رئیس انستیتو پاستور ایران:

تست های آنتی بادی کرونا ارزش تشخیصی ندارند

بیگلری گفت: تست‌های آنتی بادی کرونا به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند، بنابراین قطعی‌ترین راه تشخیص کووید ۱۹، تست‌های مولکولی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، اظهار کرد: در روز‌های اول شیوع ویروس کرونا امکانات بسیار محدودی برای تشخیص این بیماری داشتیم اما خوشبختانه امروز بعد از گذشت هفته‌ها به این توانایی رسیدیم که در تمام استان‌های کشور بتوانیم کار تشخیص کووید ۱۹ را انجام دهیم.

۱۲۰ آزمایشگاه فعال برای تشخیص کرونا در کشور

او افزود: از آغاز شیوع کرونا از سه آزمایشگاه به بیش از ۱۲۰ آزمایشگاه در کشور رسیده ایم که می‌توانند روزانه ۱۵۰۰۰ تست تشخیص کرونا را انجام دهند.

بیگلری ادامه داد: فراموش نکنیم که همه این امکانات با تکیه بر دانش بومی و در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه صورت گرفت که در فضای بین‌المللی بر علیه کشورمان حاکم بود.

 رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: تست‌هایی که در تشخیص کووید ۱۹ به کار می‌رود به دو دسته تقسیم می‌شود، تست‌های مولکولی که تست‌های بسیار سختی هستند، اما وجود ویروس را در بدن ثابت می‌کنند.

او افزود: دسته دوم تست‌هایی است که اصطلاحا به آنها تست‌های سرولوژی یا تست‌های مبتنی بر آنتی بادی گفته می‌شود که آثار وجود ویروس را در بدن بررسی می‌کند. یعنی وقتی فردی به ویروس مبتلا شد در بدن آن فرد، آنتی بادی ایجاد می‌شود و تست‌ سرولوژی، میزان آنتی بادی را می‌سنجند و اعلام می‌کند که فرد مبتلا شده است یا نه.

رئیس انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: تست های آنتی بادی به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند. بنابراین بهترین و قطعی ترین راه تشخیص، تست های مولکولی است.

بیگلری  ادامه داد: در کشور ما هم از روز اول در انستیتو پاستور و همچنین شبکه ملی ستاد کرونا این تست به عنوان تست اصلی انتخاب شد و در سراسر کشور اجرا شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد:  به این ترتیب تست افرادی که در سامانه بهداشتی کشور غربالگری شده بودند، آغاز شد. خوشبختانه انجان تست به صورت پایلوت کار را برای ما راحت کرد و باعث شد با یک برنامه منسجم بتوانیم نه تنها آنهایی راکه علامت دارند تشخیص دهیم بلکه بیماران بی‌علامت را شناسایی کنیم؛ در نتیجه توانستیم زنجیره انتقال را کُند کنیم.

۲۰ درصد تست های سرپایی کرونا مثبت می شوند

او تاکید کرد: باتوجه به غربالگری‌هایی انجام شده در کشور به راحتی می‌توان خط سیر انتقال را شناسایی کرد. حدود ۲۰ درصد از افرادی که به صورت سرپایی تست می‌کنیم، تست مولکولی آن‌ها مثبت می‌شود. امیدواریم بتوانیم در ۲ الی ۳ ماه آینده تصویر انتقال ویروس را در کشور داشته باشیم.

او گفت: در اکثر استان‌ها باتوجه به اینکه نتیجه کار نشان می‌داد که تعداد بستری‌ها به خصوص بستری‌های بد حال بسیار کم شده است، این اتفاق نوید بسیار خوبی بود که سیستم ارجاع کشور به صورت یک شبکه ملی باتوجه به در اختیار داشتن ابزار تشخیصی، می‌توانست به تشخیص کمک کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: باتوجه به تولید کیت‌ تست سرولوژی همراه با تست‌های مولکولی می‌توانیم مطالعات سرولوژی هم در جامعه انجام دهیم تا بدانیم هر کدام از جمعیت‌ها در شهر‌های مختلف به چه میزان آلودگی و تماس داشته‌اند.

بیگلری افزود: یک فرد ممکن است با وجود منفی بودن تست آنتی بادی، در ابتدای بیماری ویروس را پخش کند و باعث آلودگی اطرافیان شود، اما در عین حال تست مولکولی آن مثبت باشد.

از واکسن کرونا چه خبر؟

او درباره وضعیت تولید واکسن کرونا گفت: شاید بیشترین بیماری که امروز بشر به واکسن آن احتیاج دارد، بیماری کووید-۱۹ است. کشور‌ها و جوامع زیادی اقدامات‌ خود را در این حوزه آغاز کردند و بیش از ۱۰۰ گروه در دنیا روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند تا این واکسن را بسازند و در این زمینه باید به دو سوال بسیار مهم پاسخ دهیم؛ آیا اصلا از نظر علمی ممکن است که بتوانیم برای این بیماری واکسن بسازیم ؟ چرا که هنوز نمی‌دانیم که وقتی کسی به کرونا مبتلا می‌شود، آیا در بدن فرد آنتی‌بادی شکل می‌گیرد یا اصلا سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس ایمنی و مقاومت پیدا می‌کند؟ هنوز این موضوعات مورد سوال دنیاست و باید به آن جواب داده شود.

بیگلری ادامه داد: ما فرض را بر این می‌گذاریم که سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا واکنش نشان دهد و فرد ایمنی نسبی پیدا می کند، در این صورت لازم است که واکسن ساخته شود ، اما فرض کنید از ۱۰۰ گروهی که در جهان روی تولید واکسن کار می کنند، یک گروه توانست این واکسن را بسازد، اما باید توجه داشت یک کارخانه قادر به تامین هفت میلیارد واکسن برای هفت میلیارد جمعیت کره زمین نیست؛ بنابراین مسلما ما یا هر کشور دیگری باید به فکر ساختن واکسن باشیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت:  حتی اگر در حال حاضر به تشخیص برگردیم، دیدید که قابلیت کشور ما در تشخیص از هیچ کشور پایین‌تر نبود و به راحتی توانستیم در اوج سختی‌ها بهترین روش تشخیصی را در سراسر کشور پیاده کنیم و در اختیار سیستم سلامت قرار دهیم. مسلما در حوزه واکسن هم همین‌طور است. دانشمندان و دانش فنی ما به هیچ وجه کمتر از کشور‌های دیگر نیست و ممکن است که به تکنولوژی واکسن دست پیدا کنیم.

او گفت: حال اگر بدبینانه نگاه و نتوانیم واکسن تولید کنیم و کشور دیگری واکسن را تولید کند، اگر بخواهیم انتقال تکنولوژی داشته باشیم یا مهندسی معکوس انجام دهیم، باید دانش پایه آن را داشته باشیم؛ بنابراین منطق حکم می‌کند که ما به سمت ساخت واکسن پیش رویم و خوشبختانه در ایران با جدیت موضوع را دنبال می کنیم.

بیگلری گفت: در انستیتو پاستور ایران هم برای تولید واکسن کار را شروع کرده‌ایم. مسلما هر چقدر که پیش برویم، با توجه به نتیجه مطالعات‌ می‌توانیم از شش محوری که برای تولید واکسن روی آنها کار می‌کنیم، یک محور را برای تولید واکسن انتخاب کنیم و آن زمان است که برای انتقال دانش و مهندسی معکوس دانش پایه را در اختیار داریم.

او درباره تامین واکسن کرونا از سایر کشور‌ها گفت: انتستیوپاستور ایران جز شبکه جهانی انستیتوپاستور است و تبادل اطلاعات با انستیتو پاستور فرانسه، چین و سایر کشور‌ها دارد، باید توجه داشت که اگر واکسن ساخته شود و از ۷ میلیارد جمعیت دنیا حدود ۳ میلیون نفر آلوده شده باشد، در این شرایط نزدیک ۶ میلیارد و ۹۹۷ میلیون نفر به واکسن نیاز دارند، ما در شیوع کرونا دیدیم آلمان تعهد صادرات کیت کرونا را عملی نکرد و ممنوعیت صادرات اعلام شد، ممکن است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کند سلامت در عدالت حکم می‌کند که همه مردم دنیا از واکسن کرونا بهره‌مند شوند و فرض کنید ۵۰۰ هزار واکسن به ایران دادند، در این شرایط توزیع و تزریق آن می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد.

رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: بهترین راه این است که کشور خود دست به کار شود و هخوشبختانه ما در حوزه تشخیص کرونا اشتباه سایر کشور‌ها را مرتکب نشدیم و همه این‌ها ناشی از تلاش‌های انستیتو پاستور از دی ماه بود، اکنون بیشترین وقت ما روی تولید واکسن صرف می‌شود تا بهترین دانش روز دنیا را داشته باشیم و از سایر کشور‌های دنیا در واکسن کرونا عقب نیستیم، جالب است که خیلی از تصمیمات ایران در روز‌های سخت شیوع کرونا به پروتکل‌های جهانی تبدیل شد تا سایر کشور‌ها از آن‌ها استفاده کنند، ما اگر نتوانستیم واکسن را نسازیم باید حداقل دانش فنی پایه را داشته باشیم تا مهندسی معکوس کنیم و انتقال تکنولوژی داشته باشیم.

بیگلری با بیان اینکه ایران استثنایی‌ترین عملکرد را در مبارزه در کرونا در سطح جهان داشت، گفت: من همیشه این سوال را مطرح می‌کردم که اگر فاجعه انسانی رخ دهد، کشور‌های غربی به کمک ما می‌آیند و تحریم‌ها را کاهش می‌دهند؟ و امروز پاسخ این سوال این است که در بحران‌های جهانی کشور‌های غربی به کمک ما نمی‌آیند و تحریم‌ها هم کم نمی‌شود و ما باید به خودمان اتکا کنیم.

تست سرولوژی و مولکولی کرونا در خانه های بهداشت

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت انجام تست‌های سرولوژی در کشور گفت: درباره تست‌های سرولوژی با توجه به اینکه تقریبا از زمان فراخوانی که انستیتو پاستور برای این تست‌ها داد، چندین شرکت اعلام آمادگی کردند و یکی از آن‌ها توانست به سطح تولید خوبی برسد، تقریبا می‌توان گفت که تست‌های سرولوژی در کشور در پنج الی شش مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، این مطالعات در استان های گیلان، قم و به صورت کوچکتر در برخی استان‌ها انجام شده است که نتایج آن به احتمال زیاد طی چند هفته آینده منتشر خواهد شد، اما خبر مهم این است که وزارت بهداشت تصمیم دارد تا در قالب نظام ارجاع و در خانه های بهداشت وقتی که از افراد تست مولوکولی می‌گیرند، تست سرولوژی هم  بگیرند و پایلوت این طرح را آغاز کرده ایم.

بیگلری افزود: به طور مسلم تست سرولوژی به تنهایی هیچ ارزش تشخیصی ندارد، بلکه در کنار تست مولکولی ارزش پیدا می‌کند. بر همین اساس برنامه وزارت بهداشت این است که در سیستم ارجاع کسانی که برای تشخیص کرونا مراجعه می کنند یا علامت دارند و باید تست مولکولی برای آنها انجام شود، تست سرولوژی هم اخذ می کنند همچنین از افرادی که قبلا آزمایش شده‌اند و تست آنها  منفی یا مثبت بوده است، تست سرولوژی هم از آنها گرفته می‌شود و با انجام همزمان تست مولکولی و سرولوژی اطلاعات به دست آوریم که چند درصد از افراد جامعه با ویروس کرونا تماس داشتند، آلوده شدند، علامت دار شدند، علامت نداشتند  یا علامت خفیف داشتند.

او ادامه داد: در واقع در حال حاضر تست سرولوژی برای مطالعات همه‌گیر شناسی یا اپیدمیولوژی در جامعه به کار می‌رود  و تست تشخیصی محسوب نمی شود البته هنوز مطالعات‌ ما هنوز کامل نیست و با تکمیل فرآیندها نتایج مطالعات اپیدمیولوژی منتشر می‌شود.

آخرین وضعیت پلاسما درمانی در درمان کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران درباره آخرین وضعیت پلاسما درمانی برای درمان کووید-۱۹ گفت: وقتی که ما از ماهیت یک ویروس و همچنین نحوه بیماری‌زایی آن اطلاع زیادی نداریم، باید برگردیم و بررسی کنیم که چه عوامل و فاکتور‌هایی در خون افرادی نجات یافته وجود دارد که باعث بهبودی شده است. یکی از تئوری‌ها می‌گوید اگر از افراد بهبودیافته، پلاسمای خون‌ را دریافت کنیم، ممکن است در پلاسمای خون‌ بهبودیافتگان عواملی باشد که به بهبودی مبتلایان به کرونا کمک کند.

او ادامه داد: پلاسما درمانی در درمان کرونا را سازمان انتقال خون ایران آغاز کرده است و با توجه به مشورت‌هایی که داشتیم، می‌توان گفت که برنامه بسیار خوبی را آغاز کرده‌اند، اما برای اعلام نتایج این اقدام مسلما باید مدتی بگذرد، زیرا پلاسما درمانی دارای دو مرحله پلاسماگیری و تزریق به مبتلایان به کروناست، همکاران‌مان در انتقال خون با جدیت و بر مبنای علمی و منطقی در حال کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی در درمان کرونا هستند.

علت کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا چیست؟

رییس انستیتو پاستور ایران در خصوص این موضوع که امروز شاهد آن هستیم که تعداد مبتلایان افزایش داشته اما مرگ و میر کاهش داشته است و ارتباط این دو موضوع گفت: درست است که تعداد مثبت ها بیشتر شده اما تعداد بستری ها و مرگ و میرها کاهش داشته و علت آن ناشی از این است که تا چند هفته قبل ما از بیماران بستری تست می گرفتیم و بیماران بستری در اولویت بودند چرا که در بیماران بستری کرونا مثبت این احتمال وجود داشت که سایر بیماران در بیمارستان ها و کادر درمان آلوده شوند و وقتی که از پوشش بیماران بستری در بیمارستان ها خیالمان راحت شد، ظرفیت تست را به سمت بخش سرپایی بردیم.

بیگلری گفت: وقتی فردی علامت کرونا دارد اما سرپاست می تواند ویروس را پخش کند و با مثبت شدن فرد خانواده و اطرافیان او را تست می کنیم ولو اینکه که علامتی نداشته باشند، به همین دلیل تعداد مثبت ها افزایش و مرگ و میر کاهش پیدا می کند، ما هر روز طرح های پایلوت را رصد می کنیم، باید توجه داشت اگر فردی کرونا مثبت باشد و به او بگوییم ممکن است دچار تنگی نفس شود اما با استراحت و مصرف چند دارو به زودی بهبود پیدا می کند، بیمار دچار استرس و اضطراب نمی شود.

او افزود: حال این را با شرایطی مقایسه کنید که فرد به یکباره تنگی نفس بگیرد و حالش وخیم شود و با تست بفهمیم بیمار کرونا مثبت است، در این شرایط فرد دچار استرس و اضطراب شدید می شود چرا که از خطر مرگ ناشی از بیماری وحشت دارد، همچنین فرد ممکن است در بیمارستان بستری شود و خطر سوار شدن سایر عفونت ها روی کرونا وجود دارد و این موضوع می تواند خطر مرگ را افزایش دهد، ما عمدتا بیماران کرونایی را بیماریابی می کنیم و زنجیره انتقال را به این روش می شکنیم و به طور کلی با انجام تست های سرپای تعداد بستری و مرگ و میر کاهش پیدا می کند.

ایران دارای کم هزینه ترین شبکه آزمایشگاهی تشخیص کرونا در دنیا

بیگلری اظهار کرد: کرونا آزمون بزرگی برای همه کشورهاست و اقتصاد همه کشورها حتی اروپایی ها با شیوع کرونا آسیب دیده است، باید توجه داشت که نظام سلامت ایران خوب عمل کرد، مدافعان سلامت جانانه ایستادند، مردم نکات بهداشتی را رعایت کردند، خیرین پای کار آمدند و بسیج ملی که در مقابله با کرونا شکل گرفت موجب افتخار است و تاکنون از این میدان سربلند بیرون آمده ایم البته کرونا هنوز تمام نشده است.

او ادامه اد: شبکه آزمایشگاهی که انستیتو پاستور ایران در کشور ایجاد کرد، کم هزینه ترین، اما کارآمدترین نظام تشخیصی کرونا در دنیا بود که با تکیه بر جوانان ایرانی حاصل شد و هر چقدر هزینه کرده باشیم، باز هم آسیب‌ها کمتر از سایر اقتصاد‌های دنیاست و برای ما افتخارآمیز است که به پزشک همکارم در انگلیس بگوییم نه تنها دستمال توالت و روغن در سوپرمارکت هاست بلکه از نظر تامین تست کرونا هم مشکلی نداریم و تست‌های بی کیفیت نخریدیم و مثل یکی از کشور‌ها ۳.۵ میلیون تست روی دستمان نماند و در اوج تحریم‌ها هوشمندانه عمل کردیم و این هوشمندی افتخاری برای هر ایرانی است و نسل‌های بعد این افتخارات را خواهد خواند.

آمادگی برای همزمانی آنفلوانزا و کرونا در فصل سرد سال 

رییس انستیتو پاستور ایران درباره همزمانی آنفلوانزا و کرونا در فصل سرد سال و وضعیت تولید واکسن آنفلوانزا گفت: نکته اصلی که همیشه باید به یاد داشته باشیم، این است که واکسن‌های تولیدی همیشه بر اساس حدس و گمان تولید می شوند و سوش آنفلوانزا با سال گذشته تفاوت دارد، ممکن است ۱۰ شرکت واکسن آنفلوانزا تولید کنند و این احتمال وجود دارد واکسن یک یا دو شرکت در برابر آنفلوانزای شیوع پیدا کرده مقاومت ایجاد کرده باشند و با آغاز فصل سرد و شیوع بیماری می‌توان از این موضوع مطلع شد.

او ادامه داد: ما امسال کار سختی در پیش داریم، فرض کنید در آبان ماه باشیم و چند بیمار به اورژانس مراجعه کنند، در این شرایط تشخیص کووید ۱۹ و آنفلوانزا برای پزشک دشوار است و آنجاست که پزشک سراغ آزمایش و سی تی اسکن می‌رود اما مهمترین راه تشخیص آزمایش‌های مولکولی است و می توانیم از این راه بفهمیم کدام بیماران کرونا دارند چرا که علامت‌های دو بیماری همپوشانی دارد و ما این سناریو را دنبال می‌کنیم که اگر شیوع همزمانی این دو اپیدمی رخ داد، چگونه آنفلوانزا و کرونا را تشخیص دهیم و به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهیم، جای نگرانی نیست و انستیتو پاستور ایران به دنبال بهترین روش های تشخیص هستیم.

رییس انستیتو پاستور ایران  درباره بهترین راه تشخیص آنفلوانزا و کرونا اظهار کرد: ممکن است مواردی داشته باشیم که فرد همزمان به کرونا و آنفلوانزا مبتلا شود و احتمال این اتفاق در افراد دارای بیماران زمینه ای ممکن است رخ ندهد و در این شرایط نمیتوان سراغ سی تی اسکن و موارد این چنینی برویم و تست های مولکولی بهترین راه تشخیص آنفلوانزا و کروناست.

او ادامه داد: نباید فراموش کرد که ما نگران پاییز هستیم چرا که ممکن است همپوشانی کووید-۱۹ را با آنفلوآنزا داشته باشیم. هدف انستیتو پاستور این است که در کنار شرکت‌های تولید داخلی بایستد و کاری کند تا کیت‌هایی را بسازیم که بتوانیم این دو را همزمان و با یک آزمایش تشخیص دهیم.

بیگلری درباره واکسن آنفلوانزای ایرانی گفت: سازمان غذا و دارو متولی کار است و به جدیت پیگیر تامین و تولید واکسن هستند.

برای تشخیص کرونا باید همزمان از حلق و بینی تست گرفته شود

بیگلری درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش خطای تست‌های تشخیصی کرونا گفت: ما در نمونه گیری باید دقت کنیم و نمونه از گلو و بینی گرفته شود و نمونه‌ها به سرعت به آزمایشگاه برسد در اوایل شیوع کرونا از اهواز و چابهار بعد از ۲ یا سه روز نمونه به دست ما می‌رسید و نمونه کیفیت خود را از دست می‌داد و ما سیستم‌های تشخیصی را تقویت و خطا‌ها را کمتر می‌کنیم و از نظر اشراف عملیاتی و تسلط بر آزمایش و درمان وضعیتمان قابل مقایسه با قبل نیست و امروز مسلط‌تر و با دانش فنی بیشتر عمل می‌کنیم و اگر در پاییز همپوشانی داشته باشیم اضطراب روز‌های نخست شیوع کرونا تکرار نخواهد شد.

او درباره کیت‌های بی کیفیت چین بیان کرد: چند کشور اروپایی برنامه خود را روی کیت‌های رپید یا سریع کرونا مبتنی بر آنتی بادی گذاشتند که در عرض پنج دقیقه جوان تست کرونا مشخص می‌شود و نتایج بهترین کیت‌های رپید تا ۵۰ درصد درست است و کشور‌هایی مختلف مثل انگلیس روی این کیت‌ها هزینه کرد و دیدند که نتیجه تست‌ها مبهم است و جمهوری چک کیت‌های رپید چین را خریداری کرد و دیدند که هیچ رپید تست کرونا نمی‌تواند دقیق باشد، ما سخت‌ترین تست کرونا را انتخاب کردیم و بسیایر از کشور‌ها فکر می‌کردند ما در تحریم‌ها با این انتخاب نمی‌توانیم موفق باشیم و حتی برای خرید کیت از چین تنها ۴ برند را انتخاب کردیم و کیفیت این تست‌ها را تایید کردیم و به صلیب سرخ و سفیر چین اعلام کردیم در صورتی که تمایل دارند به مردم ایران کیت اهدا کنندف کیت‌های اهدایی از این چهار برند باشد.

صادرات کیت سرولوژی به آلمان برای ما افتخاری است

رییس انستیتو پاستور ایران درباره صادرات کیت سرولوژی به آلمان بیان کرد: آلمان کیت های انتی بادی ایران را برای اینکه از سابقه تماس مردم کشورش با کرونا مطلع شود و از این اطلاعات برای مطالعات اپیدمیولوژی استفاده کند، از ایران کیت خریداری کرد و این صادرات موجب افتخار ماست، تاکید می کنم که این کیت ها برای تشخیص کرونا نیست و در ایران هم مطلقا از این کیت برای تشخیص استفاده نمی کنیم و برای این از این کیت ها استفاده می کنیم که به عنوان مثال بفهمیم چند درصد جمعیت قم به کرونا مبتلا و در برابر این ویروس ایمن شده اند، البته باید توجه داشت اینکه فردی آنتی بادی داشته باشد، تضمینی وجود ندارد که افراد دیگران را مبتلا نمی کند یا دیگر مبتلا نمی شوند و ممکن است با وجود آنتی بادی در بدن فرد دیگران را آلوده کند.

او درباره اینکه برخی منابع خبری صادرات کیت به آلمان را تایید نمی کنند، گفت: نقش انستیتو پاستور در بررسی کیت ها این است که کیفیت کیت ها را تایید و مجوز تولید صادر کند و اینکه  کیت ها به کدام شهر و منطقه صادر شده است باید از شرکت تولیدکننده سوال کنید و می دانیم بسیاری از کشورها برای مطالعات علاقه دارند از این کیت ها استفاده کنند.

انستیتو پاستور ایران نیازمند حمایت های مالی بیشتری است

رییس انستیتو پاستور ایران درباره اینکه چه میزان از یک میلیارد یوروی صندوق توسعه ملی در مقابله به کرونا به انستیتوپاستور تخصیص پیدا می کند، گفت: نستیتوپاستور ایران در سابقه صد ساله  خود مبارزه با طاعون و آبله را در کارنامه خود دارد و بدون توجه به اینکه چقدر پول دریافت می کند به وظیفه خود عمل کرده است و آنچه که مهم تلقی می شود، این است که همیشه به رسالت خود عمل کند و کرونا اهمیت گنجینه ای به نام انستیتو پاستور را پررنگ تر کرد و شاید نام آشناترین موسسه برای ایرانیان باشد چرا که هر ایرانی واکسن  انستیتو پاستور را در بدن خود دارد.

او ادامه داد: واقعیت این است، انستیتو پاستور آنقدر که شایسته بوده مورد توجه قرار نگرفته و در مواقعی از تاریخ در تنگنا ها‌ی شدید مالی قرار گرفته است و این موسسه با درخشش در بحران کرونا و قبول مسئولیت برای راه اندازی شبکه آزمایشگاهی تشخیصی کووید ۱۹ ثابت کرد که ایران گنجینه پرب‌هایی به نام انستیتو پاستور دارد و نمی‌دانیم که تا به امروز از یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی در مقابله با کرونا چه میزان به ما اختصاص پیدا کرده است و از وزارت بهداشت تاکنون پشتیبانی خوبی دریافت کرده ایم، اما با توجه به اینکه قوی‌ترین موسسه تحقیقاتی در منطقه هستیم، انتظار داریم منابع لازم از طرف سیاست گذاران کشور به انستیتوپاستور اختصاص پیدا کند و به طور حتم حمایت بیشتر نتایج بهتری خواهد داشت و بررسی ژنوم ویروس، ژنوم میزبان ها، پاسخ ایمنی در بیماران مختلف و تولید واکسن انستیتو پاستور به جدیت کار را دنبال می‌کنیم و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که دانش فنی انستیتوپاستور با قدرت توانست چالش تشخیص کرونا را مدیریت  کنیم.

رییس انستیتو پاستور ایران درباره میزان تست های انجام شده در کودکان، گفت: باید توجه کرد که ما درباره این بیماری به‌ویژه در حوزه کودکان دانش بسیار کمی داریم. اینکه چرا کودکان کمتر دچار بیماری می‌شوند؟. به دلیل قوی‌تر بودن سیستم ایمنی آنهاست، آیا به دلیل واکسیناسیون وسیعی است که دریافت می‌کنند و هزاران سوال دیگر در این زمینه وجود دارد، البته ما تاکنون تمرکز زیادی بر روی تست کودکان نداشتیم. زیرا اولویت‌مان پوشش بیماران بستری در بیمارستان‌ها و بزرگسالان علامت‌دار بود.

او ادامه داد: در حال حاضر به سمتی می رویم تا از کودکانی در یک خانواده قرار دارند و در خانواده آنها فرد مثبت وجود داشته است، تست بگیریم حالا این امکان برایمان فراهم می‌شود که بتوانیم به صورت سیستماتیک بر روی کودکان و نتیجه تست‌های آن‌ها بررسی‌ها را انجام دهیم. در حال حاضر ما از نظر آماری تست زیادی بر روی کودکان انجام نداده‌ایم، اما مسلما در شش تا هشت هفته آینده، به اندازه کافی تست بر روی کودکان خواهیم داشت تا بتوانیم آمار قابل دفاعی را در این حوزه ارائه دهیم.

علت تفاوت در نتیجه ۲ بار تست افراد مشکوک به کرونا

رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه مواردی را شاهد هستیم که تست کرونای فردی در مرحله اول مثبت بوده و در مرحله دوم تست منفی شده است علت این تفاوت پاسخ در تست ها چیست؟ اظهار کرد: پاسخ تست از نحوه نمونه‌گیری تاثیر زیادی می‌گیرد. اگر نحوه نمونه‌گیری به درستی انجام نشود، پاسخ تست هم درست نخواهد بود. به همین دلیل گاهی می‌بینید که یک نمونه مثبت است و درست گرفته شده است، اما نمونه دیگری درست گرفته نشده است و پاسخ منفی بوده و این یکی از دلایلی است که در پاسخ تست اول و پاسخ تست دوم تناقض می‌بینیم.

او ادامه داد: یک علت دیگر تفاوت در نتیجه تست کرونا این است که در اوایل بیماری یا اواخر آن، تعداد ویروس‌هایی که در ناحیه بینی و گلو وجود دارد، بسیار کم هستند و همین موضوع باعث شود تست‌هایی که در اوایل بیماری می‌گیرند، مثبت نباشد و در انتهای بیماری هم به همین صورت است. به ویژه اینکه در انتهای بیماری امکان دارد ویروس مرده باشد و فقط ژنوم آن وجود داشته باشد و بر همین اساس تست را مثبت تلقی می‌کنند، اساسا برای افزایش قدرت تست، بهترین روش این است که حداقل دو نمونه گرفته شود. اگر یک نمونه مثبت شود، باید فرد را مثبت فرض کنیم.

تعداد کیت‌هایی اهدایی به ایران چقدر است؟

رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره تعداد کیت‌های اهدایی به ایران گفت:  در حال حاضر  نزدیک به ۶۰۰ هزار تست در شبکه انستیتو پاستور کشور گذاشته شده است. تعداد قابل توجهی از تست‌ها هم اهدایی بودند. در عین حال سعی می‌کنیم کیت‌هایی را خریداری کنیم که کشور مطمئن باشد می‌تواند ارز لازم را تامین کند و هم تعداد آن قابل ادامه باشد. ترجیح می‌دهیم به سمت برند‌هایی رویم که بتوانند با یک کیت در طولانی مدت ما را تامین کنند.

قیمت تست های کرونا

او در پاسخ به  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره قیمت تست های کرونا ادامه داد: قیمت کیت‌ها هم در بازار‌های جهانی متفاوت است. قیمت کیت‌های PCR از حدود هشت یورو یا هشت دلار شروع می‌شود و کیت‌های اروپایی حدود ۲۰ تا ۳۰ یورو قیمت دارند؛ بنابراین قیمت‌ها متغیر است، اما مسلما باید کیتی را انتخاب کرد که در کنار کیفیت بتواند برای کشور قابل خرید باشد. از آنجایی که پروتکل نهایی ما پروتکل برلین است، هر کیتی که بخواهیم بخریم آن را با چند کیت دیگر از جمله کیت برلین مقایسه می‌کنیم و بعد از گرفتن جواب متقن، اجازه ورود آن کیت به کشور را می‌دهیم.

بیگلری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کیفی کیت‌های تست سرولوژی تولید داخلی کشور و وضعیت صادرات آن‌ها، گفت: انستیتو پاستور در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا چند کار بزرگ را شروع کرد. ما سازمانی بودیم که از دی ماه کار طراحی را آغاز کرده بودیم و بررسی کردیم که اگر دچار مشکل شدیم، چگونه باید وارد عمل شویم. بر همین اساس ابتدا ظرفیت‌ را به سرعت بالا بردیم تا بتوانیم بیمارستان‌های کشور را پوشش دهیم.

تایید کیت های کرونای چهار شرکت دانش بنیان

رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: همزمان آموزش‌هایی را ارائه دادیم و به شهر‌ها و دانشگاه‌های کشور فراخوان دادیم تا بتوانیم شبکه ملی تشخیص را راه‌اندازی کنیم و باید کیت‌های مورد نیاز آنها را تامین می‌کردیم. علاوه بر این برای تولید کیت‌های مولوکولی و سرولوژی فراخوان دادیم و اعلام کردیم، شرکت‌هایی که می‌توانند کیت تولید کنند، اعلام آمادگی کنند. در این زمینه ۵۳ شرکت برای تولید کیت اعلام آمادگی کردند که از این شرکت‌ها سه کیت مولکولی تایید شد و یک کیت سرولوژی را هم تایید کردیم.

او افزود: باید توجه کرد که کیت مولکولی را برای تشخیص مورد تایید قرار دادیم و اعلام کردیم که کیت تولید داخل می‌تواند در شرایط اضطرار، استفاده شود، اما کیت سرولوژی را برای تشخیص تایید نکردیم. کیت سرولوژی برای تشخیص کارایی ندراد و اصولا در دنیا ارزش تشخیصی ندارد؛ چراکه ممکن است کسی ویروس را گرفته باشد و ۱۰ روز است که دارد ویروس را پخش می‌کند، اما هنوز آنتی‌بادی بالا نیامده است؛ بنابراین تایید کیت‌های سرولوژی فقط برای مطالعه همه‌گیرشناسی بود تا بدانیم آلودگی در یک شهر، در یک خانه سالمندان و چقدر بوده است و اصلا کاربرد شخصی ندارد.

بیگلری گفت: در عین حال ما مدام با سایر کشور‌ها به صورت ویدیو کنفرانسی ارتباط داریم. آلمان اعلام کرد که تست سرولوژی را در سه مورد استفاده می کنیم، یکی برای افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، دوم برای بررسی آلودگی در بخش‌هایی در کشور و سوم برای یک مطالعه زمان‌بندی شده برای بررسی میزان آلودگی. بر همین اساس آلمان فقط برای مطالعات اپیدمیولوژی از این تست‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین کیت‌های سرولوژی فاقد ارزش تشخیصی برای افراد هستند و در کنار کیت‌های مولوکولی ارزش پیدا می‌کنند. آلمان ۴۰ هزار از این کیت‌های سرولوژی را دریافت کرده تا مطالعاتش را انجام دهد.

ظرفیت روزانه ۴۵ هزار تست در کشور

رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره ظرفیت تست مولوکولی کرونا گفت: اگر به روز‌های ابتدایی اسفند بازگردیم، من به عنوان کسی که سال‌ها در این سیستم کار کردم و کاملا این سیستم را می‌شناختم، واقعا نمی‌دانستم چه اتفاقی می‌افتد و آیا می‌توانیم از پس تست کرونا برای این همه بیماری که در کشور داریم، برآییم یا خیر؟ بنابراین با همه توان تلاش کردیم که سیستم‌های دولتی و دانشگاه‌ها را راه بیندازیم.

بیگلری ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت تصمیم گرفت که به عنوان یک سوپاپ اطمینان به بخشی از آزمایشگاه‌های خصوصی هم مجوز دهد تا اگر تعداد نمونه‌ها بیش از ظرفیت سیستم دولتی بود، بتوانیم از آزمایشگاه‌های خصوصی خرید خدمت کنیم. خوشبختانه تاکنون سیستم دولتی توانست از پس تعداد نمونه‌های بیمارستانی برآید. در حال حاضر توان شبکه تشخیصی‌مان انجام ۱۵ هزار تست در روز است، اما اگر بخواهیم به راحتی می‌توانیم آن را به دو تا سه برابر و به ۳۰ تا ۴۵ هزار تست در روز افزایش دهیم. محاسبات ما نشان می‌دهد که سقف نیازهایمان بیشتر نیست و شبکه می‌تواند تعداد تست کافی در اختیار قرار دهد.

تست کرونا در آزمایشگاه های خصوصی

او درباره تست مولکولی و سرولوژی کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی با هزینه‌های مختلف، گفت: مجوز تست کرونا برای بخش خصوصی به صورت کوتاه مدت و برای سه ماه صادر شده است. منطق وزارت بهداشت در روز‌های اول این بود که نباید فرصتی را از دست می‌دادیم و این مجوز کوتاه مدت به آزمایشگاه‌های خصوصی داده شد. مسلما این موضوع باعث می‌شود که تقاضای القایی ایجاد شود و مردم بدون دلیل به این آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند، اما نتیجه این تست‌ها در نهایت یک ساعت ارزش دارد. زیرا وضعیت کنونی را به شما می‌گوید و ممکن است اگر فر به خیابان بیاید، آلوده شود.

بیگلری درباره هزینه تست‌های تشخیصی گفت: تست‌های انجام شده در انستیتو پاستور و کل شبکه ما، کاملا رایگان است، اما آزمایشگاه‌های خصوصی کیت را از شرکت‌های خارجی مورد تایید وزارت بهداشتو از شرکت‌های داخلی تولیدکننده تهیه می‌کنند. بازنگری برای اینکه مجوز ادامه این کار به آزمایشگاه‌های خصوصی داده شود یا اینکه این مراکز در انجام تست‌ها محدودتر شوند، در دست بررسی است. در عین حال باید توجه کرد که انستیتو پاستور ایران مسئولیت شبکه ملی را برعهده دارد و آزمایشگاه‌های خصوصی از آزمایشگاه مرجع سلامت مجوز می‌گیرند و لیست آن‌ها هم موجود است.

کیفیت کیت های کرونا در ایران

او در پاسخ به سوالی درباره کیت‌های تشخیصی که در کشور استفاده می‌شوند، گفت: ما اوایل اغلب از پرایمر‌هایی که خودمان طراحی کرده بودیم، برای تست استفاده می کردیم. روز‌های سختی بود که درس بزرگی برای ما بود، اما بعد از آن کیت‌های اهدایی به کمک‌ ما آمد و سازمان جهانی بهداشت و برخی کشور‌ها دوستانه کمک‌مان کردند، البته نباید فراموش کرد که ما نوع کیت‌های اهدایی را انتخاب و در بهمن ماه کیت‌های دنیا را بررسی کرده بودیم.

بیگلری ادامه داد: به عنوان مثال می‌دانستیم که کشور چین ممکن است ده‌ها کیت بسازد، اما می‌دانستیم که چهار برند چینی مورد پسند ما هستند و ما برند آن‌ها را انتخاب کرده بودیم و فقط  روی کیت‌های شناخته شده مانور دادیم و به نوعی به کشور‌ها اعلام کردیم که از این نوع کیت‌های شما نیاز داریم. فعلا  اولین محموله مولکولی کیت‌های ساخت داخل اخیرا به انستیتو پاستور تحویل داده شده و در حال ورود به شبکه است، با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد در کشور در حال فالیت در آزمایشگاه های تشخیص کرونا هستند، اگر کیتی دچار مشکل باشد، سریعا متوجه می‌شوند، و نگرانی نداریم. در عین حال کیت‌های تولید داخلی را که تا به امروز استفاده کرده‌ایم، نشان داده شده است که این کیت ها کیفیت خوبی دارند و حتی از برخی کیت‌های خارجی هم کیفیت بهتری دارند. به همین دلیل باید کنار تولیدکنندگان بایستیم تا کیت‌ها به بهینه‌ترین صورت در بیایند.

بیگلری تاکید کرد: ما کاملا می‌دانیم که در راه‌اندازی تست‌ها، حل مشکلات‌مان و کیفیت خوب آزمایشی که توانستیم در کشور برقرار کنیم و مهم‌تر از همه این‌ها در شبکه‌سازی‌مان توانستیم در عرض سه هفته تمام کشور را برای انجام تست توانمند کنیم و به خوبی عمل کردیم و طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ایران عملکرد بسیار خوبی داشته است.

او ادامه داد: ما در روز اول فروردین تصمیم گرفتیم پایلوتی را در استان زنجان اجرایی کنیم. در آن روز آزمایشگاه علوم پزشکی زنجان قادر بود تنها ۱۰۰ تست را برای بیماران بستری انجام دهد. حال از آنجایی که می‌خواستیم بیماران ارجایی را هم اضافه کنیم، باید ظرفیت تست را بالا می‌بردیم و  با تغییر شیفت‌بندی در آزمایشگاه از ۱۰۰ تست در روز به بالای ۳۵۰ تست در روز رسیدیم و توانستیم قدرت آزمایشگاه یک استان را به سه برابر افزایش دهیم در حال حاضر هم همینطور است و می‌توانیم ظرفیت آزمایش کووید-۱۹ را در کشور از روزانه ۱۵ هزار به ۳۰ و حتی ۴۵ هزار تست افزایش دهیم.

تصمیم نداریم از افراد در خیابان تست بگیریم

وی تاکید کرد: تصمیم ما این نیست که از همه افراد در خیابان تست کنیم، بلکه برنامه ما این است که افراد علامت داری که به سامانه‌های بهداشتی مراجعه کردند، تست کنیم و در صورتی که مثبت بودند، اطرافیان آن‌ها را هم بررسی کنیم. تجربه چند هفته اخیر نشان داد که این کار می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را کُند کند. باید توجه کرد که همه کشور‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که زنجیره انتقال را کاملا کُند می‌کند. اغلب کشورها، حتی آلمان استراتژی‌شان این است که بتواند انتقال را کُند کند تا سیستم درمانی‌ توان تاب‌آوری داشته باشد و عده زیادی از مردم به یکباره دچار بیماری نشوند. طبق محاسبات، مطمئن هستیم که سیستم ارجاع ما هرچقدر بیماریابی کند، سقف ۴۵ هزار تست روزانه کافی است. اگر هم نیاز داشته باشد امکان انجام تست بیش از آن را هم داریم.

بیگلری ادامه داد: باید توجه کرد که روز‌های ابتدایی، واقعا درس بزرگی برای ما و دنیا بود. زیرا دنیا در فقدان دانش به ما توصیه می‌داد، اما ما سعی کردیم با توجه به تجربیات داخلی و ظرفیت داخلی کشور کار کنیم و تصمیم بگیریم و امروز ثابت شد و دنیا دید که تصمیماتی را که در اوج سختی‌ها گرفتیم درست و منطقی بود و نتیجه را در مقایسه با دنیا شاهد هستید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الی
۰۵:۴۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان لطف کنید یه گزارش هم قیمتهای بالای تست پی سی آر بگیرید که چه جوری جیب مردمو خالی میکنن یه تست کرونا نزدیک یه تومن آب میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
من مبتلا هستم پکد جارفتم میگه تست مال پیرهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداقوت میگم به خاطر تمام تلاشهاشون . حالا که انقدر به خودمون افتخار می کنیم خدا رو از یاد نبریم و احیانا احیانا مغرور نشیم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
زنگ زدم بقیا الله میگن تست کزونا ۴۷۰ رفتم مرکز بهداشت میگن کسی که رو به قبلس تست میگیریم تو نیاز نداری من داشتم ۲۳روز قرنطینه بودم بی علامت نه تب کردم نه صرفه داشتم نه حالم بد شد فقط یه تست ریه دادم حالا از کجا باید بدونم خوب شدم و ناقل نیستم بعد از ۲۳ روز بیکاری و عقب افتادن قسط ۴۷۰ تومنم کجا بود
آخرین اخبار