مدرس خیابانی مطرح کرد؛

هدفگذاری برای کاهش ۳.۲ میلیارد دلار ارز بری قطعات صنعتی؛ تولید داخل تقویت می‌شود

سرپرست وزارت صمت گفت: امسال داخلی‌سازی ۳.۲ میلیارد دلار از قطعات و تجهیزات مورد نیاز در راستای کاهش ارزبری از محل ساخت داخل هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در چهارمین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو اظهار کرد: راه نجات کشور مسیر میز‌های ساخت داخل است و همه متفق القول هستند که راه نجات تولید توجه به داخلی سازی است و راه پیشرفت تولید توجه به دانش و فناوری است.

او ادامه داد: امسال داخلی‌سازی ۳.۲ میلیارد دلار از قطعات و تجهیزات مورد نیاز در راستای کاهش ارزبری از محل ساخت داخل هدف‌گذاری شده است. در سال ۹۸ حدود ۳ میلیارد دلار برای داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز تفاهمنامه و قرارداد امضا شد که حدود یک میلیارد دلار آن در حوزه صنعت خودرو بوده است.

خیابانی با اشاره به اهمیت ارتباط بین صنعت و بخش علمی گفت: فاصله فیزیکی زیادی بین بخش‌های مختلف مثل دانشگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری با بخش صنعت وجود دارد که باید کاسته شود. با فعالیت حداقل نمی‌توان به نتیجه مناسب رسید و حتی پیشنهاد دادیم اتقا جداگانه‌ای در شرکت‌های خودروسازی به شرکت‌های دانش بنیان و معاونت علمی اختصاص پیدا کند.


بیشتر بخوانید


خیابانی با اشاره به ارزبری که در بسیاری از تولیدات وجود دارد و با تعمیق ساخت داخل هر بار از آن کاسته می شود، بیان کرد: واحد‌های مختلف شهرک‌های صنعتی با واحد‌های بزرگ ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و اگر روند این ارتباط ادامه پیدا کند به طور کامل نیاز واحد‌های تولیدی را رفع خواهیم کرد.

سرپرست وزارت صمت با اشاره به کاهش چشمگیر میزان خودرو‌های ناقص گفت: امیدواریم حتی اگر خودروی ناقصی در کارخانه‌های خودرو سازی وجود داشته،کمبود قطعات داخلی باشد و نیاز به قطعات خارجی به طور کامل از بین برود. تولید افتخار هر کشوری است، اما شرایط امروز کشور ما باعث شده است تولید به امری ضروری برای کشور تبدیل شود.

او بیان کرد: باید مطابق لیست و از کالا‌هایی که بیشترین میزان ارزبری را در صنعت دارند داخلی سازی شده و نیاز کشور به طور کامل از طریق تولیدات داخلی مرتفع شود.

مدرس خیابانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: امروز شاهد عقد تفاهم نامه برای داخلی سازی ۵۵ قطعه به میزان ۶۶ میلیون یورو بودیم. ساخت داخل بنیادی‌ترین بخش تولید است و برنامه‌های گسترده‌ای برای داخلی سازی ۳.۲ میلیارد دلار از کلاهای وارداتی دارد.

او با اشاره به داخلی سازی در صنایعی مثل خودرو، نساجی، لوازم خانگی و غیره بیان کرد: بخشی از قراردادهای امروز با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌‌بنیان بود. طرح تعمیق ساخت داخل از سال گذشته و از طرف وزارت صمت کلید خورد، مجلس هم کمک خواهد کرد تا به وابستگی تولید به خارج قطع شود.

خیابانی با اشاره به اهمیت اتکا به تولید داخل در پواد اولیه گفت: ما باید نمایشگاهی از قطعات داخلی سازی شده و قطعات باقی مانده برای داخلی سازی داشته باشیم تا به طور مداوم نیاز‌های هر بخش صنعت را مرتفع کنیم.

سرپرست وزارت صمت گفت: در ۳ ماهه اول امسال بعد از مدت‌ها رشد تولید داشتیم و عزم خودمان را برای این کار جزم کرده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار