مدیر موزه هنرهای معاصر خبر داد:

واگذاری موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی ممکن نیست

واگذاری موزه حتی در زمینه اداری نیز نیاز به یک کار کارشناسانه چند ساله دارد.

چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری موزه‌ هنرهای معاصر به بنیاد خصوصی رودکی برای بار دوم منتشر شد که در این مورد مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در این زمینه در وزارت ارشاد صحبت‌هایی مبنی بر این بوده تا یکسری از مراکز فرهنگی هنری مثل صبا، فرهنگسرای نیاوران و موزه‌های هنرهای معاصر ادغام شوند ولی ما با شنیدن این بحث نامه‌‌ای نوشتیم که این امکان برای موزه وجود ندارد؛ چرا که بخشی از موزه گنجینه است و انتقال آن به یک بخش خصوصی ممکن نیست.

وی افزود: دوستان ما نظرشان این بود که از لحاظ ساختاری و اداری قراردادی بسته شود که در آن درآمدهای حاصله خرج خود موزه گردد؛ اما واگذاری موزه حتی در زمینه اداری نیز نیاز به یک کار کارشناسانه چند ساله دارد.

ملانوروزی اضافه کرد: به هر حال چنین بحثی آغاز شده اما بعید می‌دانیم که به این زودی‌‌ها اتفاق بیفتد. اصلا شاید ساختار حقوقی‌اش مشکل داشته باشد، چرا که ساختمان و نمایشگاه در موزه یک مسئله است و از آن مهمتر این است که در این موزه گنجینه‌ای وجود دارد که بسیار ارزشمند است. به همین جهت بعید می‌دانم که این اتفاق رخ دهد.

مدیر موزه هنرهای معاصر در خصوص جزئیات بیشتر این تصمیمات اظهار داشت: چنین بحثی وجود داشته که مدیریت موزه هیئت امنایی و هیئت مدیره‌ای شود یا بخشی از آن را وزارت ارشاد عهده‌دار شود؛ همچنین بسیاری از مراکز فرهنگی مثل آزادی، تالار حافظ و وحدت زیر نظر بنیاد رودکی هستند اما در اینکه خود موزه و گنجینه‌اش به طور کامل زیر مجموعه بنیاد رودکی شود، هیچ وقت جدی نبوده است.

وی ادامه داد: من واگذاری کامل را تکذیب می‌کنم، ولی شاید بگوییم که به عنوان مثال بین ما و بنیاد رودکی قراردادی بسته شود که درآمدهایی که در حال حاضر از خزانه دولت به حساب موزه ریخته می‌شود و به گونه‌ای زیر نظر رودکی برود و این بنیاد در قالب قرارداد مذکور آن درآمد را خرج خود موزه کند و باز هم می‌گویم این امکان وجود دارد اما اینکه موزه زیر مجموعه یک بخش خصوصی یا بنیادی به این شکل شود، بحث حقوقی دارد و به نظرم این امکان بسیار مشکل است. همچنین ارشاد هم در خصوص گنجینه موزه هیچگاه چنین نظری نداشته است.

وی اظهار داشت: آقای مرادخانی امروز یا فردا در خصوص این موضوع صحبت می‌کند. چون بنیاد رودکی و موزه زیر نظر معاونت امور هنری ارشاد قرار دارد و بهتر است خود ایشان در این مورد روشنگری داشته باشند.

ملانوروزی در خصوص موانع واگذاری موزه به بخش خصوصی عنوان کرد: اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد باید تمام آثار گنجینه ثبت و قیمت‌گذاری شود که چنین مسئله‌ای چندین سال طول می‌کشد و همچنین ساختار حقوقی مطرح است. موزه هنرهای معاصر یک میراث ملی است و اهمیت آن از برخی از فضاهایی که زیر نظر یک وزارتخانه باشد، بسیار بیشتر است. به هرحال اینجا هم مثل همه موزه‌های مهم دنیا باید در خصوص اداره آن یک کار کارشناسی درست و عالی شود. به عنوان مثال آثار تازه‌ای را برای آن بخریم و همچنین بودجه‌ای برای این امر فراهم شود. البته تا الان نیز با این شرایط ما از لحاظ مالی مشکلاتی نداشتیم؛ چرا که حدودا سالی 300 میلیون درآمد داریم که بخشی از آن از خزانه دولت تامین می‌شود و باید راهی پیدا کنیم تا این هزینه‌ها به خود موزه‌ برگردد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار