پکن: خروج یکجانبه آمریکا از برجام عامل اصلی مشکلات کنونی است

سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر تاکید کرد که خروج یکجانبه آمریکا از برجام و راه‌اندازی کمپین فشار حداکثری عامل اصلی مشکلات کنونی پیرامون این توافق است.

پکن، خروج یکجانیه آمریکا از برجام عامل مشکلات کنونی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ژائو لی‌جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی خود خواستار اقدام بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران شد.

لی‌جیان در پاسخ به سوالی که درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران پرسیده شده بود، گفت: این گزارش ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس درباره اجرای تعهدات برجامی ایران و آغاز نشدن مرحله پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران را تایید می‌کند. چین ایران را به ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترغیب می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه افزود: در عین حال ما امیدواریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اصل عدم جانبداری و بی‌طرفی را رعایت کند و با اجرای پادمان‌های نظارتی بر اساس حیطه اختیارات، به نظارت بر ایران ادامه دهد و با ایران در زمینه حل مشکلات مربوطه همکاری کند.

لی‌جیان بار دیگر تاکید کرد که ریشه اصلی مشکلات پیرامون برجام، خروج یکجانیه آمریکا از آن و راه‌اندازی کمپین فشار حداکثری علیه ایران است.

بیشتر بخوانید:

عصر روز سه‌شنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران را فراتر از محدوده تعیین‌شده اعلام کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود تاکید کرد ذخایر اورانیوم کم غنی شده ایران از تاریخ ۱۹ فوریه ۱۰۲۰.۹ کیلوگرم (در مقایسه با ۳۷۲.۳ کیلوگرم در ماه نوامبر) بوده است که همچنان از سقف ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده در توافق هسته‌ای بالاتر است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است ایران محدودیت‌های کلیدی تعیین شده در چارچوب توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی شده را نقض کرده است.

ایران در تاریخ ۵ ژانویه -۱۵ دی ماه- از گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام خبر داد که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضاء شد. گام پنجم ایران در واقع بیانگر آن است که کشورمان محدویت‌های تعیین شده بر اساس برجام درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها برای غنی سازی اورانیوم را لحاظ نخواهد کرد.

انتها پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار