باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

زیستگاه آخرین بازمانده یوزپلنگ آسیایی در استان یزد

معاون فنی سازمان حفاظت از محیط زیست استان یزد گفت: آخرین بازمانده یوزپلنگ آسیایی در ایران و در کمپ استان یزد نگهداری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یزد چهارمین استان وسیع کشور است که در قسمت مرکزی فلات ایران و در حاشیه دشت‌های کویر لوت قرار دارد. قرارگیری استان یزد در 2 زیستگاه بیابانی- کوهستانی باعث تنوع زیستی بسیار کم نظیری در این منطقه شده است. 

مسائل و چالش‌های زیست محیطی در استان یزد از جمله مشکلات موجود در زمینه حفاظت از حیات وحش استان می‌توان به توسعه سکونتگاه‌ها ورود دام به زیستگاه‌ها، بیماری‌های حیات وحش و ... اشاره کرد. 

حسن اکبری معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه 770 گونه گیاهی، 160 گونه پرنده، 60 گونه پستانداران و 40 گونه خزنده در استان وجود دارد اظهار کرد: این اعداد نشان دهنده آمار خوبی از وجود گونه‌های مختلف حیوانی در استان هستند. 

وی در ادامه گفت: آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران و در کمپ استان یزد نگهداری می‌شوند همچنین گونه پرنده هوبره به دلیل پراکنش و انتشار (توزیعی) که در استان دارند به عنوان نماد یزد معرفی شده است. 

اکبری تصریح کرد: بالغ بر هشت درصد از سطح استان را مناطق حفاظت شده حیوانات تشکیل می‌دهند که از انواع این مناطق می‌توان به منطقه حفاظت شده کالمندم، بهادران اشاره کرد. 

معاون فنی سازمان محیط زیست استان یزد بیان کرد: سازمان محیط زیست یزد پیشرو در حمایت بخش خصوصی از حیات وحش است که این موج حمایت از گونه‌های مختلف حیوانی در شکارچیان و سایر دوستداران طبیعت از سه سال قبل شروع شد و تا امروز که روند رو به افزایش این موضوع سبب احیای برخی گونه‌ها از جمله آهوی ایرانی در استان یزد شد. 

وی در ادامه افزود: در استان یزد هیچ گونه باغ وحشی برای نگهداری و یا نمایش گونه‌های مختلف حیوانی وجود ندارد و تنها مراکزی به عنوان تکثیر و پرورش برخی گونه‌ها از جمله آهو، کبک، بلدرچین در استان احداث شدند در همین راستا اولین مرکز نگهداری از گورخر ایرانی در سال 76 مورد بهره‌برداری رسید. 

انواع گونه‌های حیوانی در استان یزد 

بیش از نیمی از جمعیت 70 راسی یوزپلنگ، آسیایی دنیا در استان یزد وجود دارد که بیشترین تعداد این گونه حیوانی در مناطق حفاظت شده کوه بافق دره انجیر و نایبندان طبس نگهداری می‌شود به طوری که این‌گونه به یوز- بافق مشهور شده است. 

همچنین یک پنجم پرندگان کشور و کمیاب از جمله هوبره، زاغ بور و البته پستانداران بومی ارزشمند ناحیه ایرانی- تورانی به ویژه گونه‌‌هایی مانند گورخر ایرانی وجبیر در استان مشاهده شدند. 

در پایان از مردم فهیم ایران زمین در تمام نقاط کشور خواهشمندیم از اسلحه‌های مجاز و یا غیرمجاز خود جهت شکار حیوانات خصوصا حیوانات در معرض انقراض استفاده نکنند و اجازه دهند ایران عزیز همچنان به عنوان یکی از کشورهایی با گونه‌های متفاوت حیوانی باقی بماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار