سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس فوری در لیبی شد

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار بازگشت طرفین متخاصم در لیبی به پای میز مذاکره شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه خواستار آتش بس فوری در لیبی شد.

سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد دبیرکل این سازمان خواستار بازگشت همه طرف‌های به مذاکره سیاسی است. در این بیانیه تاکید شد هر گونه حمایت خارجی از طرف‌های متخاصم، تعارضات فعلی را عمیقتر و تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی صلح آمیز و جامع را پیچیده‌تر می‌کند.

در بیانیه سازمان ملل با تاکید بر نقض مداوم تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل، که در سال ۲۰۱۱ وضع شد، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند، آمده است: پایبندی جدی به تحریم‌ها برای ایجاد فضای مطلوب برای پایان دادن به خصومت‌ها ضروری است.

از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، دو گروه مختلف در این کشور شکل گرفته است. یکی در شرق لیبی که عمدتا مورد حمایت امارات و مصر است و دیگری در طرابلس پایتخت این کشور که از حمایت‌های بین المللی و سازمان ملل برخوردار است. به گفته سازمان ملل متحد، از آغاز تهاجم علیه طرابلس بیش از ۲۸۰ غیر نظامی کشته شده اند. به گفته همین منبع، بیش از ۲ هزار فرد مسلح نیز کشته و ۱۴۶ هزار غیرنظامی آواره شده اند.

دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است، در پی شدت گرفتن درگیری‌ها با نیرو‌های تحت فرمان حفتر طی هفته‌های اخیر از دولت ترکیه درخواست اعزام نیروی نظامی کرده و مقامات ترکیه نیز آمادگی خود برای این اقدام را اعلام کرده‌اند.

نیرو‌های تحت فرمان حفتر که بخشی از شرق لیبی را تصرف کردند، حدود ۹ ماه است که تحت حمایت عربستان، امارات و همچنین آمریکا و فرانسه به دنبال کنار زدن دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج هستند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار