هند سفیر ترکیه را احضار کرد

در پی انتقاد رئیس‌جمهور ترکیه از سیاست‌های دهلی‌نو در قبال منطقه کشمیر، سفیر این کشور به وزارت خارجه هند احضار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی انتشار اعلامیه مشترک آنکارا و اسلام آباد در خصوص اوضاع جامو و کشمیر، هند فرستاده ترکیه در این کشور را فراخواند.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه هند اعلام کرد: در پی اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با جامو و کشمیر، هند رفتار جدی را در قبال دولت ترکیه در پیش گرفته است. این اظهارات نه بیانگر درک تاریخی و نه رفتار دیپلماتیک است. آن‌ها برای پیشبرد یک دیدگاه کوته‌بینانه، حوادث گذشته را تحریف می‌کنند.

احضار فرستاده ترکیه به وزارت خارجه هند پس از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان در سفر اخیر خود به پاکستان، از سیاست دهلی نو در قبال کشمیر انتقاد کرد. این اولین بار نیست که اظهارات رئیس جمهور ترکیه سبب ایجاد تنش میان دو کشور می‌شود. پاییز گذشته نیز ناندرا مودی، نخست وزیر پاکستان به دلیل سخنان اردوغان در صحن سازمان ملل در خصوص کشمیر سفر خود به آنکارا را لغو کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا در نشست خبری مشترک با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان درباره موضوع کشمیر اظهار نظر کرد و گفت: «ملت ترکیه همواره با ملت کشمیر اعلام همبستگی می‌کند؛ ما از راه‌حل‌هایی که مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل درباره موضوع کشمیر باشد حمایت می‌کنیم.»

یادآور می‌شود روابط پاکستان با هند از زمان لغو امتیازات ویژه کشمیر از سوی دولت هند وارد موج شدیدی از تنش‌ها شده، به گونه‌ای که اسلام آباد در واکنش تند به این تصمیم، ضمن اخراج سفیر هند در گام اول، تجارت و حمل و نقل با همسایه خود را به پایین‌ترین سطح رساند.

دولت هند امتیازات ویژه و خودمختاری نسبی منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد، از آن زمان تاکنون پاکستان همواره به این رویکرد هند اعتراض کرده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار