گوشه‌نشینی پیکاسو در بزرگترین گنجینه هنرهای معاصر ایران/ دیدار خبرنگاران با گنجینه‌ای پنهان!

گنجینه موزه هنرهای معاصر و آثار بی نظیرش از پیکاسو تا پرویز کلانتری با حضور جمعی از خبرنگاران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موزه هنرهای معاصر ایران که مدت‌هاست به خانه‌ای برای گنیجنه گرانبها از هنر مبدل شده، میزبان گروهی از خبرنگاران شد تا به این وسیله به انتظار طولانی مدت اهالی رسانه برای بازدید از این گنجینه پایان دهد.

سالن نگهداری آثار، بخش مرمت و مجموعه خدمات نمایشگاهی سه بخش موجود در گنجینه موزه هستند که میزبانی از حدود 4 هزار اثر را عهده دار شده اند.
 
شئوناتی که پیکاسو را هم گوشه نشین کرده است

در ابتدای ورود به سالن نگهداری آثار فارغ  از هوای مرطوب و گرمی که به جهت سیستم تهویه قدیمی وجود دارد، با تابلویی از پیکاسو با عنوان «نقاش و مدلش» روبرو می‌شویم، اثری که متعلق به 1927میلادی است و از طرف ایران در مجموعه‌ها و موزه های زیادی در کشورهای خارجی به نمایش درآمده ولی به علت مغایرتی که با برخی از شئونات جامعه ما دارد، همچنان در گوشه گنجینه به دور از نگاه ها خاک می‌خورد.

پس از آن نوبت به ریل‌هایی می‌رسد که پشت سر هم کارها روی آن قرار گرفته‌اند. چیدمانی که  توسط روبین پاکباز انجام شده. احسان عباسی، مسئول گنجینه و اموال موزه هنرهای معاصر در خصوص شیوه این چیدمان بیان کرد: قرارگیری کارها و دسته بندی آنها براساس تاریخ خلقشان صورت گرفته نه بر پایه سبک و یا مقطعی که هنرمند در آن می زیسته است.
 
همچنین لازم به ذکر است که طبق گفته‌های پیشین مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی، در سال‌های اخیر موزه هیچ اثری را خریداری نکرده و تنها تعدادی كار را تحويل گرفته و تعدادی را نيز از جانب مراكز و هنرمندان گوناگونی به عنوان اهدايی پذيرفته است.

به گفته امير راد مسئول کانون نیو مدیای موزه هنرهای معاصر؛ گنجینه شامل آثاری از اواسط قرن نوزدهم به بعد است. دوره ای که امپرسیونیسم از آنجا شروع شد ولی در کنار آن‌ها تعدادی کار که به قبل از امپرسیونیست ها تعلق دارد، نیز در موزه موجود است.

همچنین در بخش هنرمندان ایرانی تعدادی از کارهای بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زنده‌رودی، محمود فرشچیان، منیرفرمان فرمانیان توسط خبرنگاران دیده شدند.

قسمت دیگری از ریل‌ها نیز به مجموعه پاپ آرت تعلق داشت و کارهایی همچون «کاروان خودشیفتگی» راشنبرگ آمریکایی در آن به چشم می خورد. یکی دیگر از آثار ارزشمند این بخش، اثر «خودکشی» اندی وارهول است که جزو گرانترین آثار مجموعه ای جهان است.

در این بین پس از بازدید از کارهای جکسون پولاک که پیش ترها در موزه به نمایش درآمده بودند، راد در خصوص یکی از عوامل ارزشمندی هر گنجینه ای عنوان کرد:  ارزش گنجینه به تک آثار آن نیست و مجموعه کارهایی که در کنار هم که به گونه ای روایتی را از تاریخ اجتماعی و سیاسی منطقه ای مطرح می کنند، این ارزشمندی را رقم می زند.
 
کمبود فضا و آوارگی برخی از آثار گنجینه

اما در کنار همه این ها؛ تابلوهایی که خارج از ریل ها و روی زمین تلنبار شده بودند یکی از مواردی است که جلب توجه می کند. موضوعی که مسئول گنجینه درباره آن این طور گفت: از فضای حدود 8 هزار متری موزه، تنها 2  هزار متر به بخش نمایشگاهی اختصاص دارد. مساحتی که امکان برگزاری نمایشگاه دائمی را در این مجموعه فراهم نمی کند و ما برخلاف خیلی از کشورهایی که یک نمایشگاه دائمی دارند، نمی توانیم چنین محلی را داشته باشیم؛ چرا که اصلا این موزه قرار نبود میزبان این حجم کار باشد. به همین خاطر ما حتی از لحاظ معماری نیز مشکلاتی داریم.
 
آمار و ارقام گنج های موزه هنرهای معاصر

یکی از موضوعاتی که ذهن را به محض ورود به گنجینه درگیر می کند، تعداد آثاری است که چه روی ریل ها و چه لابه لای آن ها روی زمین پراکنده شده اند. 

کارهایی که پیش از این اعلام شده بود شامل ۳۲۶۳ اثر ثبت شده و 100 کار در حال ثبت است اما با همه این‌ها، راد راجع به نحوه شمارش آن‌ها اظهار داشت: نگاه واحدی در شمارش آثار وجود ندارد؛ چرا که گاهی یک مجموعه را به عنوان یک اثر می شمارند و گاهی هر قسمت را یک کار حساب می کنند. ولی تمام سعی ما این است تا این تناقض را با دیجیتالی کردن ثبت و شمارش آثار رفع کنیم و این اتفاقی است که در حال اجرا است.

وی در ادامه با اشاره به نمایش آنلاین آثار گنجینه گفت: نمایش کارها به صورت آنلاین در سایت اول به جهت بهره گیری همه علاقه مندان در سراسر دنیا است و بعد موجب رفع سوءتفاهم ها و حرف هایی می شود که گاهی راجع به آثار مطرح می شوند.

مسئول کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر درباره ارائه کارهای غیرقابل نمایش در سایت اظهار کرد که آن ها را به شکل غیرقابل مشاهده نمایش می دهیم و در توضیح آن جزئیاتی را می آوریم تا چیزی از قلم نیفتد.
 
تنظیم آب و هوای گنجینه ایران با سیستم چهل ساله قدیمی

همانطور که در ابتدا ذکر شد، از بدو ورود به مجموعه هوای گرم و مرطوب به ویژه در این فصل بیداد می کرد.

راد علت این هوا را ناشی از سیستم تهویه ای خواند که به چهل سال پیش برمی گردد و باید تعویض شود.

بسیار جای تعجب دارد که چرا باگذشت این همه سال هنوز که هنوز است رسیدگی از این حیث از طرف مسئولین فرهنگی صورت نگرفته است.

به غیر از این سالن در بخش مرمت هم کارهای ایرانی، به دست فرزین بنکدار ترمیم می شوند. همچنین در قسمت دیگری بخش خدمات نمایشگاهی قرار دارد که در آن تمام رسیدگی های لازم برای ارسال یا نمایش آثار صورت می گیرد.

در پایان با وجود همه مسائل مطرح شده باید یادآور شویم که یکی از غنی ترین مجموعه های هنر غرب در این مجموعه شرقی وجود دارد، گنجينه ای كه در فضايی كم؛ دنيايی گسترده را در خود جای داده است.


گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار