سخنگوی دستگاه قضا مطرح کرد؛

تأکید دستگاه قضا؛ برای معترضان پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود

اسماعیلی گفت: به عنوان دستگاه قضایی برای افرادی که برای اعلام اعتراض به خیابان آمدند پرونده تشکیل ندادیم.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه رئیس جمهور در نشست خبری خود و در پاسخ به سوال  خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز درباره تعداد جانباختگان اعتراضات آبان ماه از پزشکی قانونی صحبت کرد و گفت: این آمار در اختیار پزشکی قانونی کشور است و این سازمان می‌تواند آن را اعلام کند.

اما چند ساعت بعد عباس مسجدی آرانی نسبت به این صحبت رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور وظیفۀ دولت است که این آمار را اعلام کند؛ تمامی اطلاعات مربوط به کشته شدگان آبان در اختیار شورای امنیت کشور است و می‌توانید درباره  آن‌ها از وزیر کشور سئوال کنید.

به دنبال مطرح شدن این صحبت‌ها، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا از متولی بودن شورای امنیت کشور  سخن گفت.

سخنگوی قوه قضایه در نشست خبری صبح امروز خود در مورد اعلام تعداد جانباختگان حوادث آبان ماه بیان کرد: اعلام آمار جانباختگان حوادث آبان یک متولی به نام شورای امنیت کشور دارد. باید بین جانباختگان تفکیک شود، زیرا برخی جزء شهدا و تعدادی جزء اغتشاشگران هستند و تعدادی هم توسط اغتشاشگران کشته شدند و آمار باید بعد از این تفکیک‌ها از سوی شورای تأمین استان‌ها و شورای امنیت کشور اعلام شود.

علاوه بر اعلام تعداد جانباختگان اعتراضات آبان ماه چگونگی تشکیل پرونده برای اغتشاشگران و محاکمه آن‌ها هم موضوع مهم دیگری است که اسماعیلی درباره آن صحبت کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده اغتشاشگران آبان ماه گفت: ما پرونده این افراد را تفکیک کردیم و با افراد زیادی با رأفت برخورد شد و برای تعداد زیادی حکم صادر شده است، اما افرادی که اماکن عمومی را آتش زدند و امنیت مردم را برهم زدند شناسایی شدند و پرونده تشکیل شده و هم در تهران، اصفهان، شیراز و خوزستان عناصر اصلی شناسایی شدند و حکم بدوی صادر و در مرحله نهایی شدن رأی است.

وی تصریح کرد: ما صف اعتراض کنندگان را از اغتشاشگران جدا می‌دانیم؛ به عنوان دستگاه قضایی برای افرادی که برای اعلام اعتراض به خیابان آمدند پرونده تشکیل ندادیم.

اسماعیلی ادامه داد: در یک نمونه از این پرونده ها، شخصی به نام «امیر آلمانی» که سابقه سرقت مسلحانه دارد، در اغتشاشات نقش داشت؛ او از کار‌های خود فیلم می‌گرفت و به خارج از کشور ارسال می‌کرد.  این شخص به ترکیه و سپس آلمان فرار کرده بود، اما به کشور بازگردانده شد؛  امیر آلمانی اتهام خروج غیر قانونی از کشور داشت و در کمپ افراد مهاجر در آلمان اقامت داشت و او با عوامل منافقان ارتباط داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار