افتخارات "اوباما" در مداخله و جنگ افروزی در کشورهای خاورمیانه

نگاهی به آمارها و نظرسنجی ها از آغاز دوره ریاست جمهوری اوباما نشان میدهد که وی بیش از سایر روسای جمهور این کشور در زمینه مداخلات مستقیم و غیرمستقیم در امور سایر کشورها و تقویت موضع گروههای تروریستی و ضدبسری فعال بوده است .

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه خبری _ تحلیلی گلوبال ریسرچ ؛ موسسه نظرسنجی گالوپ در سال 2009 در گزارشی اعلام کرد که بیش از 70 درصد شهروندان آمریکایی از اوباما و سیاست های وی حمایت می کنند . در نظرسنجی دوره بعدی این موسسه ، این حمایت و پشتیبانی مردم از رییس جمهور تازه انتخاب شده شان با کاهش 20 درصدی به 50 درصد رسید . در اواسط سال 2011 نیز نتایج همین نظرسنجی محبوبیت اوباما در داخل آمریکا را 40 درصد نشان داده است . 

در این نظرسنجی ها تنها 35 درصد از مردم سیاست های اقتصادی و 40 درصد سیاست های خارجی اوباما را تایید کردند . اکثر آنان نیز با حمله نظامی به سوریه مخالف بودند چراکه مردم آمریکا از جنگ های طولانی و بدون دلیل دولت خسته شده اند . 

شهروندان آمریکایی خواستار این هستند که موضوعات داخلی در اولویت برنامه های مقامات دولتی کشورشان قرار بگیرد . آنها می خواهند بجای حضور نظامی در سایر کشور ها و کشتار مردم سایر مناطق ، امنیت شغلی و رشد اقتصادی در داخل کشور خود داشته باشند . آنها خواستار تحقق وعده هایی هستند که اوباما پیش از انتخابات به آنان داده است .

در تاریخ 6سپتامبر روزنامه نیویورک تایمز گزارشی با عنوان : "تقلای اوباما برای جذب حمایتها در اقدام نظامی علیه سوریه " نوشت : اوباما در مورد سوریه با یکی از بزرگترین آزمون های دوران ریاست جمهوری اش مواجه شده است . وی تاکنون با کوفتن بر طبل جنگ از روشهای سخنرانی ،سفر به دیگر کشورها برای جلب حمایت آنان و فشار بر کنگره برای همراهی با وی در این جنگ تلاش کرده است که حتما آتش جنگ دیگری از سوی آمریکا در خاورمیانه را شعله ور سازد . اما تاکنون این تلاش ها نتایج معکوس داشته و از پارلمان انگلیس گرفته تا بسیاری از مقامات کاخ سفید با این اقدام ابراز مخالفت کرده اند . 

اوباما تصمیم دارد به راحتی وجهه نه چندان مطلوب خود در داخل و خارج آمریکا را با تجاوز به خاک سوریه بیش از پیش خدشه دار نماید . اما زمان هایی وجود دارد که باید مانع تصمیم گیری های خودسرانه و بدون توجه ریییس جمهور آمریکا که زیان آن برای کشورها و ملت های زیادی خواهد داشت ، شد . این بار یکی از آن زمان های حساس است . 

در اینجا لازم است نگاهی به حقایقی اقدامات اوباما در سالهای گذشته داشته باشیم . اوباما جنگ افغانستان را تثبیت و تقویت کرد . وی با تجاوز نظامی به خاک لیبی  وخروج ظاهری از آن زمینه یاغی گری و جولان شورشیان بین المللی در این کشور را فراهم کرد . رییس جمهور آمریکا از ابتدا با کمک های مستقیم و غیرمستقیم به شورشیان و تروریستها جنگی نیابتی در سوریه آغاز کرد و اکنون نیز بابهانه ای دروغین و اثبات نشده در حال آماده شدن برای شروع جنگی مستقیم در این کشور است . 

اقدامات خصمانه اوبامادرباره ایران نیز نمونه هایی بارز از دشمنی باکشورهایی است که تلاش می کنند مستقل بوده و تحت سلطه امپراطوری های جهانی نباشند . وی در ادامه فعالیت های ضدایرانی دولتهای پیشین ایالات متحده ، سیاست تحریم ، ترور وتهدید را علیه نظام ایران پیش گرفت تا آنجا که به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلیگران استراتژیک پرتنش ترین دوره روابط آمریکا و ایران در زمان ریاست جمهوری " باراک اوباما " بوده است . 

شعار انتخاباتی اوباما امید ، صلح و تغییر بوده اما تنها چیزی که در دوره ریاست جمهوری وی دیده شده و می شود خیانت ، جنگ و دورویی است . وی گسترش امپراطوری آمریکا را با استفاده از جنگ های بی وقفه و به منظور تسلط بر کل دنیا در اولویت کاری خود قرار داده است . در داخل کشور نیز نسبت به اعتراضات مردمی بی رحمانه از سیاست سرکوب و خفقان استفاده می کند . 

روزنامه " وال استریت ژورنال " در یکی از گزارشات اخیر خود در این باره نوشت : تماس های اوباما با رهبران کشورهای جهان برای همکاری و مشارکت در اقدام نظامی علیه سوریه موجب اختلاف تفرقه میان آنان شده است . هدف اصلی اوباما برای حضور در نشست "گروه 20" در سن پترزبورگ با همین هدف انجام گرفت . هرچند در این مورد نیز همانند تعداد دیگری از سازمان ها و مقامات در کشورهای مختلف پاسخ آنان به اوباما " نه " بود . 

نماینده سازمان ملل در مرکز مطالعات پیشرفته استراتژیک آمریکا در اظهاراتی خاطرنشان کرد : واشنگتن تصمیم دارد در سالگرد حادثه 11 سپتامبر اقدام نظامی علیه سوریه را عملی کند . اسنادی وجود دارد که نشان میدهد در تاریخ 21 اوت سال جاری در یکی از مناطق سوریه سلاح شیمیایی استفاده شده است اما اینکه این سلاح ها از سوی دولت سوریه مورد استفاده قرار گرفته یا تروریستها ، هنوز مشخص نیست . 

این دلیل نمی تواند برای اذهان عمومی جهان توجیه کننده اقدام نظامی علیه دمشق باشد . به همین علت بسیاری از دولت ها و مردم در سایر کشورها اعتراضات و مخالفت های خودبا این اقدام را بطور روزانه به آمریکا اعلام می کنند . تعدادی از سازمانها و نهادهای غیردولتی آمریکا نیز که حامی مالی دولت محسوب می شوند و از آنها بعنوان کوچکترین و پایین ترین درجات پیمانکاران کاخ سفید یاد می شود ، نیز اوباما را در همراهی در جنگ علیه سوریه تنها گذاشته اند . 

نویسنده این مقاله در انتها خاطرنشان کرد : اوباما تصور می کند پادشاه جهان است اما این پادشاه سرزمینی ندارد که بخواهد بر آن حکمرانی کند به همین دلیل تلاش می کند با تجاوز و جنگ در سایر کشورها هم قدرت توهم آلودخود را به رخ جهان بکشد و هم اگر موفقیتی بدست آمد آنرا بنام سرزمین خود جعل کرده و مستعمره کند . 

در حال حاضر رییس جمهور آمریکا از همیشه منزوی تر به نظر می رسد چراکه نزدیک ترین دوستانش نیز که اسرائیل و انگلیس هستند وی را در حمله نظامی به سوریه تنها گذاشته اند . بسیاری از کارشناسان معتقدند اقدامی که آمریکا باید در سوریه انجام دهد دیپلماسی و گفتگو است نه اقدام نظامی چراکه حمله نه تنها اوضاع نابسامان این کشور را بدتر می کند بلکه موجب آغاز موج تازه ای خشونت ها و جنایات غیرقابل پیش بینی در منطقه و جهان می شود . 
برچسب ها: اوباما ، نشریه ، افتخار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار