مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی؛

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری

رضوی اردکانی گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ قرار است رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سامانه‌های نوین آبیاری در اختیار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار گیرد.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاریبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالکریم رضوی اردکانی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اشاره به اینکه صندوق‌های غیر دولتی پیشرو در اجرای زنجیره‌های تولید هستند، اظهار کرد: صندوق‌های غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی نهاد‌های توسعه‌ای بهره‌ور هستند که به منظور تحقق توسعه کشاورزی دانش بنیان و کار آفرین، بهبود رقابت پذیری و افزایش ارزش افزوده، ارتقای مستمر نرخ رشد، کیفیت سرمایه‌گذاری و تحقق مدیریت بهینه تامین، تجهیز و تخصیص منابع مالی و اعتباری داخلی و خارجی با تمرکز بر مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطقو اتخاذ بهترین شیوه مدیریت تولید کنندگان به طور مستمر و فعال برای اجرای برنامه‌ها وسیاست‌های کلان سرمایه گذاری در سطح ملی، استانی، شهرستانی، تخصصی و در چارچوب نظام شبکه‌ای صندوق‌ها فعالیت می‌کنند.

وی درباره روند تشکیل، افزایش سرمایه، عاملیت اعتبارات دولتی و عملکرد تسهیلاتی صندوق‌ها گفت: از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا پایان سال ۹۶، ۱۱۰ صندوق تشکیل شد و در سال ۹۷ با شکل گیری ۲۰ صندوق غیر دولتی تعداد آن‌ها به ۱۳۰ صندوق ارتقا یافت و تا پایان مرداد امسال تعداد صندوق‌ها به ۱۴۱ صندوق در سطوح استانی تخصصی ملی، منابع طبیعی، زنان و شهرستان افزایش یافته که از این تعداد هم اکنون ۳۲ صندوق استان، ۹ صندوق منابع طبیعی، ۱۰ صندوق تخصصی و ملی، ۷۱ صندوق شهرستانی و ۱۹ صندوق مربوط به زنان روستایی و عشایری است.

بیشتر بخوانید: استمرار خودکفایی گندم مستلزم اعلام نرخ منطقی / کاهش خرید تضمینی به معنای اُفت تولید نیست


مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۴۱ صندوق غیر دولتی با سرمایه اولیه بیش از ۱۶۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده است، بیان کرد: هم اکنون صندوق سرمایه خود را به ۱۷ هزار ۳۹۲ میلیارد ریال افزاش داده و تعداد تشکل‌های سهام دار این صندوق‌ها ۷ هزار ۷۳۷ تشکل است.

این مقام مسئول درباره ارتباط مربوط به صادرات بیان کرد: از نیمه دوم شهریور سال ۹۶ تا شهریور ۹۷ تعداد ۴۷ صندوق استانی و شهرستان، ۶۶ هزار ۸۹۲ تن انواع محصولات کشاروزی را به ارزش یک هزار ۸۴۷ میلیارد و ۴۸۹ میلیون ریال صادر کردند که بدین ترتیب صندوق‌ها حدود ۳۶ درصد ارزش این محصولات را تسهیلات به صادر کنندگان پرداخت کردند.

رضوی اردکانی درباره عملکرد تبصره ۳ بند ب ماده ۳۱ قانون احکام دائمی توسعه کشور اظهار کرد: در سال ۹۷ مبلغ هزار میلیارد ریال و در ۵ ماهه اول امسال ۵۴۹ میلیارد ریال از این محل به صندوق‌ها اختصاص یافته و بر اساس قانون بودجه ۹۸ مبلغ ۲ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه صندوق‌ها اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عاملیت اعتبارات دولتی توسط صندوق‌ها برای نخستین‌بار با فعالیت آبیاری در سال ۸۷ آغاز شد، گفت: در طول این سال‌ها صندوق‌ها علاوه بر عاملیت آبیاری، فعالیت‌های دیگر را در سطح کشور عهده‌دار شدند تا جایی که ظرفیت اجرایی صندوق‌ها درباره اجرای عاملیت، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است؛ به نحوی که در طول سنوات گذشته در پروژه‌محوری سامانه نوین آبیاری، تا پایان سال ۹۷ مجموعاً ۱۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال و تاکنون ۳۹ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال برای ۱۳۷ هزار و ۶۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات از طریق این صندوق‌ها اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده ۲۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات برای طرح‌های توسعه آبیاری اختصاص پیدا کند.



به گفته وی تسهیلات پرداختی صندوق‌عای غیر دولتی به جامعه سهام داران از محل منابع مختلف تا پایان سال ۹۷ معادل ۱۰۵ هزار و ۶۴۴ میلیارد ریال و در مجموع ۱۰۸ هزار ۷۰ میلیارد ریال است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با اشاره به اینکه عاملیت اعتبارات دولتی صندوق‌ها برای نخستین باد با فعالیت آبیاری در سال ۸۷ آغاز شد، بیان کرد: در طول این سال‌ها صندوق‌ها علاوه بر عاملیت آبیاری فعالیت‌های دیگر را در سطح کشور عهده دار شدند تا جایی که ظرفیت اجرایی صندوق‌ها درباره اجرای عاملیت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در طول سنوات گذشته در پروژه محوری سامانه‌های نوین آبیاری تا پایان سال ۹۷ در مجموع ۱۳ هزار ۴۶۳ میلیارد ریال و تا کنون ۳۹ هزار ۶۷۲ میلیارد ریال برای ۷۳۷ هزار ۶۱۵ هکتار اراضی کشاورزی و باغات و از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص پیدا کرده است همچنین بر اساس بودجه سال ۹۸ قرار است مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال به عنوان عاملیت در اختیار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی جهت توزیع بین متقاضیان بخش قرار گیرد.

این مقام در باره مجامع برگزار شده شرکت گفت: در مجموع ۴۳۹ مجمع شامل ۱۹ مجمع موسس، ۱۷۱ مجمع عادی، ۲۰۵ مجمع عادی، ۴۴ مجمع عادی به طور فوق العاده در سال ۹۷ برگزار شده و تا پایان مرداد امسال ۱۲ صندوق جدید در حوزه‌های شهرستانی و منابع طبیعی تشکیل شد وبدین تربیت ۶۰ مجمع عادی، ۱۵ مجمع فوق العاده و ۵ مجمع برگزار شده است.

رضوی اردکانی بیام کرد: ۵۹۷ نفر روز آموزش برای نمایندگان شرکت مادر تخصصی و نمایندگان عامل صندوق‌های ملی استانی، زنان روستایی و شهرستانی و ۸۸۰ نفر روز آموزش برای کارکنان شرکت مادر تخصصی دوره آموزشی در سال ۹۷ برپا شده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در پایان درباره اهداف بلند مدت صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تصریح کرد: تحقق مدیریت بهینه تامین، تجهیز و تجمیع منابع مالی، تحقق مدیریت بهینه تخصص منابع مالی، افزایش بهره وری، تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری پوشش جامعه هدف و توسعه و گسترش خدمات و نهاد‌های مکمل به عنوان اهداف صندوق‌های یاد شده در مقطع زمانی بلند مدت است.


انتهای پیام /


صندوق‌های غیر دولتی پیشرو در اجرای زنجیره‌های تولید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار