اردوغان: در سوریه نه به دنبال نفت هستیم و نه خاک/ روس‌ها باید از مسیر ما کنار بروند

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا (در سوریه) نه به دنبال نفت است و نه خاک، خواسته این کشور تضمین امنیت مرزهایش از طریق ایجاد یک منطقه امن است.

اردوغان: در سوریه نه به دنبال نفت هستیم و نه خاکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره تحولات اخیر ادلب  و در توجیه حضور نظامی این کشور در سوریه گفت به خواسته نظام سوریه به این کشور نرفتیم؛ بلکه به خواسته ملت سوریه این کار را انجام دادیم. ما (در سوریه) نه به دنبال نفت هستیم و نه خاک، خواسته ما تضمین امنیت مرزهایمان از طریق ایجاد یک منطقه امن است.

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد به ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفته است: «از مسیر ترکیه در سوریه کنار بروید».

اردوغان گفت: سوریه «بهای» کشته شدن نیروهای ترکیه را خواهد پرداخت.

وی افزود وعده‌های بین‌المللی مبنی بر ارائه کمک به ترکیه عملی نشد. به رغم پایبند نبودن طرف‌های دیگر به تعهدات خود، به تماس‌های دیپلماتیک و گفتگو ادامه می‌دهیم. خواهان منطقه‌ای امن برای بیش از یک میلیون تن در مرز‌های جنوبی خود هستیم که در پی جنگ در سوریه از این کشور فرار کرده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه گفت بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تروریست آموزش دیده در سوریه وجود دارند که ترکیه را تهدید می‌کنند.

ساعتی پیش وزارت خارجه روسیه اعلام کرد روسیه و ترکیه در گفتگو‌های خود درباره سوریه، بر کاهش تنش‌های میدانی تاکید کردند.

شامگاه پنج‌شنبه اعلام شد که کاروان نظامی ارتش ترکیه در استان ادلب سوریه، هدف حمله هوایی قرار گرفته و دست‌کم ۳۴ نیروی نظامی ترکیه کشته شدند و بنابر گزارش رسانه‌ها، جنگنده‌های روسیه عامل این حمله بودند.

وزارت خارجه روسیه، اما روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد نظامیان کشته‌شده ترکیه در میان صفوف گروه‌های تروریستی حضور داشتند و علاوه بر این آنکارا حضور نیرو‌های نظامی خود در ادلب را به مسکو اطلاع نداده بود.

دولت سوریه با همراهی مبارزان مقاومت بنا بر حق قانونی و حاکمیتی خود، از چند هفته پیش عملیات آزادسازی آخرین پناهگاه تروریست‌های چندملیتی، یعنی استان ادلب را آغاز کرده و با پیشروی‌های خیره‌کننده تاکنون بخش زیادی از این استان را از اشغال عناصر تروریستی آزاد کرده است.

در حال حاضر، اما مهمترین مانع پیش روی نیرو‌های ارتش سوریه، تهدید‌های دولت ترکیه است که آشکارا اعلام کرده که «مانع پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب خواهد شد».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
روسیه خودش بصورت واضح و آشکار با دخالت و حمایت گسترده از گروهای مخالف و جدایی طلب اوکراین باعث یک جنگ داخلی و کشتار مردم اوکراین شد بعد هم بدون در نظر گرفتن تمام حقوق بین الملل و مثل آب خوردن و با یک انتخابات نمایشی ساختگی یک جزیره زیبای اوکراین را به کشور خودش ملحق کرد و مطمئناً در سوریه هم دنبال ایجاد یک پایگاه همیشگی و دائمی است در کنار یک رئیس جمهور دربست و کامل در اختیار اهداف سیاسی و منطقه ای روسیه اینکه روسیه خواسته با تروریست مبارزه کنه یه بهانه مضحک و خنده دار و کمدی است حالا ترکیه که بیشتر از ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی خاکی با این کشور به شدت جنگ زده داره و در بسیاری از مناطق اون گروه های تا دندان مسلح کرد و مخالف دولت ترکیه تجمع کردن و میخواد از امنیت مرزها و مردمش دفاع کنه میگن چرا به اونجا نیرو اعزام کردی و چرا دخالت نظامی کردی واقعاً دنیای جالبی شده
United States of America
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
سعی خودت ازمسیر مردم مظلوم سوریه کناربری عثمانی تبار
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۴۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
اردوق // ای مارمولک
-
ahmad
۱۸:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
تو غلط کردی چرا پاهات از مرزت گذاشتی تو سوریه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضاییان پور
۱۸:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
میشه بفرمائید شغال خان تو سوریه دنبال چی هستید؟ عین روباه دروغگو و حقه بازی(معذرت از روباه)، اگر میگی که چندین هزار تروریست آموزش دیده هستن، چرا قلاده هات همراه تروریست ها رفتن به درک؟؟
آخرین اخبار