باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کجاست؟

در گفت‌وگو با تعدادی از نمایندگان مجلس علل عدم اجرای کامل قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همسان سازی حقوق بازنشستگان موضوعی است که پس از سالها بحث و بررسی، مجلس برای تحقق آن در سال ۱۳۹۶ قانونی را تحت عنوان «همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین» به تصویب رساند که مطابق آن اختلاف حقوق بازنشستگان و شاغلان نباید بیش از ۱۰ درصد باشد، اما از سالی که این قانون به تصویب رسیده بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده است. حال این سوال اساسی پیش می‌آید که چرا اکنون و پس از گذشت سه سال هنوز خبری از همسان سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان نیست؟

طبق این طرح افراد بازنشسته بر اساس سابقه پرداخت بیمه بیشتر، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند؛ به عبارت دیگر، اگر قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی و براساس نظریه‌های کارشناسی اجرا شود، باید میزان حقوق این افراد با بازنشستگان کشوری همسان شود به این معنا که حداقل حقوقی که یک بازنشسته تامین اجتماعی دریافت می‌کند برابر با حداقل حقوق بازنشسته کشوری باشد، بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اجرای این قانون افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کجاست؟

اجرایی نشدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، کوتاهی دولت یا موانع جدی؟

بنا بر گفته دولت، کمبود منابع مالی یکی از موانع اصلی اجرایی شدن قانون «همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان» است؛ اما احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس افزون بر این دلیل، اعتقاد دارد «شاغلانی که می‌خواهند برای بازنشستگان تصمیم بگیرند، اراده کافی برای اجرایی کردن این قانون را ندارند.»

امیرآبادی فراهانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه تا سال ۱۴۰۰ تفاوت حقوق بازنشستگان و شاغلان باید ۱۰ درصد باشد، می‌گوید که این مصوبه  دولت را مکلف کرده تا در برنامه ششم که تنها دو سال از آن باقی مانده است، تفاوت حقوق بازنشستگان و شاغلان را به ۱۰ درصد برساند.

او می‌افزاید دولت تا امروز بر اساس برنامه ششم توسعه پیش نرفته است و کمبود منابع مالی را یکی از موانع اصلی که بر سر راه تحقق این موضوع مطرح کرده است، دولت اظهار می‌کند که درآمدهایش در بودجه محقق نمی‌شود و به همین دلیل نمی‌تواند این قانون را اجرا کند.


بیشتر بخوانید: سؤال از «ظریف» و بررسی روند اجرای برجام


البته به گفته حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه، درباره اجرای این قانون به باشگاه خبرنگاران جوان، قانون «همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان» برای بازنشستگان کشوری و لشکری تا حدودی اجرا شده و در این باره می‌گوید منابع بازنشستگان کشوری و لشکری باید توسط دولت تأمین می‌شد که مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان در بودجه آمده و علی رغم اینکه کافی نیست تا حدی اجرا شده است؛ اما در رابطه با بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به اینکه جامعه هدف بزرگتری هستند، هنوز اجرا نشده است.

افزون بر این مطالب حاجی دلیگانی اظهار می‌کند که سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و اگر این مبلغ به آن پرداخت شود می‌تواند قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند؛ دولت هم علی رغم اینکه در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ موظف به پرداخت سالی ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی بود، تنها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کجاست؟

راه حل‌های اجرایی کردن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

باید به این نکته توجه کنیم که بر سر هر کاری، موانعی وجود دارد و هر کدام هم راه حلی، موانع بر سر راه اجرایی شدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز از این قاعده مستثنا نیست. غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و آرادان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راه حل های اجرایی شدن این قانون، می‌گوید که قوه مجریه حداقل کاری که می‌تواند در راستای اجرایی شدن قانون همسان سازی حقوق بازنشتگان و شاغلان انجام دهد، این است که برای بودجه سال ۹۹ که در آذر باید ارائه و پیشنهاد شود، روی بحث اجرایی کردن قانون همسان‌سازی، جدیت به خرج داده و منابع تامین این قانون را هم به مجلس پیشنهاد دهد، نمایندگان هم حتما همراهی خواهند کرد.

به عقیده کاتب دولت اجازه و قانون لازم برای تحقق این امر را در اختیار دارد و باید به دنبال تامین منابعی برای تحقق و اجرایی کردن این قانون باشد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت دو سال از همسان سازی حقوق بازنشستگان، این قانون هنوز اجرایی نشده است، می‌گوید که نمایندگان مجلس با آگاهی نسبت به منابع و بودجه نظرات کارشناسی ارائه می‌دهند؛ برای اجرایی کردن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تا سال گذشته تنها در حوزه صندوق بازنشستگی کشوری نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع بودیم؛ البته باید به این نکته توجه کنیم که این رقم در سال ۹۸ افزایش پیدا خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: دستور کار کمیسیون‌های مجلس منتشر شد/ بررسی ایراد‌های شورای نگهبان درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی


۶ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ اختصاص داده‌ایم

اما محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اجرایی شدن این قانون می‌گوید که برای همسان سازی حقوق بازنشستگان که هنوز قانون آن به طور قطعی ابلاغ نشده است، می‌خواهیم سال آینده ۶ هزار میلیارد تومان اختصاص دهیم، بنابراین بیشترین هزینه‌ها و سطح مصارفی که برای امور مختلف در نظر گرفته شده امور رفاهی و اجتماعی است که سال آینده ۱۸ درصد رشد خواهد داشت بر این اساس مصارف سال آینده افزایش می‌یابد.

موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کجاست؟

همانطور که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند، مهمترین عامل عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان پس از گذشت ۳ سال، کمبود منابع مالی است، اکنون که تا ارائه لایحه بودجه سال آینده به پارلمان زمان زیادی باقی نمانده است، باید ببینیم که دولت برای اجرایی شدن این قانون، چه تصمیمات و تدبیری در نظر خواهد گرفت.

گزارش از رهادخت رستگار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نادر شجاعی جو
۰۹:۰۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
دولت الان چه تصمیمی میخواهد بگیرد بودجه سازمان را خوردید والان هیچی ندارد بودجه به باشگاهی فوتبال میدهد که ماشینها میلیارد سوار میشوند وبازنشسته ای که سی سال کار کرده حق کارگر رو نمیده این یعنی دوزدی
Iran (Islamic Republic of)
سیدکاظم شاهجهانپور
۲۲:۵۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
سلام من تاآنجائیکه میدانم هیچ قانونی بدون مشخص شدن بودجه ومنابع آن نه درمجلس و نه شورای نگهبان تصویب وابلاغ نمیشه حال از وزیر محترم کار که متولی امرهمسان سازی حقوق بازنشستگان است پاسخ بده اولا بودجه این قانون چی شد دوم اینکه چراازسال 92 تاالان اجرانشد سوم چه کسی پاسخ گوی سختی که بازنشستگان دراین مدت کشیدن هست
Germany
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
در. مورد همسان سازی این دست اون دست بسه
اگه بی انصافی بکنید
خدا شما را میزند
Iran (Islamic Republic of)
مستمری بگیر سازمان
۲۳:۰۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
با سلام جناب مدیر عامل محترمسازمان ما مستمری بگیران که از طریق ادارات ودیگر نهادها بازنشسته شده ایم خواهان همسانسازی دریافتی حقوق خود با در نظر گرفتن عدالت در دریافتی با دیگر دگر هم ردههای خود درکه از طریق و زیر مجموعه خود سازمان تامین اجتماعیحقوق دو و یا سه برابری در مقایاس با مادریافتمینمایند هستیم ،انوقت هست که میتوان اذعان کرد همسانسازی بر قرار شده .
Iran (Islamic Republic of)
سیدعطاایتی
۲۱:۴۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
شما هرچقدر تلاش کنید باز هم بجایی نمی‌رسد دلیلش این است دولت. می‌گوید منابعی نداریم از طرفی می خواهد شاغلان را رتبه بندی کند پس فقط مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
دقت کنید هر وقت موقع انتخابات است بادی از همسان سازی و مشکلات بازنشستگان می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
حمیدسرکانی
۱۷:۵۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
ای بابا بازشیش ماه دوم شدودادار ودودورهمسلنسازی شروع شد مگردزدان واختلاصگران میگذارندپولی بمونه واسه بازن نشستگان ،مگر این مملکت بااین همه منابع واسه چندرغازاضافه شدن به حقوق حقه بازنشستگان باید دنبال منابع باشن یک روز درامد کشورجواب این مسئله رانمیده؟تازه مگرپول خود بازنشستگان سرمایه گذاری نشده برای همن موارد؟خداوندبایدیک کسی مانندحضرت علی رابرای حاکمیت ایران بفرستدتااین مسایل حل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
شعاردادن دردی را دوا نمی کند کار را عملی کنید همیشه در رابطه باهمسان سازی صحبت می شود دولت تصویب می کند مجلس رد میکند مجلس تصویب میکند مجلس خبرگان رد می کند پس چه کسی باید به داد بازنشسته برسد
چ
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خدا می دونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
ای باباچقدر ساده هستید....
این خانه از پای بست ویران است.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۲:۳۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
10% حقوق دولت ومجلس ونجومی بگیران کم کنند تابتوانند همسان سازی اجراکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
حتی باکمترتز5%
Iran (Islamic Republic of)
هموطن.
۲۲:۲۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
وای از دست این دولت. آخه دولت محترم تورا به خدا سلیقه ای عمل نکنید .لطفا ،تورا بخدا، اگر بگم انشاالله باز نشته بشی تا درد ما رو بفهمی، فایده نداره چون حقوق شما بالاست،درکش براتون مشکله
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۲۱:۵۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
دولت محترم سلیقه ای عمل میکنه. مثل جدا کردن چند شرکت پتروشیمی سود ده از شرکتهای متعلق به سهام عدالت. ما مستمری بگیرها چرا توانائیه پرداخت ۵۰۰هزار برای مالکیت کامل سهام عدالت رو نداشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۲۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
مستمریبگیران که ازاقشار ضعیف جامعه هستند وطبق امار بالغ بر۲۵ میلیون نفر میباشند حال مدیران سازمان قول ووعده همسازن ساز ی را دادهاند که بسی خوشحالی وامیدواری است اگر این وعده تا قبل از اتنخابات اسفند مجلس انجام گیرد باوجود این اقشار عظیم انتخابات باشکوهی درپیش است .انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
اینها تا بخواهند یه ده میلیارد تومان اعتبار اختصاص برای این کار بدهند یه خانم شانزه هزار میلیارد تومان اعتبار برده کانادا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
بازنسشتگان هزینه بیشتری دارن از قبیل مخارج خانه و خوراک و.پوشاک که حق طبیعیه عروس و داماد و نوه و هزینه های گزاف درمانی کهولت و بیماریها اما با دو میلیون یا کمتر با. گرانیهای موجود به کدام برسند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۳۶ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
با سلام حقیقتا بیشترین آسیب را قشر بازنشسته خصوصا رزمندگان 8سال دفاع مقدس دیدن لذا توجیه دولت هم اینست که اعتبار نداریم چرا نباید اعتبار داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
باچه سند ومدرکی گفته میشود حقوق بازنشستگان کشوری همسان سازی شده؟حقوق من بازنشسته کشوری نسبت به شاغلین همتراز بیش از 40ددصد کمتر است .درحالی که این تفاوت باید 10درصد باشد .چرا این همه تفاوت ؟یک کشور ویک قانون باید باشد اما اینجا دراین مورد شده یک بام ودو هوا .تاکی بایدحقوقهای نجومی بابرداشتن ارجیب بازنشستگان تامین شود؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
بودجه همسان سازی صرف چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
راست میگن مبلغی که برای همسان سازی تعین شده کجا قرار خرج بشه
Iran (Islamic Republic of)
عابد
۲۲:۳۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
تا این دولت هست هیچگاه انجام نمیدهد ،،تا مختلسین نفعش راببرن
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۲۱:۵۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
همه ی این مباحث برای بازی دادن افراد بازنشسته است. آری برا ی چهل میلیون حقوق کمبود بودجه نیست ولی برای دو میلیونی ها ........
Iran (Islamic Republic of)
عاکف بهدادفر
۲۱:۲۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
باسلام اینها باییتی از حقوق پایین شزوع به همسان سازی بکنند وهرسال با توجه به بودجه ای که در دست دارند بمراتب از حقوق پایین کاررا شروع کنند وگرنه هرگز قادر به احررای این برنامه نخوهند بود..
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۲۰:۴۸ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
دولت به تامین اجتماعی بدهکار است بازنشسته چکارکندیعنی مشکل بازنشسته رادولت نباید ببیند افزایش حقوق میاد بودجه نیست همسان سازی میاد بودجه نیست با این گرانی بازنشسته با نوه ونتیجه وکوهولت سن چکار کند خدا را خوش میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
عافیت طلبی مسئولان عدم مدیریت کارآمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
بیچاره بازنشستگان دربه در.چرا برای هر کاری پول هست اما برای همسان سازی که حق قانونی بازنشستگان است اعتباری وجود ندارد.این پولهایی که طبق قانون از زمان تصویب باید پرداخت می شدتوی جیب چه کسانی میرود؟
Iran (Islamic Republic of)
زین العابدین
۲۰:۰۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
دولت محترم نمیخواهد بودجه به خود تحمیل کند برای اجرایی شدن همسان سازی کافیست بخشی از بدهی خود به صندوق بازنشستگی را پرداخت کند انصاف نیست دولت بودجه خودرا از از پول صندوق بازنشستگان قرض کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
چرا قانون اجرا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۳۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
موانع همسان سازی در جیب 4 درصدی ها است شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۵۲ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
مانع اصلی عدم همسان سازی حقوق بازنشستگان مخالفت دولت محترم می باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
این که اقایان هریک مطلبی را اعلام میکنند سرگرم کردن بازنشسته هاست.. والا اگر بخواهند منابع هست. نمیدانم
ضمنا چقدر به حقوقهای بازنشستگان کشوری اضافه کرده اند
آخرین اخبار