زجاجی: رواج استعمال سیگار میان دختران دانشجو/ تبلیغات شادی، غفلت است

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی گفت:متاسفانه امروزه استعمال سیگار میان دختران دانشجو بسیار رواج یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زجاجی مشاور رئیس جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منكر اظهار داشت:  اعتیاد منكر بزرگ محسوب می‌شود و همه در مقابل این موضوع مسئولیت دارند و لازم است با مشاركت در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد نهی از منكر را در كشور انجام دهند.

وی افزود: خانواده نقش بسیار حائز اهمیتی در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر در كشور دارد لذا فردی كه در خانواده و در این نهاد مبادرت به استعمال دخانیات می‌كند باید مورد نهی سایر اعضای خانواده قرار گیرد این مسئله در اجتماع نیز به همین صورت بوده و نباید نسبت به استعمال دخانیات و مواد مخدر اعضای خانواده و اجتماع بی تفاوت بود.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با تاكید بر اینكه قبح اجتماعی استعمال سیگار و یا مصرف مواد مخدر نباید در كشور شكسته شود، ادامه داد: منشاء اعتیاد و رفع آن در خانواده است و در صورتی كه فردی با آموزش‌های پیشگیرانه از جانب والدین همراه باشد هیچگاه به اعتیاد و استعمال دخانیات سوق نمی‌یابد. لذا باید به نقش بی بدیل خانواده در پیشگیری از اعتیاد توجه ویژه داشت و اكثر برنامه‌ها را به این سمت هدایت كرد.

زجاجی با اشاره به اینكه متاسفانه امروزه استعمال سیگار میان دختران دانشجو بسیار رواج یافته است، گفت: بسیاری از خانواده‌ها به این مسئله واقف هستند ولی اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند چه بسا كه بسیاری از موارد خود والدین نیز سیگاری بوده و امر و نهی آن‌ها به فرزندانشان در این زمینه موثر واقع نمی‌شود.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: سیگار منشاء مصرف مواد مخدر است و افراد زیادی كه معتاد هستند، اعتیاد خود را با یك نخ سیگار آغاز كرده‌اند بنابراین برنامه‌های پیشگیرانه برای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر باید از مبارزه با سیگار و پیشگیری از شیوع آن انجام شود تا بتوانیم به نتایج موثر و مطلوب در این زمینه دست یابیم.

وی با اشاره به هزینه‌های مالی و اجتماعی كه اعتیاد بر دوش خانواده و دولت متحمل می‌شود، اشاره كرد و افزود: امروزه مشخص شده كه یكی از عوارض اعتیاد به مواد مخدر و استعمال سیگار ابتلاء به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه است كه این معضل علی‌رغم مصائب بیماری، هزینه‌های گزافی را برای درمان به همراه دارد.

زجاجی گفت: برای مبارزه همه جانبه با اعتیاد و مواد مخدر نیاز به عزم همگانی داریم تجربه دفاع مقدس اثبات كرده است كه با همكاری همه مردم و نهادها می توانیم به نتایج موفقی دست یابیم. البته اعتیاد مسئله پیچیده‌ای است و معلول موارد زیادی همچون فقر، مشكلات اقتصادی، بیكاری و عدم آموزش صحیح به فرزندان و... كه همه این موارد با نهی از منكر از بین نمی‌رود.

 مشاور رئیس جهاد دانشگاهی تصریح كرد: باید آموزش درست و كامل به ویژه از طریق الگوهای اجتماعی برای جوانان و نوجوانان داشته باشیم. زمان كنونی دوران رسانه‌سالاری است و این عنصر مهمی در جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود. در كنار این مسئله نیز باید توجه كرد كه معنویات عاملی مهم در پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود و دانشجویان و جوانانی كه از معنویات قوی بهره‌مند هستند اعتیاد به مواد مخدر در میان آن‌ها وجود ندارد بنابراین بر توجه به این مسئله نیز از طریق آموزش و آگاهی تاكید می‌شود.

وی در رابطه با تشدید مجازات‌های مربوط به مواد مخدر گفت: ابتدا باید شرایط ایجاد اعتیاد در كشور را رفع و پس از آن برای تشدید مجازات اقدام كرد. زندان به تنهایی و یا تشدید مجازات بدون عمل پیشگیرانه از اعتیاد موثر واقع نمی‌شود.

زجاجی در رابطه با ارتباط كمبود شادی با اعتیاد بیان كرد: به نظرم شادی كنونی در جامعه اندك نیست. شادی كه ماهواره‌ها تبلیغ می‌كنند نوعی غفلت است. البته رفع مشكلات اقتصادی در ایجاد نشاط و شادی اجتماعی موثر است ولی گاهی آرزوهای طول و دراز و دست نیافتنی سبب افسردگی و ایجاد اعتیاد می‌شود كه این موضوع از طریق آموزش و ارئه مهارت زندگی قابل رفع است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اعتیاد کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار