تردد بدون ماسک در بازار‌های چابهار ممنوع شد

رییس مرکز بهداشت ودرمان چابهار گفت: تردد بدون ماسک در بازار‌های سنتی سطح شهر و مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار ممنوع است و در این زمینه اقدامات لازم برای یاداوری و ممانعت از ورود به بازار‌ها در حال انجام است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، عبدالرسول خدمتی رییس مرکز بهداشت ودرمان چابهار اظهار داشت: بازار‌ها با رعایت پروتکل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده الزامی از ماسک باز شده اند، اما رفت و آمد مردم بدون ماسک در بازار‌ها و پاساژ‌ها ممنوع است.

او بیان کرد: تاکسی‌های برون شهری و درون شهری بیشتر از سه مسافر (یک نفر صندلی جلو و ۲نفر صندلی عقب) نباید سوار کنند و فعالیت مینی‌بوس‌ها از مبداء روستا به شهر چابهار فعلا تا ٢ هفته جلوگیری شده و برگزاری مراسم عروسی و ترحیم ممنوع است.

خدمتی افزود: شهروندان از دید و بازدید‌های خانوادگی و غیر ضروری جدا خودداری کنند و حتی ادای فریضه نماز هم در خانه انجام دهند و یا در مساجد نمازگزاران حتما فاصله مناسب و استاندارد ۱/۵ تا ۲ متر را رعایت و از سجاده شخصی و ماسک مناسب به منظور پیشگیری از انتقال ویروس نیز استفاده کنند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار ادامه داد: مردم از ازدحام هنگام خارج شدن از مسجد جدا خودداری کنند و، چون کرونا از طریق دست دادن و روبوسی به راحتی منتقل می‌شود، لذا حتما از انجام آن خودداری کنند، تحت هیچ شرایطی دید و بازدید‌ها و تجمعات صورت نگیرد و از تردد‌های غیر ضروری حتما خودداری شود.

خدمتی با اشاره به اینکه روند افزایشی کرونا در چابهار ادامه دارد و وضعیت این شهرستان قرمز اعلام شده است، تصریح کرد: کل کشور درگیر شیوع ویروس کرونا و افزایش روزانه این ویروس است و، چون امکانات فعلی چابهار چه در بخش بهداشت و چه در بخش درمان صرفا جوابگوی شهروندان این شهرستان است و ورود مسافر و حضور افراد بیشتر با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود.

او با قدردانی از بازاریان و تجار چابهار که همکاری خوبی در جهت جلوگیری از تجمعات و شیوع این بیماری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی داشتند، گفت: با همدلی و همراهی همه مردم، قطعا به قطع زنجیره ابتلا و ثبات کامل خواهیم رسید.

یکی از فعالان فرهنگی در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت و توجه بیشتر مردم به رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا موثر و چراغ راهی برای خروج از این وضعیت بغرنج است.

حافظ یوسف بلوچی‌سیف با اشاره به اینکه در مورد بهداشت وسلامت افراد جامعه از دیدگاه اسلام آیات و روایات زیادی وجود دارد گفت: اسلام دین فطرت، عقلانیت و خردورزی است و در همه موارد و اتفاقات وحوادث برای انسان برنامه تجویز کرده است.

این فعال فرهنگی قرنطینه کردن شهر یا جامعه بخاطر حفظ سلامتی مردم از انواع بیماری‌های واگیردار و مسری را از تاکیدات دین اسلام دانست و افزود: حضرت محمد (ص) فرمودند: وقتی شنیدی بیماری طاعون در شهر و سرزمینی آمده وارد آن نشوید، اهالی و ساکنان آن شهر و سرزمین هم خارج نشوند.

او ادامه داد: این فرمایش پیامبر اسلام (ص) کاملا به این نکته اشاره دارد که جابجایی و تردد افراد از شهری به شهر دیگری ناقل بیماری واگیرداراست پس اکنون باتوجه به شیوع بیماری کرونا در کشور از هم وطنان عزیزتقاضا می‌شود حتی الامکان از حضور در اماکن عمومی و پر ازدحام و از دید و بازدید بخاطر سلامتی خودشان و دیگر هموطنان عزیز پرهیز کنند.

بلوچی سیف گفت: با بسیج همگانی مسؤلان و مردم موجی از فضای همدلی صفا و صمیمت در جامعه ایجاد شده است خداوند انشاءالله از لطف خودش و به برکت نفس‌های گرم دلسوزان وطن نحوست این ویروس را ازکشور عزیز ما بزداید.

خطرات پنهان کردن بیماری ممکن است جبران ناپذیر باشد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار نیز با بیان اینکه تحقیقات در خصوص بیماری کرونا همچنان ابعاد بیشتری از این بیماری را نمایان می‌کند، گفت: اطلاعات فعلی بشر در مورد بیماری کرونا بسیار محدود و اندک است و به همین دلیل تاکنون درمان مستقیمی برای این بیماری کشف و تجویز نشده است.

 مهدی میرادی افزود: باید اصل «پیشگیری بهتر از درمان» را جدی‌تر بگیریم و با رعایت نکات ساده بهداشتی و حتی الامکان ماندن در خانه، از پیشروی بیشتر ویروس جلوگیری کنیم.

او  بیان کرد: نباید بیماری کرونا در جامعه نوعی انگ تلقی شود تا افراد رغبت مراجعه به مراکز درمانی را نداشته باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار افزود: بیماری کرونا با انجام سی تی اسکن تا حد زیادی قابلیت تشخیص دارد و می‌توان با آغاز به موقع درمان، از مرگ و میر ناشی از این بیماری جلوگیری کرد.

 میرادی تاکید کرد: برگزاری مراسم عروسی و سایر تجمعات مشابه بستر لازم برای انتشار ویروس کرونا را فراهم می‌کند، لذا همانطور که بار‌ها هشدار داده شده است، در این برهه حساس که در پیک شیوع بیماری هستیم، برگزاری هرگونه مراسم و تجمع می‌تواند مخاطرات تلخ و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار