مایکل مان در مصاحبه با اسوشیتدپرس؛

ظریف و اشتون قرار شام کاری نداشتند/ نیازی به شام کاری نبود

آسوشیتد پرس در گزارشی از مذاکرات در حال انجام میان نمایندگان کشورمان و گروه 1+5 در وین نوشت بحران اوکراین بر این مذاکرات سایه افکنده این خبرگزاری همچنین با بازنشر خبر عدم برگزاری شام کاری میان ظریف و اشتون،‌با "مایکل مان" مصاحبه‌ای انجام داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ممکن است تهران  در مذاکرات هسته ای که از روز سه شنبه از سر گرفته شده یک متحد جدید پیدا کرده باشد: بحران اوکراین . تنش آمریکا و روسیه بر سر اوکراین می تواند اجماع در مورد آنچه که ایران باید برای رفع نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای اش  انجام دهد تضعیف کند.  

هم واشنگتن و هم مسکو تاکید  دارند که تعهد آنها برای بین بردن هر گونه تهدید برنامه هسته‌ای ایران بر مناقشه آنها بر سر اوکراین ارجحیت دارد.

اما دیپلمات‌ها  به آسوشیتدپرس می‌گویند که مسکو و واشنگتن  در مورد این که تهران چه مقدار باید برنامه هسته ای خود را محدود سازد، اختلاف بسیار زیادی دارند.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش به خبر لغو ضیافت شام  دکترظریف با کاترین اشتون پرداخت و نوشت: به عنوان  نشانه فوری از مشکلاتی که ممکن است پیش رو باشد. اسوشیتدپرس نوشت: خبرگزاری فارس گزارش داد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه  ایران ضیافت شام برنامه‌ریزی شده روز دوشنبه با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به دلیل ملاقات او با فعالان سیاسی مخالف در ایران، لغو کرد.

در آستانه مذاکرات وین، "جنیفر پساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده  گفته بود که او انتظار دارد که در تلاش برای متقاعد کردن تهران برای موافقت با محدود ساختن دراز مدت فعالیت‌های هسته ای در ازای لغو کامل تحریم ها، روسیه  همچنان "یک شریک فعال" باقی بماند.

یک دیپلمات ارشد روسیه گفت که کشورش،" فعالانه " تلاش خواهد کرد تا یک توافقنامه ای حاصل شود. او خواست که نامش فاش نشود زیرا  از مسکو برای اظهار نظر  در مورد این موضوع اجازه ندارد.

اما "گری سیمور" مذاکره کننده هسته ای سابق ایالات متحده مدعی است: هر گونه تنش میان  ابرقدرت‌ها  باعث خواهد شد که تهران احساس  کند " برای مصالحه ( امتیاز دادن) بسیار کمتر تحت فشار است." و این، به نوبه خود، می تواند بر آنچه  که ایالات متحده آن را هدف اصلی خود می‌داند-  یعنی کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران در سایت های غنی‌سازی اورانیوم – تاثیر منفی بگذارد.

ایران تأکید دارد برنامه غنی‌سازی خود  فقط به منظور تولید سوخت کمتر غنی شده برای راکتورها، پژوهش های علمی و یا برای درمان های پزشکی است. اما واشنگتن می‌خواهد تهران تعداد سانتریفوژهای خود را از نزدیک به 20000 دستگاه به چند هزار دستگاه کاهش دهد.

خواسته‌های روسیه به مراتب کمتر سختگیرانه است. دو دیپلمات ها به آسوشیتدپرس گفتند که مسکو  حاضر است ایران بسیاری  از سانتریفوژهای  خود - شاید حتی همین نزدیک به 20هزار دستگاه موجود-  را حفظ کند  و مذاکرات بیشتر در مورد این باشد که چه تعداد از آنها مجاز به فعالیت باشند.

این دیپلمات ها گفتند ،شرط مسکو این خواهد بود که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقنامه ای امضا کند که  به کارشناسان آژانس قدرت بازرسی های گسترده را بدهد تا آنها  اطمینان حاصل کنند برنامه هسته ای تهران صلح آمیز است. این دیپلمات ها  از جزئیات مذاکرات محرمانه مطلع هستند، اما خواستند نامشان فاش نشود زیرا آنها اجازه نداشتند در این خصوص صحبت کنند. 

چین معمولا از موضع روسیه در مذاکرات پشتیبانی می کند، اما موضع مسکو از سوی ایالات متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان رد می‌شود.

مسکو و واشنگتن توانسته اند به شکاف‌ها و اختلاف‌های قبلی بر سر ایران فایق بیایند. و" مارک فیتزپاتریک " مقام سابق وزارت امور خارجه امریکا  اشاره می کند که حتی در دوران جنگ سرد ، دو کشور " با وجود بسیاری از بی اعتمادی شدید" باهم همکاری‌هایی داشتند.

"فیتزپاتریک"، که در حال حاضر با موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک  همکاری می‌کند، فهرستی از کار تیمی روسیه و ایالات متحده در مورد پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و همچنین انعقاد چند توافقنامه کنترل تسلیحاتی را  به عنوان نمونه هایی ازاین که چگونه منافع مشترک میتواند حتی بدترین تنش ها را خنثی سازد، ارائه می‌کند.

با این حال، او می گوید "مسکو"یی که  بر سر مسائل بزرگترژئوپلیتیکی با واشنگتن  اختلاف دارد می تواند به جای همکاری، دستور کار خود را پیش ببرد - از جمله ساخت راکتورهای هسته ای برای ایران -. او می گوید روسیه،  همیشه "با ضرباهنگ طبل خود پیش می رود " و هر کاری که خود می خواهد انجام می دهد.

"سیمور"، از مرکز امور بین الملل "بلفر" هاروارد ، مدعی است: ایران احساس می‌کند دست بالا را دارد و به نظر می‌رسد بیانیه‌های علنی تهران با این دیدگاه  مطابقت دارد، از جمله لغو ضیافت شام.

(پیش از انتشار این خبر)"مایکل مان" سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فقط تایید کرد  که- بر خلاف  رویه معمول -  در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای این دو برای صرف شام  با هم دیدار نخواهند کرد. وی افزود: ظریف و اشتون قرار شام کاری نداشتند. 

وی در گفتگو با آسوشیتدپرس خبر عدم برگزاری شام کاری میان ظریف و اشتون را تایید کرد اما از اظهارنظر درباره این مساله که طرف ایرانی این مذاکرات را لغو کرد امتناع کرد.

وی تنها به گفتن این مساله بسنده کرد که ظریف و اشتون نیازی به ملاقات مجدد پیش از دور جدید مذاکرات میان ایران و 1+5 در روز سه‌شنبه نداشتند.

وی گفت: "اشتون هفته گذشته در ایران بود و اوقات بسیار خوبی را با وزیر خارجه ایران داشت. از این رو این بار نیازی به شام کاری نبود."

مسکو همزمان که در حال مذاکره برسر کاهش برنامه هسته ای ایران است ، از طرف دیگر در مورد گسترش برنامه هسته ای ایران  از طریق ساخت راکتورهای جدید در حال مذاکره با ایران است . محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته گفت کشورش و روسیه منافع مشترکی دارند و این که تهران کمک مسکو " برای رسیدن به توافق نهایی " حساب می‌کند.

 آسوشیتدپرس در پایان  به بی‌اعتنایی ایران به تهدیدات نظامی امریکا اشاره کرده  و با استناد به کاریکاتوری در خبرگزاری فارس می نویسد به نظر می‌رسد این خبرگزاری در مورد تهدیدات پوشیده نظامی امریکا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات کنکاش کرده است.

 این خبرگزاری کاریکاتوری را باز نشر کرده که  نشان می دهد رئیس جمهور باراک اوباما، یک قوطی خالی را که روی آن نوشته شده " خط قرمز " در دست دارد.

 این کاریکاتورولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را نشان می دهد که  با پوزخند از کنار اوباما دور شده و می گوید،" من فکر می کنم شما همه آن را برای سوریه استفاده کردید".


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار