معاون سازمان جنگل‌ها مطرح کرد؛

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری

حیدری‌پوری گفت: ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به مقوله عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص یافت.

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داریبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر حیدری‌پوری معاون آبخیزداری سازمان جنگلها و مراتع کشور، در نشست خبری امروز (دوشنبه  ۱۲شهریور) برگزار شد، با اشاره به اهمیت بالای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور اظهار کرد: با توجه به گذشت ۱۷ سال از روند خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، با نگاه علمی به مقوله آبخیزداری پرداختیم چرا که این موضوع در پایداری سرزمین تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: در پهنه کشور بالغ بر ۴۱۰ میلیارد متر مکعب بیلان آبی داریم که در شرایط کنونی پهنه و توپوگرافی کشور بخشی از بیلان آبی به سبب پتانسیل زمین گرمایی ناشی از تبخیر در اختیار ما نیست و از این رو توجه بیشتری باید به مقوله آبخیزداری و آبخوان‌داری داشت تا بتوانیم شرایط پایداری در تولید و محیط زیست را افزایش دهیم‌.

حیدری‌پور با اشاره به اینکه آبخیزداری و آبخوان‌داری به معنای مدیریت زیستی پوشش خاک کشور است، بیان کرد: بنا به موافقت و عنایت مقام معظم رهبری در سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص داده شده است.

به گفته این مقام مسئول براساس هماهنگی‌های خوبی که در سطح استان داشتیم، اقدامات اجرایی عملیات آبخبزداری و آبخوان‌داری در تمامی استان‌ها از ابتدای شهریور آغاز شده و می‌توان این نوید را داد که تا پایان سال شاهد مزایای متعدد آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه مجموعه اقدامات انجام شده با اقبال عمومی دستگاه‌های ملی روبه‌رو بود از این رو مجموعه استانداری ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار به این مقوله اختصاص داد.

به گفته حیدری‌پور براساس ارزیابی‌های مختلف از ماحصل کارکردهای آبخیزداری در مناطق مختلف می‌توان این نوید را داد که اجرای این موضوع در کنترل فرسایش، رسوب و تقویت سفره‌های زیرزمینی تأثیر بسزایی دارد.

معاون آبخیزداری،امور مراتع و بیابان سازمان جنگل با اشاره به اینکه در پنج سال اخیر هزار رکورد سیل در سراسر کشور ثبت شد، بیان کرد: این امر ناشی از کارهای اصلی کاهش انرژی جنبشی آب در حوضه های با شیب بالاست که این موضوع بر کنترل فرسایش تأثیر بسزایی دارد و به همین دلیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری می‌توان نرخ فرسایش و رسوب را کاهش داد.

وی پایداری در تولید محصولات کشاورزی را یکی دیگر از کارکردهای آبخیزداری دانست و افزود: براساس اعلام وزارت نیرو از۳۷۰ دشت ممنوعه حدود ۸۷ دشت بحرانی داریم که برای تقویت سفره های زیرزمینی دشت‌ها باید برنامه مشخص عملیاتی داشته باشیم تا مشکلات بهره برداران دشت‌ها بهبود یابد.

به گفته وی توجه به پوشش گیاهی دشت ها در کاهش تبخیر آب و جذب روان آب ها در سطح حوزه آبخیز تأثیر بسزایی دازد.

حیدری پور تصریح کرد: با تنوع بخشی به مجموعه اقدامات در دشت ها باید کاری کنیم تا فرصت نفوذپذیری را افزایش دهیم چرا که در ساعات پس از بارندگی که خاک اشباع شده است از میزان نفوذ پذیری کاسته می شود و به همین دلیل با تهیه سازه‌ها در دشت ها درصدد افزایش نفوذ پذیری هستیم.

بهره برداری نامناسب از منابع آبی، کشور را با تنگناهای متعددی روبه‌رو کرد

همچنین هوشنگ جزی دبیر ستاد آبخیزداران در ادامه این نشست با اشاره به ضرورت بحث مشارکت مردمی در تمامی حوزه های آبخیز بیان کرد: گروه‌های تسهیل گری برای ارتباط موثر با مردم بسیج می شوند و تصور ما برآن است که مردم بتوانند هرچه دارند در اجرای اقدامات کمک کنند و اگر پیشنهادی داشتند که عملیاتی را تغییر دهند که به صلاح مردم است این امر صورت گیرد چرا که بر مهندسان اجازه این تعامل داده شده است.

به گفته وی در تخصیص منابع مالی باید اقدامات اجرایی ما مشخص باشد چرا که قبل از ارزیابی وضع موجود هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهیم که بدین منظور یک نظام پایش و ارزیابی را طراحی کردیم.

ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با انتقاد از تنگنا و بحران آبی پیش روی کشور اظهار کرد: در گذشته شیوه های بهره برداری نامناسب موجب شد تا منابع آبی تحت فشار قرار گیرد که به همین دلیل سازمان جنگل ها موضوع اجرای عملبات آبخیزداری و آبخوان داری را دنبال می‌کند.

به گفته وی توپوگرافی کشور به گونه ای است که وقوع بارش های کوتاه منجر به رخداد سیل، هدر رفت منابع آبی و آسیب به اکوسیستم را به همراه دارد.

حسین پور با اشاره به اینکه رویکرد سازمان از اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری وقوع پیشگیرانه موضوع سیل است، افزود: معاونت آبخیزداری موضوع کاهش ریسک سیل را با اجرای آبخیزداری دنبال می کند تا خطر پذیری سیل را کاهش دهد.

این مقام مسئول مشکل کنونی دشت های کشور را استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی اعلام کرد.

75 درصد ارزش مرتع زیست محیطی است

در پایان این نشست ترحم بهزاد مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ارزش مراتع تنها در تولید علوفه نیست، اظهار کرد: کاربردهای متعددی در بخش مرتع همچون روان آب، اکسیژن، تولید عسل، ترسیب کربن، حاصلخیزی خاک و غیره وجود دارد به گونه ای صرفا 25 درصد ارزش مرتع مربوط به تولید علوفه و مابقی زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه 84.7 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد، افزود: از این میزان 7.2 میلیون هکتار متراکم،22.5 میلیون هکتار نیمه متراکم و 56.2 میلیون هکتار کم تراکم است.

بهزاد تصریح کرد: با عنایتی که سازمان جنگل‌ها در سال جاری به بحث مرتع و بیولوژیک داشته است، انتظار می رود که تا پایان سال اهداف مورد نظر تحقق یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار