تلاش نمایندگان عراقی برای اجرای عدالت درباره قربانیان تروریسم؛

عربستان باید در قبال خرابکاری‌هایش در عراق پاسخگو باشد

مجلس عراق قصد تصویب قانونی را دارد که عربستان سعودی را به سبب اعزام تروریست‌ها به این کشور محکوم می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، نمایندگان مجلس عراق اعلام کردند بحث و بررسی‌هایی در مجلس این کشور برای تصویب قانونی علیه عربستان به دلیل اعزام تروریست‌ به عراق در جریان است.

«عباس صروط» عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: بغداد حق دارد خواستار حقوق قربانیان باشد. وی افزود: می‌توانیم قانونی تصویب و ریاض را از سال ۲۰۰۳ به پرداخت خسارت مالی ملزم کنیم.

گزارشگر این شبکه گفت: مجلس عراق به سوی اتخاذ اقدامی بی‌سابقه در حرکت است تا عدالت را درباره قربانیان تروریسم اجرا کند.

عباس صروط تاکید کرد: گرایش‌هایی داخل مجلس برای تصویب قانونی وجود دارد که عربستان را به سبب اعزام تروریست‌ها به این کشور محکوم می‌کند. وی افزود: چندین نماینده، فراکسیون‌های پارلمانی و گروه‌های سیاسی گشایش پرونده تروریست‌های سعودی در عراق را خواستار شدند.

صروط افزود: می‌توانیم قانونی را تصویب و ریاض را به پرداخت خسارت مالی ملزم کنیم، همان طور که آمریکا با تصویب قانون «جاستا» این کار را کرد. وی گفت: مقامات امنیتی به اعترافاتی درباره ورود عناصر انتحاری و تروریست‌های سعودی و اقدام آن‌ها به اجرای عملیاتی دست یافته‌اند که به شهادت و زخمی شدن هزاران نفر از عراقی‌ها منجر شده است.

«حسن سالم» نماینده مجلس عراق هم تاکید کرد: بهتر بود، دولت عراق در راه حفظ خون عراقی ها، شکوائیه‌ای به دادگاه کیفری بین المللی ارائه دهد. وی افزود، عراق باید عربستان را به سبب آنچه آن را جرائم تروریستی خواند، بازخواست کند و به جای درخواست وام، این کشور را به میزان دو تریلیون دلار جریمه کند.

شمار عناصر انتحاری سعودی در عراق به پنج هزار نفر می‌رسد و سعودی‌ها ستون فقرات عناصر تروریستی داعش بودند که شمار آن‌ها به بیش از سه هزار نفر می‌رسد. آن‌ها پست‌های حساسی را در گروه‌های تروریستی همانند مفتی، قاضی شرع و مسئول زندان‌ها را بر عهده داشتند. مهم‌ترین آن‌ها سعید الحربی، عبدالرحمن القحطانی، نایف العجمی و عادل الشمری بودند. صد‌ها هزار نفر از تروریست‌های سعودی در زندان‌های عراق به سر می‌برند که به ارتکاب جرائم تروریستی محکوم شده اند.

گزارشگر در پایان گفت: مسئولان عراقی ادله‌ای در اختیار دارند که گزارش‌هایی به آن پیوست شده است که دولت‌های غربی آن را منتشر کرده اند و بر دست داشتن سعودی در اقدامات خشونت آمیز و تشدید نا آرامی‌ها در عراق تاکید دارد.

به گزارش مجله فارن پالیسی، عربستان تلاش کرد، از اعتراضات اخیر عراق بهره برداری و از آن در جهت اهداف خود استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار