باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می دهد؛

یک بار اهدای خون هرگز کافی نیست / مستمر خون اهدا کنید

خون مایعی ارزشمند و با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی هنوز جایگزین مناسب برای آن تایید نشده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،خون مایعی ارزشمند و با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی هنوز جایگزین مناسب برای آن تایید نشده است، به وسلیه خون ضربان قلب درون رگ‌ها به گردش درآمده، اکسیژن و مواد غذایی رابه تک تک سلول‌های بدن می‌رساند.

روز اهدا کنندگان خون روزی است که از سال‌های پیش در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود این رویداد برای تقدیر از اهدا کنندگان داوطلب بدون چشم داشت برای هدیه جانبخش آنهاست و همچنین برای بالا بردن آگاهی از نیاز به اهدای مستمر خون جهت تضمین دسترسی به خون و محصولات خونی سالم، کافی و با کیفیت به عنوان یک بخش اساسی در پوشش همگانی سلامت و عضو کلیدی از سیستم‌های سلامت موثر است.

انتقال خون سالیانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد خون و محصولات خونی در مدیریت صحیح مادرانی که از خونریزی مرتبط با بارداری یا زایمان رنج می‌برند، کودکانی که به کم خونی شدید به دلیل مالاریا ویا سو تغذیه مبتلا هستند، بیمارانی که دارای اختلالات خونی و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و نقص سیستم ایمنی، قربانیان تروما، مواد اوژانسی، بحرانها، تصادفات و هم چنین بیمارانی که تحت درمان‌های پیشرفته جراحی و پزشکی هستند، نقش اساسی را برعهده دارد اگرچه نیاز به خون و محصولات خونی یک نیاز جهانی است، تفاوت‌های چشمگیری در میزان دسترسی به خون و محصولات خونی در سراسر دنیا دیده می‌شود در بسیاری از کشور‌ها، مراکز خدمات خون با چالش تامین خون سالم و کافی و هم چنین تضمین کیفیت و سلامت آن مواجهند.

اهدا خون و دسترسی جهانی به تزریق خون سالم به عنوان بخشی از دستیابی به پوشش همگانی بهداشت است و هم چنین نیاز به خون و محصولات خونی یک نیاز همگانی است، اما دسترسی به خون و محصولات خونی سالم در میان کشور‌ها بسیار متفاوت است.

یک بار اهدای خون هرگز کافی نیست / مستمر خون اهدا کنید

چرا خون اهدا می‌کنیم؟

 
شما نیازمند دلیل خاصی برای اهدای خون یا فرآورده‌های خونی نیستید، دلیل شما هر چه باشد واقعیت این است که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز دایمی در سرتاسر سال است و مشارکت همه اقشار سالم جامعه از جمله من و شما در تامین ذخیره خون سالم و کافی بسیار مهم است، از هر ۳ نفر یک نیازبه خون و فرآورده‌های آن پیدا می‌کند و اهدای خون توسط افراد نیکوکار سالانه جان میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان نجات می‌دهد.

سونا معتمد مدیر جذب و نگه داری اهدای خون اذربایجان غربی در گفت و گو  با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،  گفت: این سازمان با هدف و ترویج اهدا خون و تهیه خون فراورده‌های خونی سالم برای تامین نیاز بیماران راه اندازی شده است.
 
او افزود: خوشبختانه هر ساله شاهد رشد فزاینده اهدای خون هستیم و در استان نیز به میزان مطلوب و مناسبی خون اهدا می‌شود.
 
معتمد عدم فرهنگسازی مناسب در این زمینه را علت پایین بودن میزان اهدای خون زنان عنوان کرد و گفت: مردان بر حسب شرایط فیزیولوژکی بدن، چهار بار در سال و زنان ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند و این در حالیست که میزان اهدا زنان بسیار پایین است و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

بانوان نیمی از جامعه انسانی هستند که باید توانایی آن‌ها در اهدای خون را یاد اوری کنیم، شرایط عمومی اهدای خون مانند سن، وزن، فشارخون، درجه حرارت، نبض و... در بانوان و آقایان یکسان است، برخی جوامع اهدای خون را یک عمل مردانه می‌پندارنند این در حالی است که بانوان نیمی از جمعیت‌ سالم و مناسب در زمینه‌ اهدای خون هستند و می‌توانند جز اهداکنندگان مستمر خون باشند.

مدیر جذب و نگه داری اهدای خون اذربایجان غربی بیان کرد: تنها در طول سال در ایام تعطیل، با مشکل و کمبود خون مواجه هستیم، زیرا در این روزها تعداد اهداکنندگان کم شده و از طرفی نیاز به خون با توجه به افزایش حوادث بیشتر می‌شود.
 
معتمد تاکید کرد: در روزهای تعطیل از اهدا کنندگان تقاضا داریم اقدام پسندیده اهدای خون را فراموش نکنند.

او افزود: راه اندازی کلینیک جامع اهدای خون در استان دستاوردی است که فرایند اهدای خون، توسط خود شهروندان ارومیه را به سهولت امکان پذیر کرده است، چرا که با داشتن دستگاه‌های مجهز به دستگاه‌های پلاسما فریزیس به منظور اهدای پلاسما و دستگاه پلاکت فریزیس جهت اهدای پلاکت و اهدای سلول‌های بنیادی از خون محیطی است.

خون به عنوان یک دارو قلمداد می‌شود که علاوه بر تزریق در خونریزی، جراحی‌ها و بیماری های مختلف، فراورده متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه می گردد که هرکدام کاربرد ویژه‌ای برای درمان بیماران دارد.
 
گزارش از بهاره قلیزاده 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.