میدل ایست آی :

چرا "سیا" باآگاهی از ناکارآمدی سیاست های خود همچنان شکنجه می کند ؟

اخیرا خلاصه ای 500 صفحه ای از گزارش کامل سنا درباره تکنیک های شکنجه و بازجویی در سیا منتشر شده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از میدل ایست آی ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "گرث پورتر " نویسنده ، خبرنگار و تحلیلگر امور امنیتی ایالات متحده نوشت : اخیرا گزارشی 500 صفحه ای _ که خلاصه ای از یک گزارش کامل 6700 صفحه ای است _ از سوی نمایندگان سنا منتشر گردید که بر اساس آن ماموران سیا از تکنیک هایی نامتعارف و غیرقانونی برای بازجوییو شکنجه بازداشت شدگان خود استفاده می کنند . 

مقامات ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا توجیه این جنایات خود را اینگونه عنوان کردند که چنین روش هایی در بازجویی به منظور جلوگیری از تکرار عملیات های تروریستی نظیر " 11 سپتامبر " می باشد و افراد تحت شکنجه نیروهای القاعده می باشند . نمایندگان سنا پس از مطالعه اسناد رسمی و 6 میلیون صفحه ای سیا اظهارات مقامات این سازمان مبنی بر لزوم این شکنجه ها و بازجویی های وحشیانه را رد کرده اند . 

در ادامه این مقاله آمده است : اظهارات نمیاندگان سنا توسط اطلاعات و اسناد رسمی داخلی سیا مورد تائید قرار گرفته به گونه ای که در ژوئن 2013 برای هر مورد خاص این تحلیل عنوان شده که رابطه میان بازداشت شدگان و میزان جرم آنها با مجازات ها ، شکنجه ها و بازجویی ها و نیز تاثیر این اقدامات بر کاهش عملیات های تروریستی مورد تحریف قرار گرفته است . 

گزارش منتشر شده از سوی سنا بخوبی نشان می دهد که این گونه اقدامات غیرقانونی کاملا تحت نظر مقامات ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انجام شده و آنها از وقوع چنین شکنجه هایی علیه بازداشت شدگان آگاهی دارند . افراد در راس هرم سیا بطور سیستماتیک سالهاست درباره شکنجه ها و بازجویی های خود به افکار عمومی آمریکا و دنیا دروغ می گویند . 

بخشی از این گزارش نشان می دهد که مقامات ارشد سیا در سال 2005 تصمیم میگیرند که تمامی نوارهای ویدئویی بازجویی های خود را در زمانی که ایده اجرای برنامه های مستقل بازداشت و شکنجه اجرا میشد ، از بین ببرند . بدیهی است که این نابودی ویدئوها به منظور از بین بردن هرگونه سند و مدرک از افراد شکنجه گر و اقدامات آنها انجام گرفته است . 

پورتر افزود : تخریب کامل گزارش چگونگی و منطق شکنجه ها این سوال را پررنگتر می کند که : اگر سیا واقعا می دانست که این نوع جمع آوری اطلاعات و بازجویی ها کمکی به مبارزه با تروریسم و جلوگیری از حملات تروریستی نمی کند چرا تا سال 2008 نیز آن را ادامه داد ؟ چرا خسارت و جنایات این سازمان را خیلی سال پیش متوقف نکرد ؟

پاسخ به این سوال را نمی توان در استدلال منطقی و طبیعی انسان یافت بلکه باید در منطق اساسی سازمان های بوروکراتیک جستجو نمود . بوروکراسی ها بر اساس ماهیت ذاتی خود بدنبال گسترش و دفاع از قدرت ، شهرت و منابع خود هستند وسیا نیز از این قاعده مستثنی نیست . برنامه های بازداشت و شکنجه آژانس نمونه کامل و بارزی است که نشان می دهد منافع سازمانی  چگونه به آسانی منافع ملی و امنیتی کشور و ملت را فدا می کند . 

به گفته جورج تنت مدیر سیا ، آنچه فرصت را برای اجرای چنین برنامه ای مهیا نمود این بود که مقامات ضدتروریسم پاکستان بیش از 20 عملیات نیروهای القاعده را در مارس 2002 بطور همزمان خنثی کردند . پس از آن ابوزبیده ، که در آن زمان یکی از رهبران ارشد عملیاتی این گروه محسوب میشد بازداشت شد . 

چشم انداز استخراج اطلاعات از " ابوزبیده " و دیگر رهبران رده بالا و باارزش اطلاعاتی خوب در القاعده تنت و همکارانش را متقاعده کرد که توسعه ایده ای را آغاز کنند که بر اساس آن برنامه ای کلی و جدید اجرا شود . در این برنامه باید پا فراتر از مرزهای اخلاقی و قانونی گذاشته شود به گونه ای که اکنون این برنامه بعنوان نوع نوینی از شکنجه ها و بازجویی های نامتعارف در سراسر دنیا مطرح می باشد . 

میدل ایست آی در بخش دیگری از این مقاله خاطرنشان کرد : درخواست و اجرای این برنامه در شرایطی در دستورالعمل مقامات سیا قرار گرفت که این سازمان از نقش کلیدی و آزادانه خود در موضوعات امنیت ملی آمریکا آگاهی داشت . با استفاده از این روش ، سیا توانست تاثیرگذاری های خوددر مدیریت امنیتی ایالات متحده راافزایش دهد و حضور خود را در راس قدرت در واشنگتن تثبیت نماید . 

واقعیت این است که مقامات سیا به گونه ای فعالیت های جنایت آمیز و غیرقانونی خود را جلوه می دهند که گویا این اقدامات به منظور پیشگیری از هرگونه حمله تروریستی به آمریکا در آینده اجرا می شود و  اساسا ماهیت اصلی ایجاد و تداوم فعالیت این سازمان همین می باشد .

بر همین اساس ، سیا با گروه هایی از روانشناسان به مشاوره پرداخت تا آنان روشی به نام " درماندگی القایی " را بعنوان سبک جدیدی از شکنجه علیه بازداشت شدگان اجرا نمایند . بنا بر ادعای این روانشاسان ، با استفاده از این روش روانی یک فرد تمامی ابعاد ناگفته و محرمانه درون ذهن خود را عنوان می کند و ناچار خواهد شد تمامی اطلاعاتی را که دارد ، استخراج  نماید . 

طبق گزارش سیا ، افسران شکنجه گر این سازمان بااستفاده از ناامید کردن بازداشت شدگان از نجات و القای یک فانتزی غیرواقعی و توهمی به آنان قصد داشتند که اطلاعات آنها رااستخراج کنند . مقامات سیا همواره با ارائه اطلاعات دروغین مدعی هستندکه این سیاست آنها موفقیت های زیادی بدست آورده و موجب جلوگیری از حملات تروریستی در موارد بسیاری شده است . در حالی که نه تنها نتیجه ای از این سیاست های غیرقانونی بدست نیامده بلکه بخش اعظمی از برنامه های به مراتب خصمانه و وحشیانه در سیا هنوز سر به مهر وجود دارد . 






انتهای پیام /


برچسب ها: سیا ، شکنجه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار