اظهارات مدیرعامل بنیاد رودکی درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر

مدیرعامل بنیاد رودکی اجرای درست نقل و انتقالات در حوزه فرهنگی و هنری را اتفاقی خوب دانست.

بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بحث‌هایی که بر سر انتقال موزه هنرهای معاصر به این بنیاد مطرح شده بود؛ گفت: به طور کلی بحث واگذاری اماکن دولتی به غیر دولتی در بخش خصوصی یک طرح کلی از طرف دولت در خصوص کوچک‌سازی و قوانینی است که مجلس مصوب کرده و تنها به ساختمان‌های وزارت ارشاد محدود نمی‌شود بلکه همه دستگاه‌ها موظف به انجام چنین طرحی هستند.
 
وی افزود: با توجه به شرایط خاصی که موزه هنرهای معاصر دارد و گنجینه ملی و غنی که در این مجموعه است بحث مدیریت و بهره‌برداری از موزه یا مدیریت انسانی و عمرانی آن مطرح شد. اما پس از بررسی‌هایی که در کمیته تحول و وزارت ارشاد انجام شد این طرح منتفی شد و موزه به طور کلی از لیست آن نقل و انتقالات خارج گردید. بنا به این طرح قرار شد از حدود دویست و خورده‌ای مرکز که در سراسر کشور قرار بود این طرح برایشان اعمال شود به سراغ مراکز کوچکتر که بحث تأمین، نگهداری و چنین برنامه‌هایی را دارد بروند و آخرین اخباری که من شنیده‌ام مبنی بر خروج موزه از این لیست است.
 
جمالی در خصوص چنین تصمیماتی برای  این مرکز عنوان کرد: تصمیمی که در این خصوص گرفته می‌شود باید به گونه‌ای باشد تا صد در صد به نفع موزه، دارایی‌های آن و جایگاه موزه در کشور باشد و این شرط اصلی ارائه هر طرحی برای چنین موزه‌ای است. بنیاد رودکی طی طرحی که در مجلس مصوب شد در حال حاضر بهره‌برداری از تالار وحدت و برج آزادی را به عهده دارد و در تمامی این نقل و انتقالات بحث حقوقی مطرح است. مسئله‌ای که نیاز به کارشناسی و بررسی‌های دقیقی دارد.
 
وی ادامه داد: به طور کلی بحث حضور بنیاد رودکی به جهت شکل عمومی که دارد این است که بتواند با این گونه مشارکت‌ها به چنین فضاهایی کمک کند اما این رویداد برای موزه هنرهای معاصر به علت همان گنجینه مذکور فعلا امر نشدنی است و بیشتر مقرر شده تا در این بنیاد به بخش‌های کوچک‌تری چون موزه صبا که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و باید با مشارکت‌ سازمان‌های دیگر کمبودهایش را جبران کند پرداخته شود. زیرا همان طور که گفتم بنیاد رودکی یک سازمان عمومی غیردولتی است که این یعنی هم کمک‌هایی را دریافت می‌کند و هم خدماتی را به مراکز گوناگون فرهنگی و هنری ارائه می‌‌‌دهد.
 
وی با اشاره به پیشنهاد انتقال موزه به این بنیاد اذعان کرد: این پیشنهادی است که با مطرح شدن آن قرار شد تا ما بررسی کنیم که چطور می‌شود از امکانات و  مزایایی که این بنیاد دارد برای موزه و فضاهای این چنینی استفاده کنیم تا به نفع آنها باشد و در همین راستا پیشنهادی ارائه شد تا با قراردادی هزینه‌های موزه به جای خزانه دولت به بنیاد رودکی واگذار شود تا ما با برنامه‌ریزی‌هایی از لحاظ حقوقی به موزه کمک کنیم.
 
جمالی در رابطه با انتقال گنجینه به بنیاد رودکی بیان کرد: انتقال گنجینه موزه هنرهای معاصر امری غیرممکن است چرا که ارزش‌گذاری این گنجینه با وسعتی که دارد به یک کارشناسی و استعلام جهانی نیازمند است به همین جهت به عقیده من چنین انتقالی امری نشدنی است.  
 
وی افزود: باز هم ذکر می‌کنم که پیشنهاد مطرح شده برای انتقال موزه هنوز به مرحله بررسی و کارشناسی نرسیده بود و حول مرحله حقوقی و بحث‌های جانبی باقی مانده بود این که به طور مثال اگر پرسنل موزه به بنیاد اضافه شود یک بحث تشکیلاتی شکل می‌گیرد و در هر بخشی که آن را بررسی می‌کنیم به چنین موضوعی برمی‌خوریم. به همین جهت قرار شد تا فعلا موزه مشمول این نقل و انتقالات نشود.
 
این مدیر درباره پیامدهای اجرای این طرح اظهار کرد: اگر الان تصور کنیم که چنین انتقالی رخ داده است باید به این نکته توجه کرد که انتقال مدیریتی انجام نمی‌شود و سیستم اداره این مرکز به همان شکل سابق است و بنیاد رودکی در این واگذاری تنها نقش یک شخصیت حقوقی را دارد که اگر مراحل این واگذاری با ساماندهی و کارشناسی‌های لازم صورت بگیرد قطعا اتفاق خوبی خواهد افتاد.
 
وی در ادامه به دیگر پیشنهادات مطرح شده برای موزه اشاره کرد و گفت: تا جایی که من مطلع هستم چند پیشنهاد دیگر نیز برای اداره موزه مطرح شده از جمله اداره آن به صورت هیأت امنایی، حمایت شهرداری یا بنیاد رودکی و از این دست موارد بود که همه این پیشنهادات و تصمیماتی که گرفته می‌شود باید در جهتی باشند تا به درستی از موزه نگهداری شود، مشکلات بنای آن حل شود و گنجینه‌اش نیز به درستی حفظ و صیانت گردد.  
 
مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان به سراغ برنامه‌های کلی این بنیاد برای سال 95 رفت و خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌هایی که بنیاد در سال جدید دارد یکی تمرکز روی حل مشکلات برج آزادی است که قرار شده تا با همکاری شورای شهر به این امر رسیدگی کنیم. مورد دیگر ساماندهی وضعیت اجرای برنامه‌ها در تالار وحدت و پرداخت بیشتر به برنامه‌های بین‌المللی این بنیاد به ویژه در حوزه موسیقی است.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار