افزایش بودجه نظامی چین به رغم بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا

پکن قصد دارد به رغم شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، بودجه نظامی خود را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، چین به رغم قرار گرفتن در تنگنای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، قصد دارد برای مقابله با تحرکات نظامی آمریکا و تشدید فشار‌های همه جانبه آن، بودجه نظامی خود را افزایش دهد.

هزینه‌های جدید نظامی چین قرار است در نشست سالانه پارلمان که روز جمعه برگزار می‌شود، اعلام شود.

بر این اساس، بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۱۹ با رشد ۷.۵ درصدی همراه بود که ۶.۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان را شامل می‌شد. در سه ماه اول سال ۲۰۲۰، با شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصاد چین ۶.۸ درصد کاهش یافت که علت اصلی آن توقف کسب و کار‌ها و وقفه در اقتصاد بود. اما شیوع کووید-۱۹ باعث نشد نیرو‌های مسلح ارتش چین، تنگه تایوان و دریای مورد مناقشه چین را به نیرو‌های آمریکا بسپارند. بلکه چین با قدرت تمام از حاکمیت خود بر دریای جنوبی چین و تنگه تایوان دفاع کرد.

شی یو، استاد علوم سیاسی دانشگاه جیو تانگ شانگهای معتقد است اگرچه پیش بینی بودجه دفاعی دشوار است، قطعاً افزایش می‌یابد. وی گفت: از دیدگاه امنیت ملی، چین باید با به چشم غرب و به خصوص آمریکا که فشار زیادی از هر طرف مخصوصا نظامی، به چین وارد کرده است با ظاهری قوی نمایان شود. حتی اگر دولت بودجه هر چیزی را قطع کند بودجه دفاعی را کم نخواهد کرد.

روابط بین پکن و واشنگتن پس از شیوع ویروس کرونا و اتهاماتی که آمریکا علیه چین در خصوص منشا این بیماری وارد کرد، تضعیف شده است. حتی برخی از نهاد‌ها درباره خطر مواجه نظامی دو کشور در پی شیوع ویروس کرونا هشدار دادند.

وزارت دفاع چین که صرفا بر افزایش هزینه‌ها برای اهداف دفاعی تاکید دارد، گفته است بودجه دفاعی جدید درصد نسبتا ناچیزی از تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۱۹ یک هزار میلیارد و ۱۹۰ میلیارد یوآن معادل ۱۶۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار بوده است که حدود یک چهارم بودجه ۶۸۶ میلیارد دلاری آمریکا در سال گذشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار