میرکوهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

مزایای قانون آیین دادرسی کیفری جدید/ تناسب اصول حاکم بر دادرسی با این قانون

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری گفت: متناسب شدن اصول حاکم بر دادرسی کیفری در دادگاه‌ها و دادسراها یکی از نوآوری‌های قانون جدید آیین دادرسی است و این قانون از جهت اصول دادرسی عادلانه‌ پیشرفته‌تر است.

"عبدالعلی میرکوهی"معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری، در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به قانون آیین دادرسی کیفری جدید اظهار داشت: این قانون از اول تیرماه سال آینده اجرایی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در قانون آیین دادرسی جدید با تلاش قوه قضاییه و مجلس اشکالات قانون فعلی مرتفع شده تا این قانون متناسب با تشکیلات دادسرا به دادگاه‌های کیفری شود. 
 
میرکوهی افزود: دادگاه‌های کیفری به دادگاه کیفری یک، دو، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه‌های نظامی تقسیم شده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از نوآوری‌های قانون جدید این است که اصول حاکم بر دادرسی را نظام مند کرده است، گفت: قانون جدید از جهت اصول دادرسی عادلانه‌، منصفانه و شفاف‌تر است، به طوری که زمینه‌ قانونی استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی برای طرح دعوی یا شکایت، ابلاغ اوراق قضایی، ارجاع پرونده، احضار متهم و مانند اینها با رعایت مقررات مربوط به دادرسی الکترونیکی فراهم شده تا با سرعت و سهولت بیشتری این امور انجام شود.
 
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری در پایان گفت: با توجه به اینکه زندان‌زدایی یکی از اولویت‌های دستگاه قضا است در قانون آیین دادرسی کیفری جدید راه‌کارهای اجرایی شدن مجازات‌های جایگزین حبس پیش‌بینی و به این امر توجه ویژه‌ای شده است.
 
گفتنی است؛ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 4 اسفند 92 مجلس شورای اسلامی دارای 570 ماده بوده و از حیث تعداد مواد، 262 ماده بیشتر از قانون فعلی است. 
 
لازم به ذکر است؛ چندی پیش غلامحسن اسماعیلی رییس دادگستری استان تهران، ایجاد ساختارهای لازم و بسترهای مناسب جهت اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری را از مهم‌ترین اولویت‌های دادگستری استان تهران در سال 1394 دانست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار