کتاب بولتون: منوچین از تاثیر منفی تحریم‌ها بر برتری جهانی دلار نگران بود

در بخشی از کتاب مشاور سابق کاخ سفید آمده است وزیر خزانه‌داری آمریکا نگران بود اعمال تحریم‌های بسیار، تضعیف برتری دلار را به همراه دارد و کشور‌ها به استفاده از ارزهای دیگر ترغیب می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در کتاب جنجالی خود آورده است استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با مجازات‌های اقتصادی سختگیرانه علیه ونزوئلا، روسیه، چین و دیگران مخالف بود. او نگران بود کشور‌های دیگر استفاده از دلار را متوقف کنند و این فشار بر نظام مالی جهان خیلی زیاد خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بولتون در کتاب خود آورده است منوچین می‌گفت ممنوعیت دسترسی دیگران به نظام مالی آمریکا، جایگاه دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی تضعیف می‌کند و کشور‌های دیگر نظیر روسیه و چین را به انجام معاملات مالی با یورو یا از طریق تجارت متقابل و روش‌های دیگر ترغیب می‌کند.

بلومبرگ به رونوشتی از کتاب بولتون با عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» دست یافته است. اگر چه این کتاب بر توصیفی انتقادی از ترامپ متمرکز است که آن را مجموعه‌ای از دروغ‌ها توصیف کرده است، ادعا‌های او درباره منوچین یکی از بزرگترین اختلافات بین رویکرد سیاست خارجی افراطی بولتون و بسیاری از دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان را بازگو می‌کند.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به درخواست برای اظهارنظر درباره این مطلب پاسخ نداد.

همانطور که بولتون در کتاب خود آورده است او تحریم‌ها را ابزاری کلیدی برای وادار کردن کشور‌های دیگر به انجام خواسته‌های آمریکا می‌داند اگر چه تشدید نظام تحریم‌ها علیه ایران، ونزوئلا و روسیه، تغییرات مدنظر آمریکا را حاصل نکرده است.

بولتون می‌گوید:«منوچین معتقد بود استفاده مستمر از تحریم‌ها و فشاری که ما به نظام مالی بین المللی وارد می‌کنیم در طول زمان باعث تضعیف این ابزار می‌شود چرا که کشور‌های مورد تحریم به دنبال فرار از آن‌ها خواهند بود.»

منوچین از جمله مقاماتی است که مورد حملات شدید بولتون در کتابش قرار گرفته است. بولتون از او در موضوعاتی گسترده نظیر مخالفت با تحریم‌های متعدد و مواردی کوچک از جمله عادت او به سفر‌های مکرر به خانه اش در لس آنجلس انتقاد کرده است. بولتون، وزیر خزانه‌داری را به دلیل ترس از پوشش رسانه‌ای منفی، یک فرد چلاق توصیف کرده است.

مشاور سابق در کتاب خود آورده است: «منوچین در روز‌های اول دولت بخاطر محبوبیتی که بواسطه اعمال تحریم‌های جدید بدست آورد، خوشحال بود، اما وقتی اوضاع پیچیده‌تر شد او ناآرام و عصبی شد.»

بولتون که بار‌ها نام کوچک منوچین را به غلط «استفن» صدا می‌کرد با خوشحالی مواردی را بازگو می‌کند که ترامپ، منوچین را کنار زده یا او را بخاطر تصمیمات سیاسی مبتنی بر حدس و گمان درباره ونزوئلا، چین و کشور‌های دیگر دست انداخته است.

به گفته بولتون، بزرگترین گناه منوچین، نگرانی او از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد آمریکاست تا تفکرش درباره اهداف سیاسی خارجی که بولتون می‌خواست این دولت به آن دست یابد. وی در خصوص بن‌بست بر سر تحریم‌های ونزوئلا گفت وزارت خزانه‌داری، به سیاست خارجی خودش هم اهمیت نمی‌دهد.

 اودر کتاب خود آورده است: «ویلبر راس، وزیر تجارت، در ماه آوریل به من گفت استفن (استیون) بیشتر نگران تاثیرات تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های آمریکایی است تا این ماموریت که این مسئله کاملا درست بود.»

به گفته منابع آگاه، بی‌میلی منوچین به تحریم‌ها به یک موضوع مطرح در دولت ترامپ تبدیل شده است به گونه‌ای که وزارت خزانه‌داری که مسئول اعمال تحریم هاست اغلب تنها صدایی در این اتاق در مخالفت با چنین اقداماتی است. آن‌ها این بخش از اظهارات بولتون را تایید کردند که می‌گوید منوچین نگران بود استفاده فراوان از تحریم ها، خطر تضعیف برتری دلار را به همراه دارد و کشور‌های دیگر را به استفاده از یورو یا یوان چین ترغیب می‌کند.

بولتون در کتاب خود آورده است:«وزارت خزانه داری با هر تصمیم جدید تحریمی به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار ما درحال پیگرد پرونده‌های کیفری در دادگاه هستیم و باید گناهکار بودن طرف را به اثبات برسانیم. تحریم‌ها اینگونه موثر نیستند. هدف از اعمال تحریم‌ها استفاده از قدرت عظیم اقتصادی آمریکا برای پیشبرد منافع ملی ماست.»

او با خوشحالی در کتابش بار‌ها آورده است استدلال‌های وزیر خزانه‌داری درخصوص تحریم‌ها و تعرفه‌ها نتیجه بخش نبوده است.

بولتون ماجرایی را بازگو می‌کند که در آن منوچین از شنیدن ایده اعمال میلیارد‌ها دلار تعرفه بر چین رنگ باخته است. وی گفت: «ترامپ به منوچین گفت خیلی حرف می‌زنی نترس استیو.»

مشاور سابق کاخ سفید درباره اتفاقی دیگر زمانی که که استدلال منوچین درخصوص مجازات شرکت فناوری هووای مورد قبول واقع نشد می‌نویسد: «منوچین تسلیم نشد، اما در نهایت خسته شد و به ترامپ گفت من توصیه‌ام را به شما گفتم و شما نظر فرد اشتباه را دنبال کردید.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار