رئیس سازمان فضایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

پایش میزان آب‌گیری رودخانه‌ها در کشور/ استفاده از پهپادها برای انتقال فیبر ارتباطی در مناطق سیل زده/ ماهواره‌های سنجشی در آب‌وهوای ابری به درستی عمل نمی‌کنند

براری گفت: در میان تمام اخبار بد و ناگوار باید به پایش میزان آب گیری باتلاق‌ها و رودخانه‌ها اشاره کرد؛ برخی از رودخانه‌ها و باتلاق‌های کشور پس از سال‌ها احیا شده‌اند.

براریمرتضی براری رئیس سازمان فضایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برقراری ارتباطات در شهر پل دختر اظهار کرد: پهباد‌های سازمان‌های فضایی برای برقراری ارتباطات فیبر نوری به شهر پل دختر اعزام شده‌اند.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: به دلیل آنکه فضای مناسب جهت انتقال فیبر نوری از روی زمین وجود نداشت و رودخانه مانع ارتباطات زمینی می‌شد از پهباد‌ها در راستای انتقال کابل‌های فیبر نوری بهره گرفتیم؛ به دلیل شرایط بد زمینی در مناطق سیل زده از پهبادها جهت انتقال فیبر ارتباطی استفاده کردیم و قبل از وقوع هر حادثه‌ای تصاویر ماهواره‌ای برای مسئولان ارسال شد.

براری گفت: کار اصلی که سازمان فضایی در مناطق سیل زده انجام می‌دهد تصویر برداری از مناطق و تلفیق آن‌ها با ماهواره‌های مختلف است؛ تصویر برداری‌ سبب می‌شود تا میزان خسارات مناطق سیل زده مشخص شده و مشاوره‌های لازم جهت بازسازی مناطق به درستی انجام شود.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به ماهواره‌هایی که کار تصویربرداری انجام می‌دهند، اظهار کرد: متأسفانه ماهواره‌های سنجشی در آب‌وهوای ابری به درستی عمل نمی‌کنند و تنها راه موجود استفاده از ماهواره‌های راداری است؛ که این ماهواره‌ها هم دارای بازه زمانی چند روزه هستند و حال برای تصویربرداری از مناطق خوزستان باید چند روز صبر کرد.

آمادگی ۳۱ ایستگاه‌ ماهواره‌ای ثابت برای برقراری ارتباط در مناطق سیل زده

براری درباره اقداماتی که سازمان فضایی در مناطق سیل زده انجام داده است، بیان کرد: سازمان فضایی در ۴ شهر پل دختر، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و لرستان فعالیت‌های امداد رسانی و تصویربرداری را انجام داده است؛ در اولین اقدام با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای میزان تخریب هر یک از مناطق سیل‌زده را مشخص کردیم.

وی  تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما ارسال تصاویر قبل از وقوع سیل برای سازمان هلال احمر و نیرو‌های امداد رسان برای امداد رسانی بهتر  قبل از وقوع حادثه جهت  ارسال  تجهیزات است.

براری

براری درباره برقراری ارتباطات فیبر نوری در مناطق ایلام و کرمانشاه اظهار کرد: در این دو استان نشانه‌های ارتباطی فیبر نوری و تلفن قطع شده بودند که ما با کمک لینک‌های ماهواره‌ای توانسته‌ایم سریعا ارتباطات ستاد مدیریت بحران و هلال احمر را برقرار کنیم؛ پس از برقراری ارتباطات اولیه برای نهاد‌های امداد رسان در ۱۴ فروردین، لینک‌های پشتیبان هم آماده کار شده‌اند.

رئیس سازمان فضایی درباره تعداد ایستگاه‌های ماهواره‌ای برای برقراری ارتباطات، گفت: در حال حاضر ۳۱ ایستگاه ثابت و سیار در ۴ استان گفته شده آماده شده است که در هر استان یک پایگاه برای هلال احمر و سازمان مدیریت بحران و یک پایگاه برای ارتباطات زیرساخت هستند و مابقی پایگاه‌ها به عنوان ستاد پشتیبان عمل می‌کنند.

وی یاداوری کرد: البته در میان تمام اخبار بد و ناگوار باید به پایش میزان آب گیری باتلاق‌ها و رودخانه‌ها اشاره کرد؛ برخی از رودخانه‌ها و باتلاق‌های کشور پس از سال‌ها احیا شده‌اند که این خبر خوبی برای محیط زیست کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار