احتمال انتخاب فردی جدید برای تشکیل کابینه عراق

یکی از سران جریان صدر عراق اعلام کرد در صورتی که تعیین وزاری دولت جدید به بن‌بست سیاسی برسد، احتمالا «مصطفی الکاظمی» از ماموریت خود برای تشکیل کابینه کنار گذاشته می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، حاکم الزاملی، یکی از سران جریان صدر عراق تاکید کرد که جریان صدر و ائتلاف سائرون با وزرای پیشنهادی کابینه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق مخالف هستند.

او در برنامه (اقصر الطرق) شبکه الشرقیه نیوز گفت: پیش بینی می‌کردیم که دولت الکاظمی به علت حمایت عجیب فراکسیون‌های سیاسی از وی ظرف چند روز تکشیل شود، اما وی دقیقا دچار همان اختلافی شده است که احزاب شیعی با محمد توفیق علاوی، نامزد قبلی نخست وزیری داشتند.

الزاملی افزود: وظیفه الکاظمی آسان نیست و وی با هفته‌ای سرنوشت ساز رو به روست، اگر نخست وزیر مکلف بر اعطای استحقاق به برخی از قشرهای عراق (مسیحی و ترکمن) اصرار کند در حالی که این امر را برای احزاب شیعه نخواهد و مذاکرات با وی به بن بست سیاسی برسد، این احتمال وجود دارد که امور به گونه‌ای شود که فرد چهارمی برای تشکیل کابینه عراق انتخاب شود.

وی درباره اعتراض ائتلاف سائرون به اسامی کابینه پیشنهادی الکاظمی نیز گفت: برخی از این وزرای پیشنهادی وابسته به فراکسیون‌های کوچک هستند و سه نفر از آن‌ها وابسته به ائتلاف النصر، دو نفر وابسته به جریان حکمت ملی هستند که فکر نمی‌کنیم از سوی این دو طرف انتخاب و پیشنهاد شده باشند. ما به نامزدی مجدد وزیر دارایی نیز اعتراض داریم، زیرا وی به اصرار کُردها، مجددا نامزد تصدی این پست وزارتی شده است.

الزاملی افزود: سائرون در دولت عبدالمهدی چهار وزارت خانه نفت، بهداشت و برق را در دست داشتند و آن‌ها را خود نخست‌وزیر انتخاب کرد و ما هیچ فشاری در این زمینه وارد نکردیم و حتی تلاش کردیم برخی از آن‌ها را استیضاح کنیم و این بیانگر آن است که ما هیچ تاثیری در انتخاب یا تایید آن‌ها نداشتیم.

از سوی دیگر، اسعد المرشدی، نماینده جریان حکمت پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه به مصطفی الکاظمی توصیه کرد عذرخواهی کند و از تشکیل کابینه انصراف دهد؛ چرا که فراکسیون‌ها به صورت واضح و آشکار دنبال سهم خواهی هستند.

او پیش از نیز گفته بود که نخست وزیر مکلف به علت شروط برخی احزاب به کناره گیری از تشکیل دولت تهدید کرده است.

 اسامی وزرای کابینه مصطفی الکاظمی در اواخر هفته گذشته به صورت غیر رسمی منتشر شد و به گفته برخی منابع تا پایان ماه میلادی جاری جلسه رأی اعتماد پارلمان عراق به کابینه جدید برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار