"بان کي مون":بررسی مقصر حملات شيميايي بر اساس گزارش بازرسان سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در صورت صحت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ، مقصر این حملات باید بر اساس گزارش بازرسان سازمان ملل بررسی شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این سخن "بان کی مون" با توافق اولیه سوریه و سازمان ملل متحد مغایر است.
طبق آن توافق، بازرسان شیمیائی سازمان ملل متحد فقط برای بررسی صحت کاربرد سلاح شیمیائی در سوریه به این کشور سفر کردند و حق تعیین طرف استفاده کننده از این سلاح ها را ندارند.

دولت سوریه، مخالفان را طرف استفاده کننده از تسلیحات شیمیائی می داند و در مقابل تروریست ها، این اتهام را متوجه خود دمشق کرده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری ظهر دوشنبه خود که برای گزارشی از سفر اخیرش به سن پترزبورگ روسیه و شرکت در نشست گروه بیست برگزار شد، موضوع سوریه را بحث اصلی این نشست خواند و گفت: سوریه نخستین موضوع سیاسی بود که تا این حد بر جلسات گروه بیست غالب بود.

وی افزود: در صورت اثبات استفاده از سلاح شیمیایی در گزارش بازرسان، شورای امنیت باید به توافق برسد و در مورد این موضوع به راه حلی برسد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه روسیه که پیشنهاد کرده است سوریه سلاح های شیمیایی خود را تحویل سازمان ملل دهد، گفت: از چنین پیشنهاد هایی از وزیر امور خارجه روسیه و همچنین وزیر امور خارجه آمریکا استقبال می کنم.

بان کی مون افزود: قصد دارم بعد از مطالعه گزارش بازرسان به شورای امنیت پیشنهاد دهم سازمان ملل متحد سلاح های شیمیایی سوریه را تحویل بگیرد و در مناطقی امن در خاک سوریه ذخیره کنند و یا از بین ببرند.

وی گفت: تاکید می کنم که سوریه باید عضو سازمان منع کاربرد سلاح های شیمیایی شود.
بان کی مون در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات وزیر امور خارجه روسیه درباره امکان پایان دادن به بحران سوریه در مذاکرات صلح ژنو دو نیز گفت: کنفرانس ژنو باید هر چه زودتر برگزار شود چون تنها راه حل این مساله راهکار سیاسی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار