گزارش/

پاستور چگونه از یار دوران تحریم میزبانی کرد؟+ تصاویر

پاستور این هفته میزبان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان بود که روحانی از وی به عنوان یار دوران تحریم یاد کرد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، اهالی پاستور میزبان هیات‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری از سراسر جهان بودند که به منظور توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و بهره‌گیری از شرایط جدید پسابرجام به تهران سفر می‌کردند.

پاستور همچنان روزهای پرترافیکی را پشت‌سر می‌گذارد و دیروز هم نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان در صدر هیاتی بلند پایه به تهران آمد تا با امضای 9 سند همكاری و 40 تفاهم‌نامه اقتصادی، كشاورزی و بانكی میان دو كشور گامی مثبت در جهت تعمیق روابط و همکاری‌های تهران و آستانه بردارد.


پاستور میزبان یار دوران تحریم
 

قزاقستان برای حل مناقشه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 كه طی دو دور میزبان این مذاكرات بود نشان داد كه شریك سیاسی قابل اعتمادی برای ایران است و در بین كشورهای آسیای میانه هم بزرگترین قدرت اقتصادی و سیاسی را دارد و در عین حال ایران هم بیشترین مبادلات اقتصادی، تجاری و سیاسی را در این منطقه با این كشور دارد.

نظربایف پس از ورود به تهران در مجموعه فرهنگی_تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی روحانی قرار گرفت. در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری  قزاقستان، رؤسای جمهوری هر دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند و پس از آن در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه تهران_آستانه به مذاکراه درباره مسائل مورد علاقه دو کشور پرداختند.

در این نشست رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه این سفر نقطه عطفی در ارتقاء سطح روابط و گسترش رایزنی‌های دو کشور خواهد بود،خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت روابط با قزاقستان استوار است و تهران در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.


پاستور میزبان یار دوران تحریم

نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل موضوع هسته‌ای را دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این اتفاق یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای ملت ایران بود و موجب ارتقاء جایگاه این کشور در منطقه و جهان شد.

همتای قزاقی روحانی با بیان اینکه دوستی و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران برای ما حائز اهمیت فراوان است، گفت: ایران و قزاقستان باید در آینده بیش از پیش حامی و پشتیبان یکدیگر باشند و روابط دو کشور در سطح بالایی قرار داشته باشد.

وی با اعلام حمایت قزاقستان از  عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا، اظهار امیدواری کرد که در اجلاس آینده سران کشورهای حاشیه دریای خزر، شاهد نتایج مثبت و ارزنده‌ای در راستای منافع کشورهای ساحلی خزر باشیم.


پاستور میزبان یار دوران تحریم


اسناد و موافقتنامه‌هایی که روز دوشنبه( 23 فروردین ماه) برای شتاب‌بخشیدن به سطح روابط تهران و آستانه در حضور روسای دو کشور و توسط مقامات عالیرتبه دو کشور امضا شد، به ترتیب شامل یادداشت تفاهم همکاری در حوزه همکاری‌های فناورانه، پروتکل توسعه همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری، برنامه بلندمدت همکاری حمل و نقل و ترانزیت در مسیر جاده ابریشم، یادداشت تفاهم همکاری بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملی جمهوری قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی راه‌آهن جمهوری قزاقستان، پروتکل همکاری بین شرکت خطوط کشتیرانی ایران و شرکت ملی «جی.اس.سی» راه‌آهن قزاقستان، یادداشت تفاهم همکاری صندوق ملی ایران و شرکت مادرتخصصی ملی «بایترک» قزاقستان، موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و موافقتنامه انتقال محکومین به حبس می‌شوند.


پاستور میزبان یار دوران تحریم


روحانی پس از امضای چندین سند همکاری میان تهران و آستانه، قزاقستان را کشور دوست، مسلمان و همسایه ایران دانست و اظهار داشت: دولت قزاقستان همواره در دوران تحریم و نیز در دوران مذاکرات هسته‌ای همراه و یار جمهوری اسلامی ایران بوده و در دوران اجرای برجام نیز با ارسال60 تن کیک زرد به ایران کمک مفیدی در روند اجرای برجام داشت.

رییس‌ جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه دو کشور در زمینه مسایل منطقه‌ای با یکدیگر اشتراک نظر دارند، تصریح کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بویژه در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و همچنین پایان جنگ در یمن و اتخاذ راه‌حل‌های سیاسی برای حل مشکلات از مواردی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف در این زمینه‌ها با هم اتفاق نظر داشتیم.

نورسلطان نظربایف رییس‌ جمهور قزاقستان با اشاره به امضای 66 سند همکاری به ارزش 2 میلیارد دلار بین تهران و آستانه، اظهار داشت: دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، کشاورزی و صنعت و معادن، ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری دارند که مصمم هستیم این ظرفیت‌های خود را فعال کنیم.


پاستور میزبان یار دوران تحریم


نظربایف عصر روز دوشنبه به دیدار حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی رفت. مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به ضرورت افزایش همكاریهای دو كشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و مبارزه با تروریسم خاطرنشان كردند: برخی قدرتها به‌ویژه آمریكا در ادعای مبارزه با تروریزم صادق و جدی نیستند اما كشورهای اسلامی می‌توانند با همكاریهای صادقانه، این تهدید را از جهان اسلام دور كنند.

رهبر انقلاب با اشاره به همكاریهای قزاقستان با ایران در مجامع بین‌المللی تأكید كردند: با وجود «دین، تاریخ و فرهنگ مشترك» و «ظرفیتهای فراوان دو كشور»، روابط تجاری و اقتصادی در سطح نازلی قرار دارد و ما از افزایش همكاریها در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و همچنین همكاری در موضوع رژیم حقوقی حوزه دریایی مشترك استقبال می‌كنیم.

در این دیدار كه آقای روحانی رییس جمهور نیز حضور داشت، آقای نظربایف رییس جمهوری قزاقستان، ایران را همسایه‌ای بزرگ، قدرتمند و قابل اعتماد و اتكا دانست و گفت: دو كشور ظرفیتهای فراوانی برای توسعه روابط دارند و ما در این سفر در خصوص برنامه‌های اقتصادی و تجاری مهمی به توافق رسیدیم كه موجب رشد و افزایش همكاریها خواهد شد.

دیدار مقامات سیاسی کشورهای مختلف از ایران ادامه دارد، حال باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم چگونه از این فرصت‌ها و شرایط جدید به‌وجود آمده در دوران پساتحریم استفاده خواهد کرد!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
عضویت در اتحادیه شانگهای واقعا برای ایران مهمه، برای آسیا هم بسیار مهمه و باعث هماهنگی آسیا در مواجهه با غرب می شود
آخرین اخبار