در نشست خبری مطرح شد؛

خطای انسانی هر دو کشتی محرز شده است

مدیرعامل‌ سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از نظر ارزیابی‌های بین‌المللی هر دو کشتی مقصر‌ هستند و خطای‌ انسانی‌ هر دو کشتی،در این حادثه‌ محرز شناخته شده است‌.

خطای انسانی هر دو کشتی محرز شده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد‌ مدیرعامل‌ سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از نظر ارزیابی‌های بین‌المللی هر دو کشتی مقصر‌ هستند و خطای‌ انسانی‌ هر دو کشتی،در این حادثه‌ محرز شناخته شده است‌.

وی با بیان اینکه امروز بعد از گذشت 90 روز از سانحه تصادم سانچی و کشتی فله بر کریستال روند رسیدگی به این حادثه نهایی شد، گفت: بر این اساس در مجموع سه جلسه در شانگ‌های به مدت 10 ساعت با حضور اعضای کمیته رسیدگی به سانحه سانچی که متشکل از نمایندگان کشور ایران، پاناما، چین، بنگلادش و هنگ کنگ برگزار شد.

راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی به نمایندگی از ایران، تیم رسیدگی خود را مأمور کرد تا در فرآیند رسیدگی این تصادم حضور پیدا کند، افزود: از آنجا که در این حادثه 30 خدمه کشتی سانچی، ایرانی و 2 خدمه بنگلادشی و همچنین نفتکش تحت پرچم پاناما قرار داشت در این جلسه شرکت کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: ‌کشتی فله بر کریستال تحت مالکیت هنگ کنگ بود و از طرفی این سانحه در کشور چین رخ داد. اعضای کمیته رسیدگی به سانحه با حضور نمایندگان تمامی کشورها شکل گرفت.

راستاد، تأکید کرد: کشور بنگلادش در این کمیته نمایندگی خودش را به ایران تنفیذ کرد، بنابرایان کشور ایران از طرف بنگلادش و پاناما مسئول رسیدگی به این حادثه شد.


بررسی سانحه سانچی اولین تجربه همکاری 4 کشور دنیاست

در ادامه این نشست، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر، تصریح کرد: هفته گذشته سومین نشست در چین برگزار شد و در مجموع سه دوره نشست در بندر شانگ‌های، تمامی آنالیزها از جعبه سیاه انجام و در نتیجه علت اصلی این حادثه مشخص شد.

وی گفت: جلسه رسیدگی به سانحه سانچی هم در تهران و هم در شانگ‌های برگزار شد و در تمامی جلسات کارشناسان مجرب تصادفات دریایی حضور داشتند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: به دلیل آنکه تجربه همکاری 4 کشور برای بررسی سانحه سانچی اولین تجربه در دنیا بود، بنابراینAMO به صورت کامل در تمامی جلسات نظارت داشت و در اولین جلسه نیز نماینده رسمی خودش را فرستاد.

حق‌شناس افزود: جعبه سیاه کشتی سانچی و کشتی کریستال به طور کامل آنالیز شد و تمامی اطلاعات از جمله علایم هشدار، صداها، پیام‌های اضطراری و اطلاعات موتور از این جعبه استخراج شد.


مسائل حقوقی مربوط به غرامت از کشور چین در حال پیگیری است

داریوش فرهبد‌ مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش‌ در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دریافت غرامت‌ حادثه سانچی از کشور چین، گفت: کشور ایران با در اختیار گرفتن وکلای‌ مجرب، بحث غرامت را پیگیری می‌کند و به زودی میزان خسارت‌های وارده شده بر کشتی سانچی و محموله آن برآورد می‌شود.

وی اظهار کرد: مسائل حقوقی مربوط به غرامت از کشور چین آغاز شده و در حال پیگیری‌ آن هستیم.

وی تأکید کرد: تا به امروز ارزش ریالی‌ خسارت وارد شده به محموله کشتی سانچی‌ حدود 30 میلیون دلار برآورد شده است.

فرهبد در پاسخ به سوال دیگری درباره آلودگی و آخرین وضعیت لکه نفتی ایجاد شده در آب‌های آزاد، گفت: هماهنگی‌های لازم برای برطرف کردن این لکه صورت و رفع خطر لاشه این کشتی نیز انجام شده است.

انتهای پیام/​

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار