بازتاب همکاری ۲۵ ساله ایران و چین/ سندی که لرزه بر تن آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌اندازد

اخباری مبنی بر توافقی ۲۵ ساله میان چین و ایران منتشر شده و این گزارش به بازتاب این سند همکاری در رسانه‌های خارجی می‌پردازد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) در تهران، تحریم‌های این کشور و متحدان اروپاییش علیه کشورمان آغاز شد. البته در سال ۱۳۹۴ کمی از این تحریم‌ها کاسته شد اما در سال ۱۳۹۷ و با خروج آمریکا از برجام (توافق هسته‌ای ایران، برنامه جامع اقدام مشترک یا به انگلیسی Joint Comprehensive Plan of Action) شدت بسیار بیشتری پیدا کرد.

اما اکنون با گذشت تقریباً دو سال از خروج آمریکا و انواع و اقسام فشار‌هایی که از سوی واشنگتن بر کشورمان وارد آمده به تازگی دولت ایران خبر رسمی توافقنامه‌ای با چین را منتشر کرده تا نشان دهد به غرب متکی نیست و البته در هر حالتی قادر است دلِ ایالات متحده را به لرزه درآوَرَد.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» به ثبت رسیده و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و دیگر بخش‌ها را شامل می‌شود.

مهمترین بخش این توافق، تجارت با ارز‌های ملی است. همچنین بخش بسیار مهم این سند تاکید موکد چین بر طرحی بزرگ با نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) است که ایران می‌تواند علاوه‌ بر مشارکت فعال در این طرح جهانی، از منافع اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره‌مند شود.

بر اساس این توافق چین به وارد کننده ثابت نفت از ایران تبدیل می‌شود و ایران نیز به چین برای سرمایه گذاری در کشورش حقوقی اعطا می‌کند.

افزایش همکاری میان بانکی، مالی و بیمه‌ای و افتتاح شعبات بانک‌های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین از جمله دیگر مفاد این سند است.

به این دلیل که در روز‌های گذشته این سند همکاری از سوی رسانه‌های خارجی آژیر خطری برای آمریکا و متحدانش خوانده شده است، در این گزارش رصدی بر نگاه رسانه‌‌ها بر برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک کشورمان و چین خواهیم داشت.

وال استریت ژورنال و توافق بُرد-بُرد پکن-تهران

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی توافق میان ایران و چین را نشانه شراکت استراتژیکی تعبیر کرد که با آن هر دو کشور نشان می‌دهند به غرب متکی نبوده و جایگزینی برای آمریکا و متحدانش دارند.

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال بر اساس این سند همکاری، چین از منافع نفتی ایران و تهران نیز از سرمایه‌گذاری چین سود می‌برد. تحلیلگران غربی می‌گویند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، ضرب‌شستی مقابل آمریکا و سدی در برابر فشارهای تحریمی علیه دو کشور است و مقامات دو کشور با این اقدام نشان می‌دهند برای واشنگتن و هم‌پیمانانش جایگزین خواهند داشت.

نیویورک تایمز و زنگ خطر برای آمریکا

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله‌ای با عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند» این توافق را قدمی به سوی تضعیف سیاستهای همه‌جانبه دولت ترامپ علیه ایران موسوم به «فشار حداکثری» دانست.

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

این روزنامه مدعی شد که نسخه‌ای ۱۸ صفحه‌ای از این توافق ۲۵ ساله میان پکن-تهران را در دست دارد و بر اساس آن چین قادر خواهد بود در بخش‌هایی مانند انرژی در ایران سرمایه‌گذاری کند. در این صورت تمام نقشه‌های ضدایرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نقش بر آب خواهد شد.

بر اساس نوشته نیویورک تایمز مطابق این سند، چین مجاز خواهد بود تا در بانکداری، مخابرات، بنادر، راه‌آهن و ده‌ها پروژه دیگر به شکل گسترده‌ای مشارکت به عمل آورد. درمقابلِ این مشارکت بلند مدت نیز پکن برای مدت ۲۵ سال با تخفیفی ویژه از ایران نفت به کشور خود وارد خواهد کرد.

در نتیجه و بر طبق سند جامع همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، رزمایش‌ها و تحقیقات مشترک، توسعه تسلیحات و اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دو کشور برای مبارزه با «نبرد بی‌وقفه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و جرایم مرزی» نیز افزایش خواهد داشت.

البته در این روزنامه ادعا شده این سند محرمانه بوده که تاکنون هیچ بخشی از آن به شکل محرمانه صورت نگرفته است. به طور مثال، رئیس جمهور چین در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای، نیز‌ این توافق ۲۵ ساله را مطرح کرد که ایشان در پاسخ آن را درست و حکمت‌آمیز دانستند.

به گزارش نیویورک تایمز، این توافقنامه و همکاری در روابط میان پکن-واشنگتن نیز بی‌تاثیر نبوده و ضربه‌ای بزرگ به آمریکا وارد خواهد کرد.

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

در مقابل، ایران نیز که پتانسیل بالایی برای صادرات نفت دارد به دلیل تحریم‌های ترامپ و دولتش از انجام این امر محروم بوده است؛ اما با این توافق می‌تواند صادرات خود را افزایش دهد. در همین راستا چین که ۷۵% واردات نفت به کشورش در سال گذشته را گزارش داده بود اکنون با ایران به این میزان واردات و با تخفیف بالاتر خواهد رسید.

این رسانه آمریکایی در همین راستا اذعان کرد که اکنون چین برخلاف بسیاری از کشور‌ها که جرات قد علم کردن مقابل آمریکا را نداشتند، مقابل این ابرقدرت ایستادگی کرده و از خود مقاومت نشان داده است.

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

در بخشی که نیویورک تایمز برای ابتدای این سند منتشر کرده است اینطور نوشته شده است که: «دو فرهنگ باستانی آسیا و شریک در تجارت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیت با چشم‌اندازی مشابه و منافع دو جانبه و چندجانبه، یکدیگر را شریک راهبردی می‌بینند.»

بنابر گفته این روزنامه سرمایه‌گذاری چین در ایران در طول همکاری، ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

البته مقامات آمریکا نیز که از این سند همکاری به لرزه در آمده‌اند نیز ساکت نماندند و به طور مثال یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در این باره گفته است: «آمریکا همچنان تعرفه‌هایی بر شرکت‌های چینیِ کمک کننده به ایران تحمیل خواهد کرد. این دولت چین است که با صدور مجوز و ترغیب شرکت‌های چینی به انجام فعالیت‌های تحریم شده با ایران، هدفی که خود در سر دارد مبنی بر تقویت ثبات و صلح را تضعیف می‌کند.»

به همین دلیل این روزنامه همکاری میان چین و ایران و گستردگی آن را به زنگ خطری برای روابط آمریکا و چین تعبیر کرده است.

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

از طرف کشور چین نیز مقامات مختلفی از آن در این باره اظهار نظر داشته‌اند، به طور مثال «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین هفته گذشته درباره این توسعه همکاری گفت: «دوستی میان چین و ایران قدیمی است و توسعه روابط دو جانبه از دیرباز میان این دو کشور بوده است. ما آمادگی همکاری با ایران برای پیشبرد تدریجی همکاری‌های عملی را داریم.»

برای توضیحات بیشتر از این توافق نیز این روزنامه آمریکایی پروژ‌ه‌های همکاری میان این دو کشور در توسعه فرودگاه‌ها، قطار و مترو سریع‌السیر را نام برد. همچنین پکن مناطقی آزاد و تجاری در «ماکو» شمال غربی ایران، آبادان و جزیره قشم احداث خواهد کرد.

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

در پیش‌نویس این سند همکاری جامع پیشنهاد زیرساختی برای شبکه ارتباطات از راه دورِ ۵G نیز مطرح شده است.

در تعبیری دیگر نیز این روزنامه از این همکاری به نشانه بی‌حوصلگی چین در مقابل آمریکا و قلدرمآبی‌هایش یاد کرده است و دلیل آن را تکرر تذکرات پکن به واشنگتن به عدم خروج از برجام و تعهد به توافق هسته‌ای با ایران عنوان کرده است.

میدل‌ایست آی، توافق پکن-تهران و جان گرفتن دوباره اقتصاد ایران

در روزنامه انگیسی میدل‌ایست آی این توافق به منزله احیای دوباره اقتصاد ایران و ضربه‌ای کاری بر آمریکا تعبیر شده است. در متن این رسانه در این باره آمده است: «در صورت اجرایی شدن، توافق ایران-چین، اقتصاد ایران را احیا می‌کند. همچنین سیاست این کشور به ثبات خواهد رسید. با چنین بهبود اقتصادی و سیاسی موقعیت منطقه‌ای ایران نیز بهبود خواهد یافت و دشمنانش نیز انگیزه‌ای برای روی آوردن به تهران و دوری از سیاست‌های آمریکا خواهند داشت. در ثانی، کشور‌های عربی هم شتاب بیشتری برای عقد قرارداد‌های خاص با چین پیش خواهند گرفت.»

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

این رسانه انگلیسی از این توافق به عنوان ابزاری برای ارتقای جایگاه چین در خاورمیانه یاد می‌کند و می‌نویسد: «این سند، پایگاهی دائمی برای چین در ایران رقم می‌زند و با ارتقای موقعیت منطقه‌ای پکن، برتری راهبردی آمریکا در خلیج فارس و منطقه را تضعیف خواهد کرد؛ بنابراین نتیجه آن خواهد بود که سند مورد نظر موقعیت بین‌المللی چین را نیز ارتقاء خواهد داد.»

گزارش جروزالم پست از خراب شدن  آوار بر سر تل‌آویو

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست توافق جدید همکاری میان ایران-چین را زنگ خطری برای تل‌آویو خوانده و نوشت وقتی پکن و تهران بر روی یک معامله چند میلیارد دلاری اقتصادی-امنیتی ۲۵ ساله کار می‌کنند، به منزله این است که اسرائیل دلایل بسیاری برای مُشَوش شدن دارد.

در بخش ابتدایی این روزنامه صهیونیستی این توافق به عنوان خبری بد برای اسرائیل تعبیر شده و عنوان شده است که سراریزی سرمایه چین به ایران تلاش واشنگتن برای تحریم ایران را بی‌اثر خواهد کرد.

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

جروزالم پست در ادامه به اظهارات کاریس ویت، مدیر اندیشکده سیگنال، پایگاه تحلیل مسائل چین و رژیم صهیونیستی، استناد کرده و نوشت هر یک دلاری که وارد سیستم ایران شود، می‌تواند علیه اسرائیل هزینه شود. بنا به گفته این تحلیلگر، چین از طریق این توافق و با استفاده از ارز دیجیتال خود فرصت دور زدن سیستم‌های آمریکایی و کاهش نفوذ دلار را خواهد داشت. این همان پیامد دیگر این توافق است که می‌تواند به رژیم صهیونیستی هرچند غیرمستقیم آسیب برساند.

ویت در این راستا گفته است توافق جدید میان تهران و پکن، باعث می‌شود متحد ایران یعنی چین برای حضور در خلیج فارس امکان بیشتری داشته باشد و این یک برگ برنده دیپلماتیک در مقابل آمریکا و متحدان منطقه‌ای او محسوب می‌شود.

این تحلیلگر باور دارد خطر این توافق برای اسرائیل واضح و روشن است و زمانی که تقویت نظامی ایران به دست کشوری دیگر در میان می‌آید این خطر به نگرانی بیشتر آن‌ها نیز دامن می‌زند. او ادعا می‌کند دولت چین تصور نمی‌کند ایران خطری برای اسرائیل است و پکن بر این باور است که ایران به معنای واقعی به دنبال نابودی اسرائیل نیست.

در انتها، رسانه صهیونیست اعلام کرد به احتمال فراوان نتانیاهو از این خبر بسیار در تشویش است.

توافق پکن- تهران و لرزه‌ای بر تن مقامات آمریکایی

سند همکاری ۲۵ ساله میان چین و ایران به اندازه‌ای قدرت دو کشور را به رخ کشیده است که مقامات کنونی و اسبق و تحلیلگران برجسته از آمریکا درباره آن صحبت داشته اند.

به طور مثال، نیکی هیلی، سفیر سابق دولت آمریکا در سازمان ملل، این سند را اقدامی در جهت پایان دادن به انزوای جهانی ایران دانسته است.

بازتاب همکاری ۲۵ ساله ایران و چین/ سندی که لرزه بر تن آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌اندازد

این مقام آمریکایی که به دلیل ضدیت با ایران بسیار شناخته شده است مطلبی از پایگاه خبری آکسیوس را در توئیتر خود بازنشر کرد. در این مطلب سند همکاری میان ایران و چین «تحول خطرناک» نام برده شده است. هیلی نیز بر آن افزود: «چین برای پایان دادن به انزوای جهانی ایران با آن شریک شد.»

همکاری ۲۵ ساله ایران-چین؛ لرزه‌ای بر تن آمریکا و متحدانش/ مرروی بر بررسی رسانه‌های خارجی از این سند

همچنین تحلیلگران برجسته آمرکایی نیز دست به آنالیز این سند زده‌اند. به طور مثال، گرت پورتر، تحلیلگر برجسته مسائل امنیتی، از آن به عنوان «پاتک و حمله‌ای غافلگیرانه به اقدامات آمریکا برای فشار بر اقتصاد ایران» نام برد.

در انتها و با توجه به نظرات روزنامه‌های آمریکایی و خارجی می‌توان اینگونه برداشت کرد که توافق میان ایران و چین تنِ آمریکایی که چندین سال با زورگویی و تحریم‌های گوناگون سعی در نشان دادن قدرتش به کشورمان داشته را لرزانده است.این کشور که طی سالهای گذشته برای ازپای‌درآوردن ایران از هر ابزار و فشاری استفاده کرده، اکنون می‌بیند مردم ایران علی‌رغم زورگویی آمریکا و سختی‌های تحمیل‌شده، همچنان مقاوم و استوار ایستاده‌اند و بعد از بدعهدی آمریکا و غرب در توافق هسته‌ای، هیچ کس در تهران تمایلی به گفتگو و برقراری رابطه با آنها را ندارد و با حفظ منافع و حاکمیت ملی در پی روابط جدید در عرصه بین‌الملل و ارتقا سطح همکاری‌ها با کشورهای دیگر هستند.

گردآوری و نگارش: سپیده احدپور 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
yjc به عنوان یک رسانه معتبر لطفا از کلمات بیگانه "آنالیز" استفاده نکنید، از تحلیل یا بررسی یا آمایش یا ... استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۲:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یه آمار امروز دیدم گفتم شاید بد نباشه بگم
1_تنها کشوری که از ایران نفت میخره=چین
2_کشوری که بانک هاش با ایران کار میکنه و پول های ایران را بلوکه نکرده= چین
3_کشوری که تو مجامع بین الملل همیشه از ایران دفاع کرده=چین
کشوری تا چند سال دیگه قطب اقتصاد دنیاست =چین
6_ میزان داد و ستد ایران و چین ۲۰ میلیارد دلار بوده
4_توتال فرانسه در سال ۹۷ از ایران رفت و ضربه بزرگی به صنعت نفت ما وارد کرد
5_بانک های اروپا هیچ کانال مالی با ایران ندارند و پول های ایران را بلوکه کردن
6_شرکت پژو رنو فرانسه سال ۹۷ از ایران رفت
خلاصه که اولا بدون اطلاعات کامل قضاوت الکی نکنیم و به فضای مجازی و چیز هایی که توش میگن اعتماد نکیم
بالاخره هر کشوری مجبوره با کشور های دیگه در ارتباط باشه وگرنه چرخ اقتصاد نمیچرخه
و اینکه قرار داد با چین خوبه به شرطی که قرار دادش خوب باشه نه مثل برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
هر چی می کشیم از بی سوادی مردمه که 260 تا کانال فارسی زبان خارجی با پول دشمنای خونی ایران عاشق چش و ابروشون شدن و هر روز بهشون میگن از چی خوششون بیاد و از چی بدشون بیاد، آیندگان چی میگن در بارمون؟ دشمنشون اومد با 2 تا جنگ روانی موتورشون رو آورد پایین؟


امروز خط اینه که چین رو بزنن، یه روز میگفتن دریای خزر رو دادن رفته، یه روز چابهار، یکی هم نرفت یه کم درباش تحقیق کنه و شایعه رو انتشار میده.

در مورد چیزی که اطمینان ندارین حرف نزنین پروفوسورها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ما یک قرارداد ساده فوتبالو نتونستیم بنویسیم و میلیارد ها تومان پول این کشور به تاراج رفت حالا چه شکلی همچین قرارداد سنگینی نوشتنن جای سوال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
به امید بهبود وضع اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خدا بهتر میدونه، ولی چیزی که ما توی این همه سال دستگیرمون شده و میدونیم،هرجا آمریکا و هواداراش ،سر و صدا دادند و جارو جنجال کردن و گفتن نه نکنید خوب نیست و.....،یه نفعی حتما برا ما داشته و اونا داشتن میسوختن؛
هرجا هم ،کاری و قراردادی، به ضرر مردم و مملکت ما بوده،اونا یا سکوت کردن یا گفتن خوبه باید این کار انجام بشه!!
باز هم امیدواریم که ان شاالله نظر لطف خدا و صاحب امرمون همچنان و در همه حال از ما برنگردد و راه درست رو به برکت خون شهدا ،دستور کار این ملت و نظام قرار بده؛هر چه که باشد
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
مرگ بر وطنفروش خائن چینی گمشو از ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
پرچم بالا سرت رو آتیش می زنم روزی هزار بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
مرگ برآمریکای تروریست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
آقای ناشناس 10:43 یعنی طرفدار کمونیست های چینی هستی؟ همین الانشم داریم کلی تلفات میدیم بخاطر کرونای چینی.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
پرچم بالاسرش؟
فکر میکنی از داخل امریکا داره کامنت میده؟
خیلی باحالی
یعنی متوجه نیتسی محبورن به خاطر فیلترینگ یه سره با فیلتر شگن توی اینترنت بچرخن؟
دیگه دم به دقیقه فیلترشکن رو قطع نمیکنن واسه سایت باشگاه بیان نظر بدن ای پی ایران بیفته بعد دوباره فیتلر شکنو وصل کنن


مردم مثل مسئولین سه قوه اینترنت بدون فیلتر ندارن
Iran (Islamic Republic of)
نگران فردا ها
۱۰:۱۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
شهید همت:وقتی راه را گم کردی ببین دشمن کجارو بیشتر می زند بدان اونجا مواضع خودی است.
پس چرا برا برجام اینطور شعار اقتصاد و تولید و ترکمان چای و.‌‌‌‌..... ندادید.
حالا این ضد انقلاب ها و رسانه های معاند و مردم گوش به فرمانشان وطن پرست شدن
اف بر مردم نا اگاه
#بصیرت
#دشمن_شناسی
#و...
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۲۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
دقیقا همینه شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
افرین خیلی بصیری
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۱۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
فعلا که لرزه بر تن مردم انداخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
تا چیزی میشه امریکا اسرییل خود وکیلی ملت ازاین همه شعار دادن خسته شدن به فکر ملت باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
درسته که هیچی نداریم

ولی خدا رو شکر امنیت داریم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
مسخره کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
البته بر تن من هم لرزه انداخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
یعنی تمام این حوزه هایی که گفتید شامل میشه رو قراره دو دستی بدیم به چینیا؟ لااقل یه گدایی سر چهارراه ها رو واسه مردم خودمون نگه دارید از گرسنگی نمیریم ضمنا این سند همکاری با چین اگر بدرد بخور بود به درد ونزوئلا توی این هفت سال خورده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
پس این شعارهای تولید ملی و جهش تولید و...اینا چی میشن با این قرار داد که همین چندتا کارخونه که سرپا هستن هم بسته میشن امتیاز همه چیو دارن واگذار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
شعار
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
والا بیشتر لرزه به تن ملت انداخته
خزر رو که دادن رفت
Iran (Islamic Republic of)
razaei
۲۳:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
شاهنامه آخرش خوش است برای دیگر قراردادها نیز همانگونه میگفتند برجام را نیز باهماهنگی کامل مسئولین نظام ومجلس در عرض 20دقیقه تصویب شد نتیجه هیچ این دولت قرارداد را امضاء کرده ودولت را تحویل میدهد وهیچگونه مسولیتی را بر گردن نمی گیرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اصلا وقتی یک قرار داد هنوز متنش بطور کامل و رسمی نوشته نشده و فقط پیشنویسش نوشته شده چرا باید خودمونو معطل کنیم
تازه بعد از به امضا رسیدن باید بره مجلس
ول کنید به جای این کارا از دولت در زمینه اقتصاد توضیح بخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
میخوای ده سال از اجراش هم بگذره بعدا بریم سراغش؟!!!

خب از الان باید مطالبه گر بود دوست عزیز. باید نتیجه افکار عمومی برای مجلس روشن بشه که رای بده یا نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
برجام که میدونستیم چیه بیست دقیق توی مجلس بود
این یکه که نمیدونیم چیه رو به نظرت اصلا اجازه میدن بره مجلس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
پس چرا موقع نوشتن ننگین برجام این جملات بر زبانتان جاری نمی شد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
آخه هنوزش متنش کامل نشده و متن قرار دادی نوشته نشده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یکم فکر کنیم
برجامی که از اولش غلط بود طوری رسانه های خارجی گفتن که حتی ما براش جشن گرفتیم و نتیجه اون محدودیت هسته ای بیش نبود
اگه الانم بگن قراره برجام موشکی با آمریکا بسته بشه رسانه های خارجی طوری تیتر میزنن که فکر کنیم دیگه تموم مشکلات حل شد
اما اگه با چین که همیشه طرفدار ایران بوده قرار داد ببندیم میشه ترکمانچای
چون دیگه تحریم های آمریکا بی معنا میشه پس باید ی کاری کرد که خود مردم نذارن صورت بگیره
یکم فکر کنیم تو رو خدا تا کی باید بازیچه دست امثال بی بی سی و منو و تو و منافع آمریکا و صهیونیست ها باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اگر برجام بد بود ، آمریکا ازش خارج نمیشد و زیرش نمیزد. برجام خیلی آمریکا رو در جهان محدود کرد
برجام کاملا حافظ منافع ما بود.

خروج آمریکا از برجام بد بود داداش. فکر کنم همین جمله هم از طرف همفکران شما خیلی تکرار میشه که آمریکا چرا از برجام خارج شد؟
اگر از خروج از توافقی ناراحتید ف لابد اون توافق خوب بوده

مشکل دلواپسانی چون شما این هست که تکلیف خودتونم نمیدونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
پین همیشه و در همه جای دنیا به فکر منافع خودش بوده نه مردم ما وقتی هم ایران رو آمریکا تحریم کرد تمام صنایع معتبر چینی از ایران خارج شدند و فقط بنجلاشون که هیچ جای دنیا راهشون نمیدادند موندند تا از این فرصت نهایت استفاده رو ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اگه برجام بود
یعنی حالا که امریکا اجراش نمیکنه اوضاع ما بهتر از زمان اجرای برجامه دیگه

تکلیفتونو معلوم کنین
همی میگین برجام بده هم میگین چرا دلار شده 25 تومن

بدم میاد ازین ادما که با خودشونم درگیرن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
از اول هم رهبر گفت به آمریکا و اروپا اعتماد نکنید
اما ما صنعت هسته ای مون را محدود کردیم و اونا باز هم تحریم کردن
ما به وعده هامون عمل کردیم و اونا هیچ نوردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ما از قشر متوسطیم
هر روزم که فشار های اقتصادی بیشتر میشه
هر روز بیشتر درگیر مسایل اقتصادی
بعد شما میگی برجام خوب بود
اگه خوبه چرا ما تاثیرش را تو زندگی مون ندیدیم
چرا از وقتی برجام اومد نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه بیشتر شد
چون آمریکا بدون نغز برجام به کلی دلیل از جمله حمایت ما از حزب الله میتونه ما را تحریم کنه بدون اینکه برجام رو نغز کنه
اصلا انقدر که مذاکرات به اونا باج دادیم و بعد اینکه اونا به توافقاتشون عمل نکردن هیچ کاری نکردیم جرات ترور سردار سلیمانی رو پیدا کردن
اگه میگم بده چون ملت هر روز فقیر تر میشین و بعد شما میگی برجام خوب بود اون چند سالی آمرکا توش بود هم اوضاع فرق نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اون آقایی که میگه بر جام حافظ منافع ما بود باید بگم خیلی ساده ایی نقض بر جام از زمان اوباما بود.چرا؟چون آمریکا طمع کار بود امتیازات بیشتر میخواست.فکر کردی بقیه کشورهای عضو 5+1 عاشق ما بودن خیر.خب آمریکا رفت ما موندیم به تعهدات خود عمل کردیم تهش چی شد تحریم‌های بیشتر و بستن هسته ایی.شما و جنابتان ما رو متهم به دلواپسی میکردید واسه همچین روزایی بود.درضمن رهبری بارها اعلام کردند با این شروط باید توافق کنید.اما تیم مذاکره کننده چیکار کرد؟شد آنچه نباید میشد.حالا بالا سر جنازه بر جام نشستید هر بر جام بر جام می‌کنید.دلار 25 تومن چون دولت تدبیرتون توانایی مدیریت نداره.
Switzerland
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
استقلال آزادی جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
کلا ورشکست شدیم داریم کشورو واگزار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
واگذار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
منم حس بدی به این توافق دارم......
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۲۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
شعار نه شرقی نه غربی برباد رفت.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۵۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ناموسا یکی بگه قضیه کیش چیه پس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
در مورد چیزای دیگه و سوالاتی که هست کاری ندارم ....
ولی فقط یه سوال دارم
چرا رسانه های خارجی 18 صفحه از 25 صفحه رو باید در اختیار داشته باشند و من ایرانی به یک صفحشم دسترسی نداشته باشم !!!!! ما شدیم غریبه ؟!!!مسئولان عزیز یادشون رفته که باید خادم ملت باشن و باهامون رو راست؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چرا ۲۵ صحفه
به تعداد سالش حتما
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۲۰:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از کی آمریکا و اسراییل خیرخواه و دلسوز ملت ایران شدند؟
عجیبه ترامپ که میگه معامله گرخوبیه،چطور جلو فروش 120 فروند بویینگ را به ایران گرفت؟ و به خود آمریکا هم صدمه ی اقتصادی زد!(چون با وقوع کرونا،صنعت هوایی بسیاری از کشورها ورشکسته شد!) و این فروش می توانست خزانه ی ایران را برای آمریکا خالی تر کند!... حالا این دو کشور ،دایه ی مهربان تر از مادر شدتد و میگن ترکمن چای دوم!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
چین دلسوز مردم ایرانه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
نه چین خوبه نه کارشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
از وقتی مسئوبین کشور دلسوز مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۱۵:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا قرار داد ایران و چین به نفع آمریکاس چون ایران نفتشو مفتی میده به چین و اونم ارزون میفروشش به آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
مرگ بر مزدوران و دست نشاندگان دولت کمونیست چین در ایران
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
400 میلیارد دلار برای 25 سال مبلغ بسیار کمی است. یک لیست هم از فرزندان مسئولین که در آمریکا ساکن هستند و به ریش ملت میخندند منتشر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
به این میزان پول حاصل از فروش نفتم اضافی کن و همچنین شکسته شدن این تابوی عدم معامله با ایرانو و ابر قدرتی امریکار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چرا ما باید همیشه محتاج خارجی باشیم مگه ما نیروی کار متخصص نداریم این همه فوق لیسانس دکترا با مدرکشون چیکار کنن چرا ما باید همیشه منتظر بمانیم تا دیگران چیزی برای ما بسازند اصلا چرا شما از کشور همسایه و دوست ترکیه الگو نمی گیرید اونا فقط به خاطر تکیه به نیروی داخل تونستن پیشرفت کنن ودر حال حاضر صنعت پوشاک نصف دنیا دست اوناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
شرایط ترکیه با ما یکی نیست که اونا درامدشون از توریست هست ولی ما همیشه تحریم بودیم و کشور مارو مثل کشور افغانستان و یمن میشناسن و کسی زیاد پیگیر سفر توریستی به ایران نیست. این در حالیه که یه لیوان نوشیدنی یه توریست خارجی تو ترکیه به اندازه یک بشکه نفت ماست که ما ازش محرومیم. با این حال در خیلی از زمینه ها ما خیلی جلوتر از ترکیه هستیم ولی متاسفانه گفته نمیشه شایدم دیده نمیشه. خود ترکیه هم یک بحران اقتصادی شدیدیرو شپشت سر گذشت تا الان به ثبات نسبی اقتصادی دست پیدا کرده که چون بسیاری از این پولای حاصله بر پایه توریست هست هر لحظه امکان از بین رفتن اقتصاد ترکیه برا اثر تحریم توریست و خرید مواد فاسد شدنیشون هم وجود داره همونطور که تو موضوع تنش روسیه و ترکیه این نکته بسیار دیده شد.
Germany
طفل صغیر
۲۱:۲۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
درود بر شما که حرف دلم و زدید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۱۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
مزدوران و دشمنان و نامحرمان احتیاجی نیست بدانند ما به مسولان خودمان اعتماد داریم شما مزدور همان پهلوی و غربید که بحرین را از دست داد.
هنوز لکه ننگی بحرین بر پیشانی رژیم حامی غرب و غرب پرستان باقی است.
شما حق حرف زدن ندارید مزدوران .
یک بچه هم میداند چین هم به ایران وابسته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
غرب و شرق یکی هستند مدیران الان باید بر کنار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آیا قرار است برای این تعهد25 ساله ازشون وام بگیرید، حالا اگه نتونستید این وامها را پرداخت کنید کدام قسمت از ایران را بعنوان غرامت خواهند گرفت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
حرفتون متین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
طبق گفته شما ارتقا چین پس پسرفت ایران عجب
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۷:۵۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
این قرار داد با چین خیلی خوبه میتونه کشور مارا از مشکلات اقتصادی نجات بده وقتی امریکا واسراییل از این قراداد ناراحت هستند معلومه این‌قرارداد به نفع ایران هستش
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۵:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا برعکس کاملا به نفع آمریکاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
امیدوارم مثل قراردادهای دوره قاجاریه نشه ک همه چیزبه ضرر کشورمون بشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۷:۵۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یکی از راه های برون رفت از مشگلات فعلی این توافق نامه است
ببینید کیا دارن برا مردم دلسوزی میکنن و این قرارداد را مایه ضرر ایران میدونن
ا.آمریکائی ها و اسرائیلیها که میخوان سر به تن ایرانی نباشه دلسوز ما شدن و این قرارداد رو بضرر ایران میدونن
۲.سلطنت طلب هائی که از آمریکا درخواست تحریم ایران را میکردند حالا دلسوز مردم ایران شدن
حالا تو رسانه های وابستشون گوش فلک را پر کردن و دلسوز مردم ایران شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از این بعد باید چشممون به دهن امریکا باشه تا ببینیم اون چه نظری داره بعد ما برعکسشو انجام بدیم .امریکا هم دستمونو خونده چون میدونه این قرارداد به نفعشه و راحت میتونه توسط چینیا به کشور مسلط بشه داره برعکس عمل میکنه که مسئولان ما هم قراردادو امضا کنن هر چند دست همشون توی یه کاسه س. این نوع مملکت داری در دنیا نظیر نداره!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
تازه دارین از مسیر درست حرکت میکنید, کار درست = ناراحتی امریکا و مناقین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از اقتصاد چین جزو بنجلش چیزی نصیب ایران نشده وبیکارشدن هزاران کارگر وورشکستگی تولید کنند منشأ کرونا چین بود یک ونیم میلیارد جمعیت دارد نصف ماهم تلفات نداده صید چینی ها درابهای جنوب باید درس عبرتی باشد برای سایر امور سرمایه های ملت ایران چون شکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
صید جنوب چینیا نشون داد که چینی ها به چیزی که بدست میارند رحم نمیکنند و تا کاملا نابودش نکنند ولش نمیکنند حالا ما چطوری میخوایم به این جماعت همه چیز خوار همه چیز نابود کن اعتماد کنیم خدا داند فقط میتونم بگم خدا به آیندگانمون رحم کنه و خدا کنه آیندگان فحشمون ندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خدا کنه به نفعمون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
واااای این چه کاریه آخه خوب الان چین چه فرقی با آمریکا داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
چین با آمریکا فرقی ندارد هر دو ابر قدرت هستند ما هم بازیچه ایم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
قراردادی ننگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ملت همیشه در حال غر یه بارم با خودتون گفتید ما واسه مملکتمون چه کار کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
مگه الان قراه ما کاری کنیم الانم که قراره کارو بدن دست چینیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ما فقط رای میدیم به رئیسی
احمدی نژاد
روحانی
قالیباف

اونا چیکار کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بله شما لم نده گوشه خونه دنبال میز نباش کار پیدا میشه
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۶:۳۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
نترسین!....گوگردپارسی خواهم بردن به چین که قیمتی عظیم دارد کاسه چینی به روم برم دیبای رومی به هند..فولادهندی به حلب ابگینه حلب به یمن وبردیمانی به پارس!دورزدن تحریم درعصرسعدی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
این قرارداد اصلا وجود خارجی نداره و دروغ هست. مردم را باز بازی می دهند
Germany
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یک توافق 25 ساله با چین بلاشک سیلی محکمیست به امریکا امااین توافق نباید طوری باشد که خدای ناکرده برای نسلهای اینده دردسر ساز شود ما کماکان این تجربه ها را کرده ایم با انگیسیها با امریکایها /25 سال یک چهارم یک قرن است شما می بینید سیاست پکن در قبا ل هنگ کنگ درسته چینیها خیلی به ایران کمک کردند وما نباید فراموش کنیم انها بیش از حد قوی هستند شکننده نیستند و اگر بشکنند می برند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اره تو که راست میگی فعلا که چین داره مردم هنگ کنگ رو نابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشالاه همانندترکمانچای نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
هنگ کنگ از خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
هنگ کنگ که جزو خاک خو.دشه ضمنا مردم هنگ کنگم که ناراضیند شما میخوای مقایسه بکنی حداقل با قرارداد هفت سال پیششون با ونزوئلا مقایسه بکن و تاثیرش بر اقتصاد ونزوئلا توی این هفت سال اخیر که کارشون به جایی رسیده به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نفت و نبزین جهان دارند از ایران نفت وارد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ننگ بر عقل این صهیونیستا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
قرار دادی که شفاف و کامل در اختیار رسانه ها و مردم قرار نگیرد همیشه شک برانگیز و نگران کننده است خصوصا که توسط دولتی تایید بشه که اعتماد اکثریت مردمش را از دست داده باشه چون در گذشته یا بر خلاف منافع ملی عمل کرده یا درک درستی از منافع ملی مردم و کشور ندارد . حال بهترین راه انتشار شفاف و کامل این قرار داد برای عموم است تا کارشناسان و مراکز علمی کشور نظرات خودشان را بیان کنند که در نهایت بنفع کشور خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
حیدرملکشاهی
۱۵:۱۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بنظربنده دراین موقعیت بحرانی مسکن بسیارقویی برااقتصادایران خواهدبود واسراییل وامریکارومنزوی میکنه فقط مواظب باشید اولاچه لزومی داره اینقدرمدت این قراردادزیادباشه یعنی درپایان ۲۵سال نصف مردم ایران چشم بادمی خواهندشد وبیرون کردنشون ازایران محاله پس حداقل مدتشو بکنید ۵سال وبنویسیداگراهداف براورده شدقابل تمدید است به این کمونیستها هم اینقدراعتماد نکنید ایران ازکمونیست خیلی ضربه خورده دوم میدونم راهی دیگه نمونده حداقل این که یه ننگه براما ولی زودتراجراش کنید شاید قیمتها ثابت بمونه بخدامردن ازاین زنگی راحتره اجراش کنید
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس
۱۵:۱۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
وقتی مسولان و نمایندگان و یا وزارت کشور ما با تلاش و همکاری، قشم را تنها استان جزیره ای ایران نمی‌کنند و در حد یک شهر بزرگ تجاری و توریستی و صنعتی و فناورانه نمیسازند ،همان بهتر که چینها همچون دبی و هنگ کنگ و سانگ های بسازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اره والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
جزیره ها رو فروختن به چینی ها حداقلش واکسن کرونا رو از چینی ها میگرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اخه .این فکر که جزیره ها را فروختن به چین احمقانه نیست .. چین به اندازه کافی وسیع و سرسبز و هست که نیاز به زمین ندارد .. او نفت نیاز دارد .. کیش را میخواهد چکار .. شایعه نسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
دریای خزر رو به روسیه بخشیدید
چاربها رو به هندی ها
خلیج فارس رو به چینی ها

بعد دم از اقتدار میزنید!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آقای عقل کل ی ذره مطالعه کن بعد دهنو وا کن و چشمو ببند
حرف مفت زدن و بیحساب صحبت کردن آسونه ولی ی ذره تحقیق و مطالعه کردن وااااای خیلی سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
هر چه میکشیم از دست نادانهایی همچون شماهاست.نه اقتصاد میدانید چیست و نه سیاست ولی وطن فروشی را خوب بلدید وطن فروشی این نیست این است که بحرین در زمان پهلوی را بیخیال شدید و اقتصاد را هم بیخیال شدید.
Iran (Islamic Republic of)
Amoo
۱۸:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اینم بگو بندر لاذیقه تو مدیتدانه مال ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
برای ما فقط امنیت مهم است
ما فقط امنیت میخوایم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بیچاره نظرشو مودبانه گفت
ببینید تندروها چجوری جوابشو دادن چه بی ادبانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خیلی ملایم ،کشور مستعمره چین میشه.بعد هم کارگران چینی وارد کشور میشند.اگر هم درامدی برای کشور داشته باشه،کسی به فکر معیشت مردم نیست.اقازاده ها هم فکر پر کردن کیسه همیشه سوراخ خودشون خواهند بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
باید بهتر از بعضی کارگرهای مفتخور و دودره باز ایرانی باشن
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۴:۴۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
دشمنان داخلی و خارجی این همکاری بین دو کشور بزرگ ایران و چین زیادند زیرا نمیخواهند ببینند که این همکاری دو کشور شرقی به پیشرفت هر دو و شرق کمک میکند.
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۴:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چین چه باور کنیم و چهخود را به خواب بزنیم از برترین های جهان در اقتصاد و تولید و فناوری و نظامی و جمعیت و وسعت و تجارت است و ارتباطات و نسل جدید ارتباطی است.
چین اکنون هم ابرقدرت است .
همکاری بین کشورهای بزرگ که برد برد است برای همه ما مفید است.
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اسرائيل هم اول با وعده هاي پول و همكاري دروغين رفت سراغ فلسطين
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چین ابر قدرت هست ولی اگر قراره به ابر قدرتی وابسته باشیم که امریکا کاملا از بقیه برتر و بهتر است . قرار بود ما وابسته به هیچ ابر قدرتی نباشیم . اما چین دلیل قدرت چین جمعیت فراوان و نیروی کار ارزان و فرهنگ کار و تلاش سخت حتی با حقوق ناچیز و برده بودن کارگران در برابر کارفرمایان و مالیات پایین و.....هست چین شدیدا وابسته به سرمایه و تکنولوژی و خصوصا بازار مصرف غرب است و بیشتر صنعت خودش را از دزدی اطلاعات صنعتی اروپا و امریکا و کپی کاری تولیدات غرب بدست آورده . اگر ما تکنولوژی و سرمایه نیاز داریم بهتر خواهد بود از سرچشمه بیاوریم نه از انشعابات دست چندم آن ؟سیاست فقط برای اقتصاد است سیاستی موفق و تواناست که بتواند حتی با دشمن خودش روابط خوب برقرار کند و از آن منافع برای کشورش بدست بیاره .( بیاد داشته باشیم که اگر امروز اروپا و امریکا و ژاپن و کره سرمایه و تکنولوژی شان را از چین بیرون بکشند و بازارشان را بر روی کالاهای چین ببندند چین ورشکسته کامل و از هم می پاشد )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
عقل کل ناشناس ایران رو با فلسطین مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اگر بخواهیم کسانی را که از موفقیت های کشور عزیزمان عصبانی می شوند رتبه بندی کنیم به این شکل خواهد بود .
اول وطن فروش های ایرانی نما
دوم آل سعود
وسوسوم ترامپ و نتانیاهوی تروریست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چین کشور بزرگی است و آلمان اقتصاد برتر و نخست اروپاست و سند همکاری دراز مدت با چین دارد! خود انگلیس و فرانسه هم سند همکاری بلند مدت دارند !! آنموقع چطور برای ایران ما این سند همکاری بد است!!؟؟!!آنهم برای دو کشور شرقی و تقریبا نزدیک و همسایه اقیانوسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
برای اینکه کشورهایی که نام بردی قطب اقتصادی هستن ولی ایران چیزی برای عرضه نداره و فقط مجبوره باج بده
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۴:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله به زودی زود، صدای ترکیدن آمریکا، گوش فلک را کَر کند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
فعلا که با این وضعیت اقتصادی ما داریم میترکیم
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۴:۱۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
فعلا هیچ چیز از این توافق مشخص نیست.اگه مشخص هم بشه نباید زود در موردش اظهار نظر کنیم.باید صبر کنیم وببینیم در بلند مدت مفیده یا نه.برجام رو فراموش نکنیم. این توافق ممکنه برادر کوچکترش باشه.
Germany
بهنام
۱۴:۰۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
همیشه در کل تاریخ کشور و مجلس دو سوال داشتم؟ 1- چرا مردمی که برای زدن حرفهایشان در کشور و مجامع جهانی وکیل انتخاب میکنند باز هم خودشان نظریه پردازی میکنند ته هر موضوع و مطلب هم بدون داشتن علم از موضوع عمرشان را تلف میکنند؟ 2- چرا تمام امکانات مردم که در داخل کشور به وفور موجود است باز هم اصرار داریم با کشورهای دیگر ارتباط اقتصادی پیدا کنیم و انها را دشمن یا دوست خطاب کنیم و عمر چند روزمان را هدر بدهیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اولا دوست عزیز داد و ستد جرم نیست ثانیا تو که خود پناهنده کشور دیگر هستی نباید راجع به وفور حرف بزنی .اگر هم وفور باشد باید بفکر وفور وفور باشیم زیرا انسان باید مدام پیشرفت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چین در چهار سال اخیر به علت جنگ اقتصادی با امریکا ضعیف شده حالا دنبال مکانی میگردد تا این زیان های اقتصادی را جبران کند
Iran (Islamic Republic of)
Amoo
۱۷:۵۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
زارت....لوب فرونتال مغزت نترکه با ای تحلیلت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ایران با چین به چنین توافقی دست پیدا نمی کند چون هدف چین امتیاز گرفتن از آمریکاست....
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۳:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره ضمنا با مردم حرف بزنید یک نظرسنجی هم از مردم بگیرید ببینید اعتبار حرفاتون چقدر هستش ؟مردم دیگه باور ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
کی دست از این حرفای خاله زنکی بر میدارید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۴۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام از شما بعیده این حرفا رو بازنشر میکنین ملت با این قرارداد به فلاکت کامل میرسن.فقط بدبختی مردم بیشتر و نسل اینده کلا نابود میشن.تمام سرمایه های خام ایران رو به قیمت پول خودشون میخرن نه به دلار.واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
متن این توافقنامه اگه به نفع ماست باید منتشر بشه تا شک و شبهه‌ای نداشته باشه

این قضیه رو هم باید در نظر داشت که ایران در سازمان ملل به رای و و گاهی وتوی کشورهای قدرتمند مثل چین نیاز داره و بالاخره جایی براشون جبران میکنه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۱۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
مردم
این قرارداد مثل برجام بسته واجرا خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۳:۱۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
باید برای اجرای این قرارداد عجله کرد که سرمایه خارجی وارد اقتصاد کشور بشه حرکت کنه اقتصاد
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله بشه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۱۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
ملت عزیز
چاره ای نیست به این قرارداد.چون اقتصادمونو بمبارون کردن.
اما....
چین وامریکا وروسیه
همگی دستشون باهم تویه کاسه است.الان چین نقش پلیس خوبو بازی میکنه.
دعواها شون زرگریه
وگرنه اسرار هم را لو میدادن. برای مثال کلی ناسا دروغ میگه چین هیچکدومشو برملا نمیکنه.
به هرحال چه خوب وچه بد اقازاده های ظریف وغیره به پول نیاز دارن.دیگه درک کنید.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۵:۱۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چین و آمریکا الان تو یجور جنگ سرد هستن و در حال حاضر همه ی اقتصاد دان ها میدونن چین ابر قدرت اقتصادی دنیاست پس باید ایران بوسیله ی چین اقتصاد خودش رو یه سر و سامونی بده و یجورایی نقش دلار رو کمرنگ کنه و گرنه با این رویه و وضع بد اقتصادی باید انتظار دلار 100 هزار تومنی رو داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
شاه محمدی
۱۳:۰۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
جایگاه مجلس کجاست؟ طبق قانون اساسی تمام قراردادهای خارجی باید با تصویب مجلس اجرایی شودو دولت به تنهایی این صلاحیت را ندارد،باید صبر کرد و دید، اگر نمایندگان این مجلس که به قول قالیباف از تمام دوره ها ، انقلابی تر است ، چه حرکتی انجام میدهد. من به شخصه تصور میکنم در شرایط سخت تحریم ظالمانه شیطان اکبر شاید با هوشیاری مسئولان!!! باعث گشایش در وضعیت دشوار کنونی باشد، انشاالله.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
موضع جالب اصولگراها در این باره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اصولگراها بروند به تحریمهایی که بر این کشور و ملت وضع کردند فکر کنند حالا حالا ها با ماها فاصله دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ناشناس18:09 فکر کنم آلزایمر داری اونیکه این وضع رو تو کشور ایجاد کرده جناح دیگریست.تخریب چی جون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
برجام.امریکا.اصلاح طلب

چین جام.چین.اصولگرا


جالبه که اصولگراها موافق قرارداد با چین هستن
من فکر کردم نه شرقی نه غربیه
به شرقی نه غربی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
پروفسور هردو قرارداد رو ی دولت بسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
قاطی نکن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
پیمان 25ساله عالی هست ومخصوصاکشورایران دربالاترین مشکلات درهمه زمینه ها گرفتارگردیده اماموانع بسیارزیادوبدون پیش بینی وغیره.... درآینده خیلی نزدیک خواهیم دیدنفوذچین درجهان متوقف خواهندکردحتی متحدقدرتمندروسیه هم موافق نخواهدشدشایددرسیاست آشکارمخالف نباشدراه نجات ایران بادست همین دولت وملت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
صد رحمت به برجام 20 دقیقه ای

این یکی اصلا اسمش هم توی مجلش اورده نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
این ترکمنچای جدید لرزه بر تن مردم انداخته...آیا 25 سال قطع ارتباط با دنیا و چسبیدن به چین انزوا نیست:؟؟؟
خزر رو بخشیدید به روس...خلیج فارس هم که چینی ها .....دیگه چرا دم از قدرت میزنید؟؟ مردم رو چی فرض کردید؟؟ اگر به نفع مردم بود جزئیات رو منتشر میکردید...25 سال قطع ارتباط با اروپا به نظرتون خوبه؟؟؟ چرا رفتید سمت کمونیست های روس و چین؟ نه شرقی نه غربی چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چطور ارتباط با اروپا ناقض شعار ن غربی نیست از نظر شما پروفسور عزیز....داش اول تناقض های خودت حل کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
تاکنون هزاران بار مشت بر دهان آمریکا و استکبار کوبیده ایم هزاران بار لرزه بر اندام اسراییل انداختیم این هم مشتی دیگر و لرزه ای دیگر......جوجه را آخر پاییز میشمارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
فعلا که لرزه بر تن مردم افتاده با این قرارداد استعماری
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۲:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
این قرارداد هم لرزه بر تن آمریکا میندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
مسخره
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۲:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
امریکا و اسراییل گفتن مفاد قرارداد رو دیدن و میگن یک جور وطن فروشی به چین هست

منم موافقم خیر چین به هیچ کس نرسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ساده لوح از کی دل آمریکا و اسراییل به ایران سوخته
اگر سوخته ایران را تحریم نکنند.
آنها راضیند کل ملت ایران نابود شود البته به کوری چشم آنها این اتفاق نخواهد افتاد
Iran (Islamic Republic of)
profsoor
۲۰:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از کی آمریکا و اسراییل خیرخواه و دلسوز ملت ایران شدند؟
عجیبه ترامپ که میگه معامله گرخوبیه،چطور جلو فروش 120 فروند بویینگ را به ایران گرفت؟ و به خود آمریکا هم صدمه ی اقتصادی زد!(چون با وقوع کرونا،صنعت هوایی بسیاری از کشورها ورشکسته شد!) و این فروش می توانست خزانه ی ایران را برای آمریکا خالی تر کند!... حالا این دو کشور ،دایه ی مهربان تر از مادر شدتد و میگن ترکمن چای دوم!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یعنی انریکا و اسراییل دوست ملت ایران هستند !!!!!
چرا امریکا لیست خساب بانکی اقا زاده ها رو منتشر نمیکنه
تحریمش اول به مردم ایران فشار میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ننگبر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
شیک
۱۲:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آقا چین به طرز خیلی وحشیانه ای داره ماهی زدایی میکنه در دریای خلیج فارس. اگه نمیتونین نگهش دارین اسمشو بذارین خلیج عربی شاید اونا یه جو غیرت روی کسب و کارشون داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خوب وطن فروشیت تو به اثبات رسید مزدور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چی چی
Germany
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یادش بخیر برجام که متن توافقش فاش نشد اینقدر حجمه روش نبود و همه به به میکردن که آره دیگه همه چی درست شد، الان که ایران داره به سمت اقتصاد شرق میره مشخصه منافع کیا به خطر افتاده و قشنگ مشخصه که چه کسایی از این توافق ترس دارن، البته عده ای دلسوزن و دغدغه دارن ولی اکثر تبلیغات منفی از غرب هدایت میشه، اونا تبلیغ کنن ما راه درست رو میفهمیم :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
تو دلسوزی از فرانسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اسم کشورمون هم میشه چینان
Germany
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اگاه سازی کنید:
متن قرارداد را افشا کنید و به همه پرسی بگذارید
ملت حق دارد که در سرنوشت خودش مشارکت کند.
این تعهدات و قرارداد ها را از خود ملت بپرسید=> هم پرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
هنوز که متن قراردادتون محرمانه ست،فاش نکردید، مردم ببین چیه ،حداقل چیزی که معلومه اینکه ، اگر به بفع ایران بود الان گوش فلک رو کر کرده بودید، پس با این پنهان کاریهاکه انجام میدید، ومتن آن را نیز عمومی نمیکنید ، معلومه که چه توافقی ه، باسخنرانی وحرافی ودلایل پوچ غرب حراسی ،نمیشه یک قراداد که مردم نامحرم اون هستتد را خوب وعالی جلوه داد، لطف کنید به صاحبان این مملکت هم یک گوشه ای ازاین قرلرداد رانشون بدید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۲۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
متن این تفاهم نامه در شبکه های مجازی موجود است و با یک جستجوی مختصر در اینترنت میشه مطالعه کرد. راستی هوای آلبانی هم مثل ایران گرمه؟
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۵:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یا خیلی ساده ای یا این که دشمنی چیزی هستی که داری این چیزها رو اینجا مطرح میکنی چون بچه 5 ساله هم میدونه به محض اینکه جزئیات قرار داد فاش بشه آمریکا درجا همون شرکت و بخش رو تحریم میکنه برا همینم بی بی سی و منو تو و وزارت خزانه داری آمریکا انقدر اصرار دارن قرار داد جزئیاتش فاش بشه ولی زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
مفاد برجام را مگر افشا کردند برای مردم
حتی نمایندگان موافق آن ننگنامه از مفاد آن که انگلیسی بود خبر نداشتند و آنرا نخوانده بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
غرب حراسی!!!!!نه غرب هراسی
سوادت معلومه چه قدره
یا جاهلی یا خاين
شما مشتی غربگرای غرب گدا هستید البته غرب به گدایی شما نیز چیزی نمیدهد و نخواهد داد این را تاریخ ثابت کرده است
غرب نوکر میخواهد که امثال شماها دارید خوب نوکری را میکنید و فریبش را می خورید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آلبانی نشین خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
کوروش این دلیل نمیشه چون نمیخوان امریکا چیزی بفهمه مردم رو هم روشن نکنن که مفاد این قرارداد چیه این مملکت و ثروتش مال همه ی ایرانیهاس قرار نیست چند نفر دور هم جمع شن و مملکتو بفروشن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چین شرق دوره ، تو شعارها اشاره ای به دور نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
شرق شوروی بود.
نمیشود خود را در زندان گذاشت و ترسو بود.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۰۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
وقتی آدم غربی ها و اروپایی ها رو میبینه که فقط به فکر غارت میان پشت میز مذاکره میشینن (نمونش برجام هیچی هم به اون طرف مذاکره کننده نمیدن) باید بگه صد رحمت به چین و روسیه.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی بود
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۵:۳۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
برای غربگدا ها و وطن فروش ها افول آمریکا سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بالاخره دولت روحانی یکاری کرد که ما ایرانی ها افتخار کنیم جربزه داریم ..... بهترین سند تو رو خدا تو صنعت هوا فضا هم حتما از چین کمک بگیریم مخصوصا ادم که میفرستن فضا ما ایرانی ها هم دل داریم......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
شما موقعی افتخار می کنی که مافیای رسانه ای زر زور از چیزی حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خدا آخر و عاقبت همه مون رو بخیر کنه انشاالله
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ایمان اهواز
۱۱:۲۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
برای برجام هم همین حرف هارو میزدن اما زندگی مردم سخت تر شد/همین حالاشم مردم جنوب ماهی ای پیدا نمیکنند چون کشتی های چینی میان اینجا و صید میکنند و میرند/ برای برجام هم یه عده خارجی صداشون در اومد،اما تهش دیدیم ب نفع همونا بوده نه ما
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۰۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
حق باشماست .دقیقا عین برجام همین حرفها را میزدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
قراربودازبرجام همه سودببرندمعلومه وقتی طرف ببینه سرش کلاه رفته زیرش میزنه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۱:۲۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
فکر نکنم روزنامه ها به جز شلوغ کردن و اغلب وارونه نشون دادن کار دیگه بلد باشن مخصوصا اونوریا. ما بهتره کارمون رو درست انجام بدیم. این کار روزنامه ها گاهی باعث میشه بعضیا عجله کنن همچین دقت لازم رو نکنن. نکنه از هول حلیم بیافتیم تو دیگ. خدا خودش به خیر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چین دنبال دلار. ما هم دنبال دلار
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ما هم دنبال دلاریم?
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۱۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
کاش به نفع ملت ایران باشد
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خزر رو به روسیه بخشیدید چاربها رو به هندی ها خلیج فارس رو به چینی ها
بعد دم از اقتدار میزنید!!؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
دقیقاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
نمی‌دانی سکوت اختیار کن،حرف مفت هم نزن.
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۵:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اینا همش شایعه و دروغ محضه که دشمن و وطن فروشا میزنن و هیچ سندی هم برای اثبات حرفشون ندارن در صورتی که صنعت هسته ای،فضایی و اقتصاد و ...مون رو آمریکا و اروپا تعطیل کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بخدا اگر قشم را در بیست و پنج سال بهتر از هنگ کنگ و دبی بسازند ،چه اشکالی دارد که قرارداد اجاره هم در کار باشد؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از آلبانی نشینها خط نگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از حاتم بخشیهای پهلوی اطلاع داری کوههای آرارات.
سرچشمه رود هیرمند. اروند رود. بحرین و .....
و الان داری کذبیات میبافی
آلبانی نشین هستی یا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
باید حدالامکان تبادلات اقتصادی و سیاسی خودمون را با اروپا وامریکاییها کم و کمتر کنیم ،البته با صداقت وبدن دروع وکلک
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
با صداقت وبدن دروع وکلک?
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بخدا لرزه انداخته تو جون مردم کشورمون نه اونا
تاریخ حرف من را ثابت میکند که این قرارداد بدتر از ترکمنچایی و قرارداد ویلتموس هس
من نمیرم و بیام دوباره همینجا پیام بذارم یادتون هست من اینجا این حرفها را زدم
Iran (Islamic Republic of)
شاه محمدی
۱۳:۰۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
زود قضاوت کردی، هنوز مفاد این به شما ترکمانچای مشخص نشده عزیز من
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اگر این قرارداد مفید هست پس چرا متن دقیقش رو منتشر نمکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
این سخن که این قرار داد بدتر از ترکمنچای هست حرف تو نیست بلکه حرف اربابت آمریکا هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ترس بیخود اگه قرارها از سایه خودتون هم بترسید که هیچ ،چطور برای همه تا کنون شاخ و شانه کشیدیم و ترسی در کار نبود و نترسیدیم و حالا با یک سند همکاری که سود برای هر دو دارد بترسیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
باشه رضا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ای کاش موقع برجام هم پیام می گذاشتی و مردم را می‌ترساندی
ولی امثال شماها آنموقع ساکت بودید و حتی کاملا با این برجام لعنتی موافق بودید.
United States of America
Ali
۱۱:۱۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بهتر بگیم قرارداد برد خورد چینی ها
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۲:۴۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۴:۵۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خوشم میاد این قرار داد بدجوری آمریکایی ها و وطن فروشا رو سوزونده که اونایی که دشمنیشون با ملت ایران معلوم شده از این قرارداد به عنوان ترکنچای یاد کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخ!!
بله !!؟؟
برد ،خورد ایرانی هم هست و می‌تونه بیشتر هم باشه زرنگی و هوش مهم است.
داد و ستد یعنی همین.
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یک سؤال اساسی:
چرا اساتید دانشگاه و دانشجویان رشته اقتصاد در ایران صاحب نظریه علمی نیستند و دانشگاههای ما جایی برای تولید نظریات علمی در رشته اقتصاد و... نیست ؟! ما اکنون برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور بشدت نیازمند خلق نظریه علمی اقتصادی نو در جهان هستیم اما علت اینکه این همه نخبه و مغز های پر شده از محفوظات با رتبه های یک و تکرقمی وارد دانشگاه میشوند و این همه درس میخوانند چرا تولید نظریه علمی نمی‌کنند تا مشکلات کشور بر اساس آن حل شود ؟..واقعا مشکل کجاست؟...
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
به علت ساست خارجی خاصی که ما داریم، مورد هجوم تحریم ها هستیم. بخاطر همین هیچ مدل اقتصادی در ایران جوابگو نیست و کلا اقتصاد ما از مدل های اقتصادی پیروی نمیکنه، بنابر این، تئوری های اقتصادی باشند یا نباشند در عمل هیچ تاثیری نداره.
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چون بهشون اجازه نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چون هیچکدومشون رو داخل آدم حساب نمیکنن و فکر میکنن خودشون علامه ی دهرن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اساتید دانشگاه و اقتصاد دانان اتفاقا خیلی هم خوب بلدند نظر بدند نمونش نامه ی 163 نفر محقق و استاد دانشگاه در زمان انتخابات 96 که گفتند اگر آقای رئیسی رئیس جمهور بشه دلار میشه 5 هزار تومن و سکه میشه 4 میلیون/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چون بلد نیستند.
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله بهشون اجازه میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ایرانی ها روش هایی نو ابداع خواهند کرد که دلار برای همیشه از اقتصاد جهان حذف شود و ثروت های باد کرده دلاری در ایران به یکباره ارزش خود را از دست خواهند داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بشین تا اختراع کنن
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
به همون خیال باش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
احسنت.....!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آره اصن تو راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
شما ها با مایی یا با آمریکاییها مزدوران؟؟!!
Germany
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اگر همکاری با چین چیز مفید و خوبی بود قبلش به مردم می گفت
حالا یا مردم قبول ندارند یا همکاری باچین یک مخفی واری های دا د
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۴:۵۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اتفاقا خوب کاری کردند جزئیات رو نگفتند چون آمریکا همون شرکت و بخش رو تحریم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
صلاح مملکت خویش بزرگان دانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چرانمی نویسید که این قراردادننگین لرزه به تن مردم ایران انداخته! ؟؟ ولی به علت استبدادشدیدحاکم، مردم قادر به گرفتن حق خود نیستند،!؟! این قرارداد ، باید منسوخ بشه تا مشکلات بعدی پیش نیامده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اخ که حرف دل همه رو زدی دستت درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از طرف خودت تز بده و همه رو با خودت جمع نبند.در درست بودن و حق بودن این قرار داد همین که وزارت خارجه ی آمریکا و سازمان از این قرار داد به عنوان ترکمن چای و قرارداد ننگین یاد کردند دیگه جای هیچ شک و شبه ای به جا نمیذاره که این قرار داد به نفع ایرانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
فقط ترسوها می‌ترسند نه وطن دوستان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یا خائنی یا ساده لوح
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۱۰:۲۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
امیدوارم به نفع کشورمون باشه
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
توخجالت نمیکشی پرچم امریکارازدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
کسانی که حالا یادشون اومده شعار نه شرقی نه غربی رو سر بدند نمیدوند اون شعار برای نفی ایدئولوژی شرق و غرب بود الانم ایدئولوژی لیبرالی غرب عمرش به پایان رسیده و دقیقا به خاطر اینکه چین و روسیه از لحاظ ایدئولوژی کم دارند و میدونند فقط دیدگاه ناب اسلامی ایران هست که حریف بیرون کردن آمریکا از منطقه ست میخاند با ایران همکاری داشته باشند البته منافع دو طرفه اقتصادی و... هم سرجای خود. پس لیبرالها یادشون نره که تو فتنه 88 به جای شعار مرگ بر امریکا و انگلیس شعار مرگ بر شرق رو سرمیدادند حالا تا ته خطو برید
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
نه شرقی نه غربی
یعنی تا ابد یعنی برای همه چیز
شما رنگ عوض کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
پاسخ دهنده اگه استدلال داری بگو اگه استدلال نداری بدون منطق حرفی رو غالب نکن
Iran (Islamic Republic of)
REZA
۱۰:۲۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
وقتی دشمن برای مسئله ای صدایش بلند میشودیعنی ان کاردرست است .متن سند راهبردی دراختیار همگان قرارنگرفته ولی ازاتشی که به جان بی بی سی ومن وتو افتاده مشخص است که نگاه به شرق یک سیاست صحیح است .وچشم به دست غربی ها داشتن خیانت به مردم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
حرف دلمو زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
باید با چینی ها زندگی کرده باشی تا بفهمی چقدرپرو هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۷ تير ۱۳۹۹
کاملا درست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
تئوری توطئه.
دوست و دشمن رو احتمالا شما باید تشخیص بدین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
چرا باید یک کشور ثروتمند با منابع بسیار چشمش به دست شرق و غرب باشه پس مسئولین چکار کردن این همه مدت که ما تو هیچی خودکفا نشدیم.الان سر مسئولین باید با این تغییرات شدید اقتصادی بااااید پایین باشه.شما چکار کردید که الان وضعمون اینطوریه؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
حرف حق رو زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آره از غرب گل گرفتیم از شرق گلاب می گیریم
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۰:۲۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
فقط در اينگونه موارد طرفهاي ايراني زياد دست دست مي كنند تا بالأخره يه بلايي سر توافق بيارن، من چيني ها را ديدم اونها بعد از امضا بلافاصله كار خود را شروع خواهند كرد و كار يك سال ما را در عرض يك ماه يا كمتر انجام خواهمد داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
نمونه اش آزاد راه تهران شمال خخخخ
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
قرارداد برد باخت...25سال فروش نفت با تخفیف یعنی بااااج...یعنی 25سال واردات و نابودی تولید داخلی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
دیدم ازادراه تهران شمال رو چجوری یه ماهه ساختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
تو بیست و پنج سال میدونین چه اتفاق‌هایی می افته قرارداد اینقدر طولانی مدت معنی نداره
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بله
۱۲
آخرین اخبار