ثروت منابع عظيم خليج فارس و تامين مواد غذايي بالقوه بهره مند شود با داشتن تجهيزات و ابزار سنگين و دانش و تكنولوژي بسرعت منابع در خليج فارس از ايرانيان تهي ميشود . بهتر است بصورت مديريت پيماني قرارداد منعقد گردد تا درصدهاي بهره مندي از منابع براي دولت و مردم پس از يك دوره كوتاه مدت ارزيابي شود .
آخرین اخبار