مقاومت داخلی در عربستان سعودی در برابر پروژه نئوم

گزارش‌های منتشر شده حاکی از شکل‌گیری یک مقاومت داخلی در عربستان سعودی در برابر پروژه ساخت شهر نئوم است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نوعی مقاومت داخلی در عربستان سعودی در برابر پروژه نئوم در حال شکل‌گیری است.

در این گزارش آمده است که مخالفت قبیله «الحویطات»، که پروژه نئوم قرار است در سرزمین آن‌ها ایجاد شود و همچنین کاهش قیمت نفت از جمله موانع بزرگ در برابر ساخت این پروژه به شمار می‌روند.

موضوع مخالفت قبیله الحویطات با پروژه نئوم پس از آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که ماه گذشته یکی از اعضایی این قبیله به نام «عبدالرحیم الحویطی» از واگذاری زمین خود به دولت عربستان سعودی در راستای اجرای این پروژه خودداری کرد و چند فایل ویدئویی در مخالفت با این پروژه منتشر کرد، اما به دست نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی کشته شد.

علاوه بر این گفته می‌شود تعدادی از اعضای قبیله الحویطات که با واگذاری زمین‌های خود به دولت سعودی و ساخت شهر نئوم مخالف بوده‌اند نیز بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این امر موجب ایجاد یک مقاومت داخلی در عربستان سعودی همزمان با کاهش بی‌سابقه قیمت نفت و تعطیلی مشاغل به دلیل ویروس کرونا شده است.

حدود ۲۰ هزار نفر در راستای ساخت این پروژه مجبور به کوچ اجباری به مناطق دیگر خواهند شد و این پروژه در حالی ساخته می‌شود که عربستان سعودی در حال اتخاذ تدابیری برای کاهش هزینه‌های اضافی به دلیل مشکلات اقتصادی بر اثر شیوع ویروس کرونا است.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد به تصاویری ماهواره‌ای از پروژه شهر نئوم در عربستان دست یافته است که نشان می‌دهد برنامه‌های زمانی که از سوی محمد بن سلمان اعلام شده بود دچار وقفه و مشکل شده است.

بیشتر بخوانید:

الجزیره: شهر "نئوم" بن‌سلمان هیچ پیشرفتی نداشته است

تصاویر ماهوره‌ای نشان می‌دهد که شهرک ریورای کامل نشده و هیچ نشانی از دیگر شهرک‌های موجود در طرح وجود ندارد.

براساس این تصاویر تمام آنچه از سال ۲۱۰۷ تاکنون در غالب این طرح محقق شده تنها چند قصر پادشاهی و یک فرودگاه کوچک بوده است.

این تصاویر نشان می‌دهد که تعدادی تونل قصر‌ها و ساختمان‌های مجاور را به هم وصل می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰۰ ساختمان و خانه شخصی در چارچوب این طرح تخریب خواهد شد و ساکنان آن مجبور به مهاجرت خواهند شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چند سال قبل با هلیکوپتر خود در منطقه ساحلی خشک شمال غرب عربستان فرود آمده و ایده بنای یک شهر به نام نئوم به قیمت ۵۰۰ میلیارد دلار به ذهنش خطور کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار