کمال گرایی والدین ،کودکان را خجالتی می‌کند

یک روان‌شناس گفت: کمال‌گرایی، انتقاد و نگرانی بیش از حد سبب گریز کودک از جامعه می‌شود.

یعقوب اسماعیلی روان شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: جدای از مسائل ژنتیکی عمده علل کم رو بودن کودکان عدم رفت و آمد پدر و مادر با فامیل و آشنایان و تک فرزندی است.
 
وی در ادامه افزود: والدینی‌ که بسیار کنترل گر، کمال‌گر و یا نگران آسیب دیدن فرزند خود هستند مانع از این می‌شوند که کودکشان‌ بسیاری از مسائل را بطور شخصی تجربه کند.
این کارشناس با اشاره به اینکه اضطراب اجتماعی با پایین آمدن عزت نفس همراه است تصریح کرد: در صورتی که پدر و مادر نا کارآوری‌ فرزندانشان‌ را مورد تمسخر قرار دهند در حقیقت اعتماد به نفس کودک خود را مورد هدف قرار داده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه اولین ریشه علت این مشکل کودک خود والدین هستند افزود: در جلسات مشاوره مشخص می‌شود که اغلب این پدران و مادران انتقاد‌گر و کمال‌گرا هستند و یا در اکثر اوقات به نیابت‌ از بچه‌ها وارد تعاملات اجتماعی آنان شده‌اند.

اسماعیلی به چگونگی اجتماعی شدن کودک اشاره کرد و گفت: والدین باید اجازه دهند که کودکشان‌ از همان سنین پایین پاره‌ای از وقت خود را با گروه همسالان بگذراند و همچنین در صورت طرد شدن از سوی همسالان کودک را توبیخ نکنند بلکه درباره علل و راهکار‌های این مشکل با او صحبت کنند تا استقلال جسارت حضور در اجتماع به او باز گردد.
 
وی اظهار داشت: در صورت خجالتی بودن کودک والدین باید به دور از هر گونه نصیحت و یا محکوم کردن درباره هیجانی نظیر خشم اضطراب و ... که فرزند‌شان در یک جمع تجربه می‌کند با او صحبت کنند و سپس به دنبال راهکار‌ باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: گاهی یک تجربه در دوران کودکی همچون مرگ و یا دعوای والدین باعث می‌شود او ذهنیتی خلاف واقع درباره جمع پیدا کند و تا دوران بزرگسالی همراه او باشد که درآن صورت این ذهنیت کودک باید با جلسات مشاوره درمانی اعتباریابی‌ شود.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: کمال ، والدین ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار