کنگره کلمبیا توافق صلح با شورشیان "فارک" را تصویب کرد

روز چهارشنبه، مجلس نمایندگان کلمبیا با اتفاق آرا به متن توافق صلح با شورشیان فارک رای مثبت داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت یو‌اس‌ای تودی، پس از 5 دهه جنگ و بیش از 4 سال مذاکره، روز چهارشنبه، کنگره کلمبیا توافق صلح با شورشیان چپ‌گرای "فارک" را تصویب کرد.

یک روز پس از رای مجلس سنای کلمبیا به این توافق، مجلس نمایندگان این کشور، متن 310 صفحه‌ای این توافق را به اتفاق آرا تصویب کرد.

در توافق کنونی، به منظور رسیدگی به شکایت‌های منتقدان، در 50 ماده این متن تغییراتی ایجاد شده است. در همه‌پرسی ماه گذشته، شهروندان کلمبیایی با اختلافی اندک متن اصلی توافق را رد کرده بودند. "خوان مانوئل سانتوس" – رئیس جمهور کلمبیا – اعلام کرده است همه‌پرسی دیگری برای این امر برگزار نخواهد شد.

سانتوس همچنین اعلام کرده است این مصوبه آغاز روند 6 ماهه‌ای را کلید می‌‍زند که در آن 8000 نفر از نیروهای چریکی سازمان فارک باید سلاح‌های خود را به ناظران سازمان ملل متحد تحویل دهند. وی روز سه‌شنبه گفت: "فردا، آغاز آینده‌ای جدید خواهد بود."

این در حالی است که شورشیان فارک اصرار ورزیده‌اند قصد ندارند پیش از تصویب قانونی به منظور اعطای عفو عمومی به 2000 نفر از نیروهایشان که در زندان‌های کلمبیا به سر می‌برند، سلاح‌های خود را تحویل دهند.

هرچند نگرانی‌ها درباره وقوع جنگی جدید نسبت به 50 سال گذشته کمتر شده است، اما کشته شدن بیش از 12 نفر از فعالان حقوق بشر در مناطق حفاظتی سازمان فارک، به دست مهاجمان گمنام موجب شده است تردید‌ها درباره خونریزی‌های بیشتر افزایش یابد. در سال جاری میلادی، 70 نفر در درگیری‌های کلمبیا کشته شده اند. این رقم بیشترین تعداد کشته‌شدگان را در 2 سال اخیر نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار