العربی الجدید از توافق ترکیه و روسیه درباره ادلب خبر داد

پایگاه خبری العربی الجدید مدعی شد ترکیه و روسیه در مذاکرات خود درباره ادلب به توافق اصولی دست یافته‌اند ولی رسمیت یافتن آن مستلزم موافقت سران ارشد دو کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری العربی الجدید نزدیک به قطر به نقل از منابع آگاه ترکیه‌ای مدعی شد ترکیه و روسیه در مذاکرات خود درباره ادلب سوریه به توافق اصولی دست یافته‌اند ولی رسمیت یافتن آن مستلزم موافقت سران ارشد دو کشور است.

رسانه قطری اعلام کرد این منابع گفته‌‎اند مسکو و آنکارا به طور اصولی به توافق نهایی جامعی دست یافتند که شامل برقراری آتش‌بس در ادلب است و ضامن کاهش تنش در منطقه به گونه‌ای است که هر دو طرف و به خصوص ترکیه را راضی می‌کند.

این منابع ادعا کردند که به موجب توافق مذکور نظام سوریه از جاده بین المللی حلب تا شهر راهبردی سراقب عقب نشینی می‌کند و مابقی بخش‌های دو جاده بین المللی ام ۴ و ام ۵ از طریق گشتی‌های مشترک ترکیه و روسیه و پست‌های دیدبانی کنترل می‌شود و این دو جاده برای دو طرف نظام و مخالفان باز خواهد ماند.


بیشتر بخوانید: واکنش خبرگزاری سوریه به سخنان رئیس جمهور ترکیه

کرفت: آمریکا تمام عیار از اقدامات نظامی ترکیه در خاک سوریه حمایت می‌کند


منابع العربی الجدید همچنین مدعی شدند که این توافق شامل خروج نیرو‌های دولتی سوریه از معره النعمان و حومه آن و باقی ماندن سراقب در دست مخالفان مسلح و در عین حال امکان تعدیل مواضع برخی پست‌های محاصره شده ترکیه است.

به گفته این منابع توافق مذکور جامع خواهد بود و احتمالا ترکیه آن را به شکل بین المللی هم مستحکم می‌کند به خصوص که قبلا هم طرحی بین المللی برای استقرار نیرو‌هایی بین المللی در ادلب مطرح بوده که با مخالفت روسیه روبه رو شده بود.

این منابع گفتند: «آنکارا منتظر پاسخ و موافقت ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با این توافق اولیه است تا به دنبال آن پوتین طی نشستی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این توافق را به شکلی نهایی تصویب کند».

بامداد روز جمعه نیز همزمان با اوج گرفتن تنش‌های بین ترکیه و سوریه درپی حمله هوایی ارتش سوریه به مرکز تروریست‌ها در ادلب، کاروان ارتش ترکیه در منطقه جبل الزاویه در حومه ادلب مورد هدف قرار گرفته است. طی این حمله هوایی حداقل ۳۴ نظامی ترکیه کشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات ارتش سوریه در شمال این کشور و کشته شدن نظامیان ترکیه در ادلب تشکیل جلسه داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار