ثبت رکورد جدید بازدید آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۹

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد بازدید ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای ایران در سال گذشته میلادی رکورد زده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، شمار بازدید ناظران بین المللی آژانس انرژی اتمی از برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته رکورد زد.

بر اساس سندی که به رویت بلومبرگ رسیده است، گزارش اجرای پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد به رغم مطرح شدن ادعا‌هایی درباره فعالیت هسته‌ای ایران، دسترسی‌های گسترده باعث شده است، بازرسی از سایت‌های هسته‌ای کشورمان در سال گذشته ادامه داشته باشد.

آژانس در گزارش ۱۲۹ صفحه‌ای که در خصوص اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای مقامات ارشد سیاسی تهیه شده، آورده است: «آژانس به بررسی و نظارت بر تعهدات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهد».

بر اساس گزارش بلومبرگ، طی ۱۰ سال گذشته، بارزسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۹ بیشترین بازدید را از سایت‌های هسته‌ای ایران داشته اند.

فهرستی که آژانس بین المللی انرژی اتمی از شمار بازدید‌ها از سایت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد افزایش شمار بازرسی‌ها در سال ۲۰۱۹ رکورد جدیدی بر جای گذاشته است. بر اساس گزارش این آژانس، در سال گذشته میلادی یک هزار و ۱۰۳ بازرس از سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم و برق هسته‌ای بازدید کرده اند. آژانس، بازرسی‌های حضوری را با تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده از سایت‌های هسته‌ای ایران تایید کرده است.

پیشتر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با وجود همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، فعالیت‌های پادمانی این آژانس در ایران و دیگر کشور‌ها ادامه می‌یابد.

آمریکا از زمان خروج از توافق هسته‌ای، سنگین‌ترین تحریم‌های خود را علیه ایران اعمال کرده است. اتحادیه اروپا نیز با وجود وعده‌هایی که پس از خروج واشنگتن از برجام داده بود، عملاً به هیچ یک از تعهداتش درباره ایران عمل نکرده است. همین امر منجر به کاهش تدریجی تعهدات تهران شده است. مقامات ایران بار‌ها اعلام کرده‌اند در صورتی که تمامی طرف‌ها به تعهدات خود ذیل برجام پایبند باشند، تهران به وضعیت قبلی بازخواهد گشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار