سخنگوی اردوغان: ترکیه از راه‌حل سیاسی در لیبی حمایت می‌کند

ابراهیم کالین پس از سفر رسمی خود به برلین اعلام کرد آنکارا حامی راه‌حل سیاسی در مسئله لیبی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز گذشته پس از سفر رسمی خود به برلین آلمان در خصوص سیاست این کشور در لیبی گفت آنکارا طرفدار راه حل سیاسی است.

کالین همچنین گفت خلیفه حفتر توافق‌هایی را که در برلین بدست آمد مانند تمامی توافق‌های پیش از آن نقض کرده است. به گفته او دولت وفاق ملی لیبی به تازگی مناطق و شهر‌های استراتژیک را از دست نیرو‌های خلیفه حفتر خارج کرده‌ است. کالین در این خصوص گفت «البته، راه حل لیبی باید سیاسی باشد و نه نظامی. مهم است که این مرحله به گامی به سوی هموار کردن راه برای راه حل سیاسی تبدیل شود. ترکیه در اینجا طرفدار راه حل سیاسی است.» این سخنگو در ادامه تاکید کرد که آنکارا همچنان به حمایت‌های خود از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج ادامه خواهد داد. او گفت «همانطور که می‌دانید هفته گذشته رجب طیب اردوغان و فائز السراج در آنکارا دیدار داشتند. اردوغان در یک نشست مطبوعاتی پس از این نشست گفت آنکارا همچنان از دولت مشروع لیبی و مردم آن حمایت می‌کند و هدف ما ایجاد یک دولت قانونی است که نماینده تمامی لیبیایی‌ها باشد.»

کالین گفت ترکیه هیچ پیشنهاد آتش‌بسی را رد نمی‌کند، اما مهم است که بدانیم این پیشنهاد از کجا آمده است و انگیزه پشت آن چیست.

مدت‌هاست که آنکارا از حمایت‌های کشور‌هایی همچون مصر و امارات متحده عربی از ژنرال خلیفه حفتر انتقاد می‌کند و به حمایت از دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج پرداخته است. مقامات ارشد ترکیه در حالی مدعی حمایت از دولت فائز السراج هستند و آن را دولت قانونی لیبی می‌نامند که در تناقضی آشکار در سوریه با حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی علیه دولت قانونی سوریه فعالیت می‌کنند.

از سال ۲۰۱۱ که معمر قذافی در لیبی برکنار شد در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد. اما نیرو‌های حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار