سُر سُره بازی روی خط سقوط/ با اسکی از انهدام فامیل بازی تا در آمد زایی پول سازی!

فدراسیون اسکی در دوره مدیریت عبدی افتخاری روز های درخشانی از لحاظ فنی نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکی کشورمان سال پُر باری را پشت سر نگذاشت و بعد از شیوع ویروس کرونا تمام کمبود‌ها به گردن این ویروس ناشناخته افتاد.  از سال ۹۵ که عبدی افتخاری به عنوان رئیس فدراسیون اسکی انتخاب شد این رشته ورزشی روند مناسبی نداشته است و نمی توان این رشته را در حال پیشرفت خواند.

شاید در دوران مدیریت افتخاری، فدراسیون اسکی از نظر مالی شرایط بهتری را تجربه کرد و ریشه برخی از فامیل بازی ها در فدراسیون قطع شد، اما از نظر فنی پیشرفتی در این دوران حاصل نشد. کافی است امتیازات جهانی کنونی بازیکنان آلپاین را با قبل از مدیریت افتخاری در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مقایسه کنیم. در طول مدیریت افتخاری ما  ضعف مجموعه فنی فدراسیون مشهود بود و  از نظر فنی اسکی به نتایج ۱۵ سال عقب‌تر بازگشته است.

عقبگرد اسکی ایران ۱۵ به سال قبل

در تصویر زیر ابتدا رنکینگ جهانی اسکی بازان کشورمان را در سال ۲۰۲۰  در رشته آلپاین مشاهده می‌کنید. در تصویر دوم رنکینگ جهانی بازیکنان در اولین سال ورود عبدی افتخاری به فدراسیون اسکی یعنی  ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را مشاهده می‌کنید. تصویر سوم نیز رنکینگ ۱۵ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۵ را نمایش می‌دهد.

 

 

این مقایسه نشان می‌دهد که طی چند سال اخیر نه تنها ایران در اسکی آلپاین پیشرفت نکرده است بلکه حتی نتوانسته ایم که جایگاه قبلی خود را در رنکینگ جهانی حفظ کنیم.اگر چه در این چند سال رقبای ایران هم درجا نزدند و مسیر رو به رشدی داشتند اما این دلیل قانع کننده ای برای ناکامی های فنی نیست.

این رکود فنی مختص اسکی بازان آقا نیست بلکه در بخش بانوان نیز شاهد ضعف فنی هستیم. سال ۲۰۱۰ در المپیک زمستانی ونکور مرجان کلهر نمایند ایران توانست مجوز حضور در هر ۲ رشته مارپیچ کوچک و بزرگ  را دریافت کند. این در حالی است که پس از گذشت ۱۰ سال در رشته مارپیچ بزرگ هیچ پیشرفتی برای بانوان اسکی باز ایران رقم نخورده است.

 

فدراسیون اسکی معتقد است یکی از دستاورد‌های مهم در چند سال اخیر سرمایه گذاری روی اسکی پایه شهرستان‌ها است.

 تیم ملی جوانان در المپیک زمستانی نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرد.امسال بازیکنان روز‌های انگشت شماری را در اردوی تیم ملی حضور داشتند.  تا زمانی که مسابقات بین المللی و داخلی به اندازه کافی برای اسکی بازان برگزار نشود نمی توان و نباید از ورزشکاران انتظار نتیجه بهتری داشت.

نداشتن کمپ در اروپا بهانه ای برای نگرفتن نتیجه است

در این راستا علیداد ساوه شمشکی المپین و سرمربی سابق تیم ملی اسکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: تیم ملی اسکی ایران از نظر رنکینگ به ۱۵ سال قبل بازگشته است که نشان دهنده ضعف مدیریتی فدراسیون اسکی است. در سال ۲۰۱۰ بانوان اسکی باز کشورمان در ۲ رشته المپیک شرکت کردند، اما در سال ۲۰۱۸ بانوان فقط در یک رشته المپیک حضور داشتند. در بخش آقایان نیز تا سال ۲۰۱۴ دو اسکی باز در المپیک حضور داشتند، اما در سال ۲۰۱۸ فقط یکی از ملی پوشان اسکی به المپیک رفت.

او گفت: فدراسیون اسکی باید از کادرفنی سال ۲۰۱۰ استفاده می‌کردند چرا که آن‌ها تجربیات و نتایج خوبی برای اسکی ایران کسب کرده بودند. در سال ۲۰۱۳ محمد کیادربندسری توانست مدال المپیک آسیا را کسب کند. اگر با این روند ضعیف پیش برویم در بخش انفرادی در آسیا نهم خواهیم شد.

ساوه شمشکی در ادامه عنوان کرد: امسال کرونا را برای برگزار نشدن اردو بهانه کردند در صورتی که از ابتدای اسفند ماه درگیر کرونا شدیم. در فصلی که گذشت اسکی بازان فقط ۶ روز در پیست اسکی تمرین کردند.  

المپین سابق اسکی ایران عنوان کرد: در سال ۲۰۱۰ کسی برای تمرین اسکی به اروپا نمی‌رفت بلکه از سال ۲۰۱۴ اردو‌های برون مرزی آغاز شد. در همان سال ، ۴ ملی پوش در بخش بانوان و آقایان به المپیک راه یافتند. پس با این وجود نرفتن به اروپا برای تمرین بهانه است چرا که می‌توان اردو های خوبی را در داخل ایران راه اندازی کرد.


بیشتر بخوانید: کمیته بین‌المللی المپیک: پکن برای المپیک ۲۰۲۲ یک فرصت ویژه به دست آورده است


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
همین اقا یک باند باز بی همتاست _ اینکه ایشون قهرمان اسکی بود هیچ شکی نیست ولی با توجه به سواد زیر سیکل ایشون خیلی زشته ایشون مربی تیم ملی ایران باشه ضمن اینکه بسیار بداخلاق میباشد _ناراحتی ایشون از بهم ریختن باند ساوه شمشکی هاست اون موقع که خودش مربی تیم بود خواهرش مربی بانوان و دامادش مدیر تیم ملی بود اینقدر بلبل نبود
آخرین اخبار