دربهار سال ۹۹ اتفاق افتاد؛

رشد ۱۱ درصدی مصرف آب شهروندان البرزی

مصرف آب ساکنان استان البرز در بهار ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،با گرم شدن هوا وراه اندازی کولرهای آبی نیز حدود ۵۰۰ لیتر در شبانه روز به حجم مصرفی آب افزوده می شود که مجموع این مصارف در سطحی گسترده می تواند به مشکلی بزرگ برای منابع آبی تبدیل شود.

شیوع کرونا و رشد مصرف آب

مدیر عامل آبفای استان البرزگفت: گرم شدن هوا و راه اندازی کولر‌های آبی از یکسو و محدودیت منابع آبی استان از سوی دیگر باعث افزایش مصرف آب شده است، اما امسال شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های بهداشتی برای نظافت باعث شد تا در سه ماه  نخست امسال حجم مصرف آب شرب به ۷۰ میلیون متر مکعب برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است.

آقای مهدی زاده شستشوی بی رویه دست‌ها و نظافت منازل را یکی از عمده‌ترین دلایل رشد مصرف آب دانست و افزود: متاسفانه در پی شیوع ویروس کرونا بعضی خانواده‌ها به علت نگرانی از ابتلا به این ویروس به مصرف بی رویه آب روی آورده اند که همین موضوع مشکلات منابع آبی را دوچندان کرده است.

او گفت: بر اساس توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، به طور میانگین درهر بارشستن دست‌ها، ۶ لیتر آب مصرف می‌شود که اگر هر فرد بطور میانگین ۱۰ بار در شبانه روز مبادرت به انجام این کار نماید بیش از ۶۰ لیتر به سرانه مصرف آب استان اضافه می‌شود، حال اگر این رقم را در جمعیت حدود سه میلیون نفری استان ضرب کنیم، حجم بار مصرفی بالایی به شبکه ذخیره وتوزیع آب شرب وارد می‌شود.


راهکارهای کاهش مصرف آب

مدیر عامل آبفای استان البرز افزود: کوتاه کردن زمان استحمام، بستن شیر آب هنگام کف مالی دست ها، سرکشی به کولر‌ها و نصب سایه بان و تنظیم شناور آن‌ها واطمینان از سالم بودن شیلنگ کولر، پرهیز از شست و شوی حیاط و خودرو، آبیاری فضای سبز در هنگام شب یا صبح زود وپرهیز از غرقابی کردن باغچه‌ها، از مهمترین مواردی است که در شرایط فعلی می‌تواند به مشکل کم آبی کمک کند
 
مدیر عامل آبفای استان گفت: در شرایط فعلی قطعی آب به طور عمومی نداریم ، اما دربعضی مناطق کلانشهر کرج و دیگر شهرستانها ، در روز جمعه و روزهای تعطیل با افزایش شدید مصرف مواجه هستیم که منجر به افت فشار به خصوص درطبقات بالای ساختمانها می شود.


نصب پمپ و مشکلات آن

متاسفانه برخی از مشترکان به صورت مستقیم روی شبکه پمپ نصب می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود تا دیگر همسایه‌ها با مشکل مواجه شوند، آقای نصیری ساکن یک ساختمان در عظیمیه کرج می‌گوید، متاسفانه همسایگان ما در یک مجتمع ۱۲ واحدی با نصب مستقیم پمپ روی شبکه باعث قطع آب شرب دیگر همسایگان در روز‌های تعطیل می‌شوند.


حافظ مدیر آبفای شهرسان کرج افزود: مشترکان در صورت نیاز به نصب پمپ، حتما بعد از کنتور، یک مخزن ذخیره آب به ازای هر خانوار ۲۵۰ لیتر پیش بینی کنند و سپس با تعبیه یک پمپ برنامه ریزی کنند تا آب در طبقات بالای ساختمان نیز جریان پیدا کند لذا همین موضوع می‌تواند به جلوگیری از افت فشار و قطع آب دیگر مشترکان نیز کمک کند.


افت منابع آب زیرزمینی

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان  گفت: کسری مخازن آب زیر زمینی در دشت‌های استان بطور متوسط ۷۱ میلیون متر مکعب در سال است که این کسری مخزن در حدود یک متر، ترازِ آب زیرزمینی را در آبخوان‌های استان پایین می‌برد.

نجفیان افزود: عمق رسیدن به آب در چاه‌ها و نقاط استان متفاوت است در برخی نقاط مثل فردیس بالای ۲۰۰ متر به آب می‌رسیم و ممکن است در برخی نقاط سالیانه افتِ ترازِ آب در حدود ۵ تا ۹ متر هم بسته به شرایط و برداشت زیاد منابع آب زیر زمینی اتفاق بیفتد، اما به طور متوسط در سطح استان سالانه یک متر عمق رسیدن به آب در چاه‌ها افزایش می‌یابد.


فرهنگ سازی برای صرفه جویی

پیمان امیری کارمند یکی از ادارت استان البرز گفت: متاسفانه در اداره ما هیچ کس به موضوع صرفه جویی آب توجه نمی‌کند و با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده از آب چند برابر شده است و از طرفی، چون شیر‌های آب از نوع پدالی نیست همکاران ما از ابتدا تا انتهای شستن دست‌ها آب را باز می‌گذارند و در مدت زمان ۲۰ ثانیه‌ای که به شستشوی دستهایشان می‌پردازند، آب قابل توجهی هدر می‌رود.

جواد عباس زاده کارمند یک شرکت خصوصی افزود:  با توجه به بالا رفتن مصرف آب و در نتیجه افزایش مبلغ قبض پرداختی، مدیران شرکت ما با نصب شیر‌های پدالی تا حد قابل توجهی از مصرف آب جلوگیری کرده اند.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان گفت: در هر مدرسه‌ای که فعالیت‌های تبلیغی در خصوص صرفه جویی انجام شده است و کارشناسان آبفا با اعزام به مدرسه برای دانش آموزان در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده اند، مصرف آب بسیار کمتر از گذشته شده است.

با ین تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه در سال‌های گذشته رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما با مشارکت متولیان امور آب توانسته اند در زمینه صرفه جویی با توجه به کاهش منابع آبی فرهنگ سازی خوبی کنند، اما به نظر می‌رسد ارائه آموزش‌های لازم به صورت مستقیم و چهره به چهره به مردم و به ویژه دانش آموزان و والدین آن‌ها، کارمندان و دیگر مکان‌های عمومی، می‌تواند در گسترش فرهنگ صرفه جویی تاثیرگذار باشد.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام / ر

برچسب ها: مصرف آب ، شست و شو ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.