در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تخلیه ۱۷۴ روستا در استان خوزستان/ در آق قلا حدود ۷۰ درصد آب تخلیه شده است/ ۱۵۱ هزار واحد مسکونی در کل کشور دچار خسارت شده اند

تخلیه ۱۷۴ روستا در استان خوزستان/ در آق قلا حدود ۷۰ درصد آب تخلیه شده است/ ۱۵۱ هزار واحد مسکونی در کل کشور دچار خسارت شده اندبرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع جدیدترین خبرها از استان های سیل زده برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی سازمان مدیریت بحران و معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن امشب ۱۷ فروردین ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی جدیدترین خبر‌ها از استان‌های سیل‌زده پرداختند.

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها از طریق زمینی و هوایی در حال انجام است گفت: الان فقط در ۵ روستا قطعی گاز داریم لذا در همه جا گاز وصل است؛ در برخی از مناطق به دلیل خطر برق گرفتگی برق قطع است تا از این طریق بتوانیم جان مردم را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات از سراسر کشور به سمت پلدختر و معمولان ارسال شده است افزود: همه استان‌ها کمک‌های لازم را در بحث سیل داشتند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در رابطه با پلدختر بین سپاه، ارتش، بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌ها تقسیم کار صورت گرفته است ادامه داد: استان‌های اصفهان، مرکزی، قم و سمنان به عنوان استان‌های پیشرو تجهیزات شان را به سمت پلدختر ارسال کردند و سایر استان‌ها هم نیز به اندازه توان خود کمک‌هایی داشتند لذا تجهیزات به اندازه کافی وجود دارد.

سعیدی با اشاره به اینکه در حوزه خوزستان خروجی آب را از سد کرخه داریم و احتمال اینکه میزان خروجی افزایش پیدا کند وجود دارد گفت: تا الان ۱۷۴ روستا و شهر تخلیه شده، این آمار امروز افزایش پیدا کرده است به طوری که دیروز تعداد روستا‌ها و شهر‌های تخلیه شده ۱۱۰ مورد بود.

وی با اشاره به اینکه احتمال اینکه تعداد روستا‌های تخلیه شده اضافه پیدا کند وجود دارد افزود: برخی از روستا‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی تخلیه شدند و تعدادی نیز به صورت جزئی بوده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه بخشی از روستا‌ها به زیر آب رفتند، اما کار مدیریت شد و با ایجاد کانال‌های انحرافی و شکاف بند‌ها مسیر منحرف شد اظهار کرد: اولویت و راهبرد اصلی ما حفظ جان مردم است لذا خسارت قابل جبران است و مردم نگران نباشند، مکان‌های مختلفی برای اسکان مردم مانند پادگان‌های نظامی و قرارگاه‌های مربوط به راهیان نور در نظر گرفته شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه در برخی از جا‌ها چادر به صورت اردوگاهی احداث شده است گفت: در منطقه گلستان آق قلا و گمیشان وضعیت بحرانی بود. در آق قلا حدود ۷۰ درصد آب تخلیه شده و ۳۰ درصد باقی مانده است لذا هنوز جلوی ورودی گرفته نشده، زیرا سیلاب ادامه‌دار است.

وی با اشاره به اینکه امروز دیروز به دلیل ذوب شدن برف مقدار ورودی آب اضافه شد افزود: هنوز آب ۳۰ درصد باقی مانده است، ۱۲ سایت اسکان اضطراری در گرگان پیش‌بینی شده که یکی از این سایت‌ها باقی مانده و ۱۱ مورد دیگر به آق قلا و گمیشان بازگشتند.

سعیدی با اشاره به اینکه در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی آمادگی لازم وجود دارد، ما به اخطار‌های سازمان هواشناسی توجه داریم و اگر مشکلی پیش آید بلافاصله اقدام میکنیم خاطرنشان کرد: در کنار سختی‌هایی که سیلاب‌های اخیر داشت باید به برکات آن نیز توجه کرد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ در این سیل‌ها جلوه‌های شکوه ایثار را شاهد بودیم به طوری که وزیر کشور ۶ روز در گلستان مستقر بود و یا اینکه پیام مقام معظم رهبری باعث شد تا تمامی امکانات کشور در این رابطه به کار گرفته شود لذا همه دست به دست هم دادیم تا وضعیت سامان پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امسال یکی از پر باران‌ترین سال‌های کشور بود افزود: این میزان از بارش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۵ درصد افزایش داشت، ۳۴ سانتیمتر سطح آب دریاچه ارومیه بالا رفت و یا اینکه از ۱۵۰ تالاب کشور ۴۰ پهنه آبی نیز احیا شد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه در همه استان‌ها استاندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی عمل می‌کند گفت: در رابطه با سیل نیز ۱۴ کارگروه تخصصی تشکیل شد که هر یک وظایف خود را انجام می‌دهند.

۱۵۱ هزار واحد مسکونی در کل کشور دچار خسارت شده اند به طوری که ۵۴ هزار واحد تخریب شدند و قابل سکونت نیستند و مابقی قابل تعمیر است گفت: در مازندران ۶۵۰ واحد خسارت دیدند و بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ واحد دچار آبگرفتگی شدند، در مناطق شهری برای واحد‌هایی که به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ سال پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر واحد مسکونی داده می‌شود اظهار کرد: برای لوازم خانگی هم نیز ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است، همچنین پروانه و نقشه ساخت نیز به صورت رایگان صادر می‌شود.

مهدیان با اشاره به اینکه برای واحد‌های تعمیری در شهر و روستا ۵ میلیون کمک بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت داده می‌شود افزود: همه این امور به صورت سفته زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بیشترین خسارات را در سیل‌های اخیر استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان دیدند افزود: به سیل زدگان اطمینان می‌دهیم که نیرو‌های امدادی، مسئولان و نیرو‌های جهادی تا خارج کردن آخرین قطره آب از خانه هایشان در کنار آن‌ها خواهند ماند. بر اثر سیل‌های اخیر ۷۰ نفر از هموطنانمان در استان‌های سیل زده جان خود را از دست دادند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: برای پاکسازی شهر پلدختر این شهر به هفت منطقه تقسیم شده که سه منطقه از آن بنیاد مسکن و چهار منطقه دیگر را ارتش و سپاه پاکسازی خواهند کرد. در استان‌های گلستان و مازندران بازسازی و پرداخت خسارت‌ها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی هم به صاحبان واحد‌های مسکونی که صددرصد تخریب شده اند ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود گفت: همچنین به صاحبان این خانه‌ها چه در مناطق شهری و در روستایی برای خرید لوازم خانگی پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

استاندار خوزستان طی ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه با وجود اخطار به مردم برخی از مناطق استان برای خروج از خانه هایشان شماری از هم استانی‌های ما همچنان از این کار امتناع می‌کنند ادامه داد: بار دیگر از مردم سوسنگرد، بستان، فهیمه، کوت سید نعیم، هویزه و حمیدیه می‌خواهیم هر چه سریعتر اقدام به ترک خانه هایشان کنند.

وی با اشاره به اینکه امکانات اولیه برای اسکان اضطراری مردم این شهر‌ها ایجاد شده است افزود: علت درخواست ما از مردم این مناطق برای ترک خانه هایشان افزایش خروجی آب از سد کرخه است؛ همچنین نیروی انتظامی و بسیج امنیت خانه‌های مردم را تامین می‌کنند. سد کرخه و دز در پایدار‌ترین وضعیتشان قرار دارند و هیچ مشکلی در این دو سد وجود ندارد.

میر محمد غراوی سرپرست استانداری استان گلستان هم در این برنامه طی ارتباط زنده تلویزیونی گفت: سامانه بارشی فعال جدید در این استان ۴۰ میلی متر بارندگی خواهد داشت که باعث آب شدن برف‌ها در ارتفاعات و افزایش حجم خروجی رودخانه‌های گرگان رود و قره سو خواهد شد لذا همزمان با افزایش خروجی آب از گمیشان شاهد بالا رفتن آب در آق قلا هستیم.

سید موسی خادمی استاندار لرستان هم در ادامه این برنامه گفت: از دیروز ارتباط زمینی با معمولان برقرار شده، اما مشکل اصلی همچنان تامین آب آشامیدنی مردم این شهر است؛ ۶۶۰ روستای لرستان در سیل اخیر دچار مشکل شده بودند که راه ارتباطی بسیاری از آنان برقرار شده است و تا دو سه روز آینده راه روستا‌هایی که امکان باز شدنشان وجود دارد بازگشایی خواهد شد.

وی گفت: آب گرفتگی در معمولان و پلدختر وجود ندارد، اما خانه‌های مردم خیابان‌ها و معابر همچنان مملو از گل و لای است، رسوبات گل و لای در برخی خانه‌ها به دو متر می‌رسد.

شهرام آدم نژاد در ادامه برنامه طی تماس زنده تلفنی با اشاره به اینکه سیل‌های چند هفته اخیر به ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی خسارت وارد کرده اضافه کرد: بر اثر این سیل‌ها ۲۲۷ محور مسدود شد که تا ظهر شنبه ۱۹۶ محور بازگشایی شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چند هفته اخیر ۳۳ محور جدید دسترسی برای ارتباط مواصلاتی با مناطق سیل زده ایجاد شد گفت: اولویت اول بازسازی محور‌های شریانی و سپس راه‌های دسترسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار