در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اردکانیان: در همه جا به جز لرستان وضعیت عادی است/ سلیمی: در خوزستان برای ۲۲ هزار نفر اسکان اضطراری داشتیم

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پانزدهم فروردین ماه با موضوع بررسی آخرین اقدامات وزارت نیرو برای مهار سیلاب برگزار شد.

اردکانیان: در همه جا به جز لرستان وضعیت عادی است/ سلیمی: در خوزستان برای ۲۲ هزار نفر اسکان اضطراری داشتیمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، ۱۵ فروردین ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات وزارت نیرو برای مهار سیلاب پرداخت.

وزیر نیرو در ابتدا با اشاره به اینکه اکنون وضعیت منطبق بر پیش‌بینی‌ها است و انتظار بر این است که به سمت کاهش نسبی ورودی‌ها برویم، گفت: ۲۳ استان متاسفانه دچار خسارت و آسیب شده‌اند، به مدت چند ساعت سیلاب سنگین ۸ هزار و ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه‌ای وارد سد کرخه شد و برای مدتی در نقطه اوج باقی ماند لذا امسال حجم وسیع بارش برف را در ارتفاعات و مناطق مختلف داشتیم به طوری که ورودی به مخازن بر اثر ذوب برف نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اولویت همه دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح برای حفظ جان مردم در پایین دست سد‌ها و کاهش خسارات مادی است، اظهار کرد: در سطح کشور خطوط انتقال و توزیع برق بالغ بر ۹۲۰ هزار کیلومتر است.

وزیر نیرو با اشاره به شرایط سد‌های بزرگ استان خوزستان در شاخه کارون، دز و کرخه افزود: تمامی سد‌ها به صورت لحظه‌ای در حال مانیتورینگ و پایش هستند. ارتفاع سد، حجم آب در مخازن و ورودی‌ها و خروجی‌ها نیز تحت کنترل و مشاهده است، این مسئله کمک موثری به اطلاع رسانی برای مسئولان می‌کند.

اردکانیان با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار نفر از پرسنل صنعت برق در حال آماده باش هستند، گفت: در مجموع ۲۳۵۲ روستا برق شان بر اثر سیلاب قطع شد، در استان گلستان ۴۰۰ روستا و لرستان ۸۷۰ روستا دچار قطعی برق شدند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در همه جا به جز لرستان وضعیت عادی است و مشکلی نیست، خاطرنشان کرد: ۹۷ روستا در لرستان بدون برق مانده‌اند که این مسئله به دلیل عدم دسترسی به معبر برق رسانی و یا به دلیل آبگرفتگی است، در مجموع ۶۲ شهر و ۲۷۱۴ روستا در خصوص آب تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: سیل و سیلاب ۵۰% خسارات مادی و جانی مجموعه بلا‌های طبیعی را در سطح دنیا به خود اختصاص می‌دهد به طوری که هر سال حدود ۱۴۰ میلیون نفر تحت تاثیر این مسئله قرار می‌گیرند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه این سطح از آمادگی مثبت است، گفت: خوشبختانه صنعت برق توانست وضعیت را در مناطق آسیب‌دیده به حالت عادی  برساند، به محض اینکه همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری بتوانند امکان ارتباط زمینی را فراهم کنند ظرف یکی دو روز برق مناطق قطع شده نیز وصل خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۰ در پاکستان ۱۴ تا ۲۰ میلیون نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند، گفت: در سال ۲۰۱۳ در اروپای مرکزی نیز تعداد زیادی از کشور‌ها تحت تاثیر سیل بودند و در ایران از دهه ۳۰ تا ۸۰، هزار و ۸۹۰ سیل به وقوع پیوست و در خوزستان تعداد سیلاب‌هایی که در چهل سال گذشته رخ داده به ۳۳۱ مورد رسیده است که ۲۸۵ نفر متاسفانه کشته شدند و ۲۶۸۰۰ خانه تخریب شد.

وی با بیان اینکه سیل گلاب‌دره در سال ۶۶ تلفات زیادی به جا گذاشت، اظهار کرد: بنا به آمار سازمان ملل در افغانستان ۶۳، ۱هزار نفر بر اثر وقوع سیل آسیب دیدند، باید هم از خشکسالی و هم از سیل بهره برد، به طوری که در دوران خشکسالی می‌توان توجه بیشتری به مصرف آب و بهره وری از آن کرد و در زمان سیل نیز وقتی این نعمت الهی نازل می‌شود باید برای مصارف مختلف آن را ذخیره کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۷۳ درصد از سد‌های کشور آبگیری شدند افزود: در خوزستان بیش از ۹۵ درصد سد‌ها آبگیری شده است،۴۰ تالاب بزرگ کشور در سد‌های مختلف آبگیری شده‌اند و حتی در برخی موارد نیز سرریز شدند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور دستور تشکیل کمیته ملی بررسی سیلاب‌ها را دادند به طوری که باید بررسی به صورت علمی و کارشناسان توسط محفل‌های علمی صورت بگیرد اکنون زمان مناسبی برای قضاوت در این رابطه نیست.

اردکانیان با اشاره به اینکه ۳۴۰ شهر تحت تنش سیل قرار گرفتند گفت: سیل رحمتی الهی است لذا منافع و مواهب آن زیاد است، اما باید خسارات را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: باید در محافل علمی در رابطه با تغییر اقلیم به بحث و بررسی پرداخت لذا ما آمادگی مدیریت منابع آب را داریم، اما استان لرستان نیاز به کار بیشتری دارد به طوری که خرابی‌ها به مراتب بیشتر است.

وزیر نیرو با بیان اینکه حکمرانی کشور‌ها در زمینه‌ی آب مصرفی نشان از سطح توسعه یافتگی آن‌ها است لذا ماهیت میان بخشی بودن آب را باید به رسمیت شناخت، اظهار کرد: مشکلات مردم در خشکسالی و ترسالی جدی و واقعی است، اما نباید به شکلی به موضوع آب نگاه کنیم که تقسیم بندی‌های کشوری سیاست‌های یکباره مدیریت منابع آب را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه آب شامل عرصه‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد، صنعت و امنیت می‌شود، گفت: باید بتوانیم سازوکاری را مستقر کنیم که مدیریت آب در حوضه آبریز را بتوانیم به خوبی پیاده سازی کنیم لذا در این رابطه حکم قانونی وجود دارد، ما متولی آب هستیم به این معنا که هماهنگی کار را باید ما انجام دهیم و از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در این رابطه صاحب نقش هستند.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه متاسفانه راه ارتباطی زمینی در معمولان فعال نشده لذا این مسئله امدادرسانی را سخت کرده است، افزود: در سخت‌ترین شرایط ۳۸۰ پرواز انجام شده است، مشکل جدی در معمولان مسئله عدم وجود راه دسترسی است، امروز در پلدختر بالغ بر ۵ هزار بسته غذایی و امشب بالغ بر ۱۸۰۳ بسته غذایی میان آسیب‌دیدگان توزیع شد و از سوی دیگر در خوزستان برای ۲۲ هزار نفر اسکان اضطراری داشتیم.

سلیمی گفت: با توجه به شرایط نامناسب آب و هوایی و خدمات پروازی محدود، نهاد‌های نظامی در امدا رسانی هوایی امروز ما را یاری کردند که طی این پرواز‌ها حدود ۲۵۰ تن اقلام ضروری جهت امداد رسانی به سیل زدگان استان لرستان جابجا شده است.

وی ادامه داد: طی پرواز‌های امدادی صورت گرفته، ​ هلی کوپتر‌ها در راه برگشت از روستا‌ها تاکنون اقدام به جابجایی بیش از ۳ هزار و پانصد نفر آسیب دیده کردند، در خصوص امداد رسانی به پلدختر هم مشکلی وجود ندارد، در خوزستان هم تاکنون ۲۲ هزار نفر اسکان اضطراری شده اند که این تعداد حاصل تخلیه جمعیت ۹۶ روستا در این استان است، این خدمت رسانی در قالب ۵ هزار تخته چادر صورت پذیرفته است.

وی افزود: متاسفانه در پلدختر حدود ۸۰۰ تخته چادر اضطراری برپا کرده ایم که حتی یک مورد هم مورد استقبال قرار نگرفته، بی شک اگر حادثه‌دیدگان به چارد‌ها مراجعه می‌کردند از خدمات بهتری بهره مند می‌شدند. روی هم رفته استقبال مردم از خدمات رسانی ها، ​ بهتر و سریعتر صورت می‌پذیرد.

اردکانیان افزود: از ۴۸ میلیارد متر مکعب آورد آب‌های کشور در سال آبی جدید، استان خوزستان صاحب امتیاز ۲۸ میلیارد متر مکعب از این مقدار است و از ۲۸ میلیارد متر مکعب خروجی آب سد‌های کشور هم ۱۷ میلیارد متر مکعب مربوط به سد‌های استان خوزستان و از این مقدار حدود ۶/۵ میلیارد متر مکعب حاصل از سد دز بوده است، این ۶/۵ میلیارد متر مکعب بیش از ۲ برابر گنجایش سد مخزنی دز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سد کرخه بیش از ۶/۵ میلیارد متر مکعب آب در خود جای داده و به هر تقدیر وجود چنین سد‌هایی در سراسر کشور بویژه در خوزستان نقش تعیین کننده‌ای در کاهش خسارات سیل دارد، ادامه داد: رودخانه، خانه‌ی رود است و اگر خانه رود را خراب کنیم رود، خانه مان را خراب خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در کشور حدود ۱۴۶ هزار کیلومتر آبراهه اصلی و فرعی داریم که ۷۵ هزار کیلو متر آن در اولویت آزاد سازی تصرفات است که ۲ هزار و چهارصد مورد سازه تقاطعی غیر اصولی و فاقد آب گذری شناسایی شده که برای آن‌ها برنامه ریزی دقیقی هم صورت گرفته است، تصریح کرد: امیدواریم که برنامه‌ای برای لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها تدارک دیده شود.

وی ادامه داد: همانگونه که خشکسالی نتیجه کم بارشی است، در تَر سالی هم تجربه سیل اجتناب ناپذیر خواهد بود، آنچه مهم است اینکه از هر دو این‌ها منفعت کسب کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار