آخرین میخ بر تابوت توافقنامه ریاض کوبیده شد؛

جنگ زرگری عربستان و امارات بر سر تقسیم یمن

الجزیره گزارش داد بیانیه شورای انتقالی جنوب که در آن از خودمختاری مناطق جنوبی یمن خبر داده شده، بیش از هر چیز یک نمایش تبلیغاتی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، یکی از فرماندهان مقاومت جنوبی در یمن اعلام خودمختاری عدن از سوی شورای انتقالی جنوب را نمایشی تبلیغاتی خواند و گفت، اتفاقات جنوب فقط در چارچوب اختلافات موجود میان امارات و عربستان به منظور تقسیم قدرت در مناطق مختلف یمن قابل ارزیابی است.

عادل الحسنی در گفتگو با الجزیره درباره بیانیه شورای انتقالی جنوب که در آن از خودمختاری مناطق جنوبی یمن خبر داده شد گفت، چنین بیانیه‌ای بیش از هر چیز یک نمایش تبلیغاتی است. آنچه در این زمینه پیداست این که عربستان و امارات در دستیابی به مناطق حساس در جنوب یمن، رقابتی را آغاز کرده‌اند. همین رقابت امارات را بر آن داشت تا از طریق این شورا (شورای انتقالی جنوب) چنین بیانیه‌ای را صادر کند، اما در واقع این بیانیه از ابوظبی صادر شده است. این بیانیه در شرایطی صادر شد که عیدروس الزبیدی (رئیس شورای انتقالی) در کنار محمد بن زاید در ابوظبی حضور داشت.

وی افزود، عربستان هم ساعاتی قبل از صدور بیانیه شورای انتقالی، مواضع نیروهایش را نزدیک عدن تقویت کرد. امارات و عربستان بر سر مناطق راهبردی یمن مثل سقطره، سواحل، المهره و باب المندب رقابت سختی دارند. در این میان شورای انتقالی کاره‌ای نیست، این شورا حتی تا چند روز قبل مناطق راهبردی عدن را هم در اختیار نداشت. مهم‌ترین مناطق عدن، فرودگاه، بندر، بانک مرکزی و کاخ ریاست جمهوری معاشیق است که تا به الان در کنترل افسران سعودی است، در نتیجه بیانیه صادره از سوی شورای انتقالی فقط نمایشی تبلیغاتی است.


بیشتر بخوانید: شورای انتقالی جنوب یمن، این منطقه را منطقه‌ای خودگردان اعلام کرد


الحسنی گفت، بدون تردید این بیانیه آخرین میخ بر تابوت توافقنامه ریاض است. شورای انتقالی با این بیانیه به نوعی اعلام کرده است توافقنامه ریاض به پایان رسید. البته با وجود اختلافات میان امارات و عربستان این احتمال وجود دارد که این دو کشور در ساعات و روز‌های آینده به توافق برسند و بیانیه شورای انتقالی به طور عملی ملغی شود.

عادل الحسنی درباره نقش کابینه هوادار عبد ربه منصور هادی در تحولات عدن گفت، اصلا اعضای کابینه در عدن حضور ندارند، اگر آنان در عدن حاضر بودند و امور این منطقه را در اختیار داشتند آن زمان می‌شد مسئولیت تحولات را متوجه آنان دانست، اما شورای انتقالی با حمایت امارات، ماه اوت گذشته دولت را از عدن اخراج کرد و هم زمان با خروج دولت، نهاد‌های زیر نظر دولت، نهاد‌های امنیتی، نظامی و مدنی نیز از عدن خارج شدند و تنها کسانی که در عدن باقی ماندند شبه نظامیان وابسته به شورای انتقالی بوده‌اند. در بعد امنیتی نیز حاکم نظامی که اهل سعودی است پیگیر فعالیت این شبه نظامیان است که از حمایت امارات بهره می‌برند. ابوظبی با این کار‌ها سعی کرد به عربستان بفهماند بدون کمک امارات قادر نبود مناطقی را که امروز در اختیار دارد، به کنترل خود در آورد.

امارات گروه‌های شبه نظامی را ایجاد کرد و آنان را در مناطق آزادشده جنوب، بر نیرو‌های امنیتی برتری داد، اما این کشور پس از اتفاقات ماه اوت و به دنبال آن امضای توافقنامه ریاض، عدن را به سمت حضرموت ترک کرد. امروز هم با این حرکت سعی کرده است به عربستان بفهماند بازیگر اصلی مناطق آزاد شده در یمن، امارات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۱۵:۱۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشتی خائن بالفطره ان این دو...
لعنت بر خائن ها.بن سلمان بره درک
ترامپ و نتانیاهو هم برن به جهنم
آخرین اخبار