در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تقویت پوشش گیاهی امری مهم در مدیریت سیلاب

حسین پور تقویت پوشش گیاهی را از جمله روش‌های غیرسازه‌ای مدیریت سیلاب در سطح حوزه‌های آبخیز اعلام کرد.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها در کاهش خسارت سیل اظهار کرد: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ با اذن مقام معظم رهبری و حمایت ارکان حاکمیت، توسعه آبخیزداری و آبخوانداری کشور روند چشمگیری داشته است.

او با اشاره به اینکه سطح پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری طی ۲ سال اخیر بیش از ۲.۵ میلیون هکتار افزایش یافته است، افزود: امسال تخصیص ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی منظور شده است که مراحل تصویب آن در مجلس و شورای نگهبان باید طی شود.

حسین پور ادامه داد: با توجه به اثر بخشی طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به دنبال توسعه سطح فعالیت‌ها در کشور هستیم که به واسطه این اقدامات طی ۲ سال اخیر بویژه سال ۹۸، بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب حاصل از بارش، مدیریت و به سطح زمین نفوذ کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آبدهی قنوات بیش از ۳ برابر افزایش یافته است، بیان کرد: طی دهه‌های اخیر به واسطه خشکسالی و کم آبی قنوات هیچ گونه آبدهی نداشته‌اند که خوشبختانه با اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری، قنوات مجدد احیا شدند.

به گفته او، با توجه به شرایط تغییرات اقلیم و تشدید سیلاب باید به مقوله پوشش گیاهی بیش از گذشته پرداخته شود.

مدیر کل دفتر سیلاب سازمان جنگل‌ها پوشش گیاهی را سرباز حفظ آب و خاک دانست و گفت: گیاه به عنوان سدی زنده در برابر جریان روان آب ایستادگی می‌کند و با افزایش نفوذ باران و سیلاب به درون زمین، از حجم و شدت سیلاب در مقایسه با اراضی مشابه بدون پوشش گیاهی به شکل محسوسی می‌کاهد.

حسین پور در پایان تقویت پوشش گیاهی را از جمله روش‌های غیر سازه‌ای مدیریت سیلاب در سطح حوزه‌های آبخیز اعلام کرد و گفت: در چهارچوب اهداف مدیریت ریسک، پوشش گیاهی نقش پیشگیرانه‌ای در کاهش سیل خیزی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار