در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

ضربه محکمی که سرقت ادبی کتاب‌های الکترونیک به صنعت نشر زده است/ لزوم نظرسنجی از مردم در کتابفروشی‌ها

یک ناشر گفت: سرقت ادبی و شرایط بد اقتصادی در کشور منجر به کاهش سرانه مطالعه در بین مخاطبان شده است.

ضربه محکمی که سرقت ادبی کتاب‌های الکترونیک به صنعت نشر زده است/ لزوم نظرسنجی از مردم در کتابفروشی‌هاجلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص ارزیابی وضعیت سرانه مطالعه در کشور گفت: متاسفانه با اشاره به الهتاب اقتصادی در بازار و وضعیت بد معیشتی مردم کتاب از سبد خرید مردم روز به روز درحال کاهش است.

صابری نژاد افزود: مطالعه افراد بستگی به موضوع کتاب دارد. الان آمار کتاب‌های کودک، ادبی و شعر به شدت پایین است. البته ناشران کتاب‌های دانشگاهی، در مقایسه با دیگر کتاب‌ها فروش بیشتر و سرانه مطالعه بالاتری دارند.

مدیر مسئول نشر آریترین با اشاره به ضربه شدید کتاب‌های الکترونیک به صنعت نشراظهار داشت: مسئله کتاب‌های الکترونیک به دو عامل تحت عنوان سرقت ادبی و دارای مجوز تقسیم بندی می‌شود.

وی ادامه داد: منتشر دهنده‌های کتاب‌هایی الکترونیک یک تغییرات ساختاری را در نظر می‌گیرند که در محتوا و کیفیت کتاب تاثیر می‌گذارد. سرقت ادبی کتاب‌های الکترونیک به سرمایه گذاری ناشران و نویسندگان در تولید کتاب‌ها ضربه بد و جبران ناپذیری می‌زند.

صابری نژاد در خصوص تفاوت کتاب‌های پی دی اف دزدی و فیزیکی گفت: کتاب‌هایی که به صورت الکترونیکی هستند ممکن است از طریق کانال ارتباطی به دست مخاطب اصلی و کتابخوان نرسد و این کتاب‌ها برای قشر خاصی مثل افراد سود جو باشد.
وی افزود:، اما کتاب‌های منتشر شده دارای مجوز ناشران در کتاب فروشی‌ها صد درصد به دست افراد اهل فرهنگ و مطالعه می‌رسد.

مدیر مسئول نشر آریترین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص وضعیت معرفی کتاب به اهل فرهنگ اظهار کرد: متاسفانه در معرفی کتاب به مخاطبان اقداماتی صورت نمی‌گیرد و اطلاع رسانی بسیار ضعیف است.

صابری نژاد درباره میزان فروش کتاب‌های نشر آریترین توضیح داد: آمار فروش نشر ما در گذشته وضعیت بهتری داشت. اما الان بعضی از کتاب‌های نشر ما حتی به فروش هم نمی‌رسد و میزان فروش کتاب‌های ما به منفی ۳۰ درصد هم رسیده است.
مدیر مسئول انتشارات آریترین با اشاره به حمایت دولت از ناشران با وجود گرانی کاغذ بیان کرد: دولت از ناشران خصوصی و کسانی که در بازار آزاد به عنوان ناشر فعالیتی دارند هیچ حمایتی نمی‌کند. شاید وزارت ارشاد گاهی اوقات به خریدکتاب ناشران بپردازد.

وی درباره راهکار‌هایی برای جلوگیری از کاهش سرانه مطالعه بیان کرد: بنده به عنوان ناشر این در خواست را دارم که از طریق وزارت ارشاد یا ایجاد سایت در کتاب فروشی ها، در خصوص وضعیت کتاب و علاقه مردم نظر سنجی شود. با اینکار به راحتی می‌توان میزان سرانه مطالعه در کشور را به دست آورد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار