خروج تندر 90 و... از بازار ايران؟

در شرايطي که خودروسازان با مشکلات مالي متعددي مواجه هستند خبرهايي از احتمال کاهش همکاري شرکت رنو با شرکت هاي داخلي شنيده مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در حاليکه واردات خودرو با ارز مرجع و مبادله اي به کشور ممنوع شده اخبار ناخوشايندي از وضعيت همکاري شرکت خارجي رنو فرانسه در توليد محصول تندر 90 هم به گوش مي رسد به گونه اي که يکي از متوليان صنعت خودرو کشور از احتمال توقف و يا کاهش همکاري اين شرکت با خودروسازان داخلي خبر داده که در صورت تحقق يافتن اين خبر وضعيت بازار خودروهاي داخلي نيز دستخوش تغيير و چالش خواهد شد.

برهمين اساس، طي چند ماه گذشته روزي نبوده که خبري از مشکلات صنعت خودرو کشور شنيده نشود و خودروسازان هر روز با چالش هاي جديدي مواجه هستند که اين امر در طولاني مدت بر روي توليد محصولات اثر گذاشته و سبب کاهش تيراژ توليد شده است.

در اين شرايط تامين نشدن قطعات به دليل دو برابر شدن نرخ ارز و مشکلات انتقال آن توليد محصولاتي همچون تندر90 را با مشکل مواجه ساخته به طوري که خودروسازان قبل از توليد هر دستگاه از اين محصول ضرر مي دهند.

احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان در اين خصوص به خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: تندر90 در شرايط کنوني و با ارز مبادله اي با قيمتي حدود 30 ميليون تومان براي سازنده تمام مي شود چرا که قيمت اين محصول وابسته به قيمت يورو است و اين ارز طي ماه هاي گذشته رشد قيمتي زيادي داشته است.

نعمت بخش در ادامه تصريح کرد: بنابراين ادامه توليد تندر90 با قيمت فعلي حاشيه زيان را براي توليدکنندگان به همراه خواهد داشت.

وي ادامه داد: شرکت رنو پارس که عمده سهام آن در اختيار رنو فرانسه است و شريک تجاري 2 گروه خودروسازي سايپا و ايران خودرو محسوب مي شود، در اين وضعيت حاضر به تحمل ضرر نيست ضمن اينکه بدهي خود را از قطعه سازان و خودروسازان داخلي نگرفته اند و  اين امر ادامه تجارت و همکاري اين شرکت ها را با مشکل مواجه ساخته است.

وي اظهار داشت: در اين شرايط شرکت رنو خواستار کاهش توليدات خود در شرکت هاي داخلي شده و ادامه فعاليت را منوط به تناسب قيمتي محصولات و دريافت مطالبات عنوان کرده است.

دبير انجمن خودروسازان ادامه داد: اسفندماه سال گذشته اجازه تعيين قيمت خودروهاي بالاي 45 ميليون تومان در حاشيه بازار به خودروسازان داده شد و اين امر تعديل قيمت اين محصولات و خروج واسطه ها را از بازار به همراه داشت.

وي افزود: در اين شرايط که قيمت بيشتر محصولات در کارخانه و بازار متفاوت است، تعيين حاشيه قيمت در بازار راهکار تعديل قيمت و خروج دلالان از بازار است و در اين صورت تفاوت قيمت محصولات به صنعت خودرو بازمي گردد و به جيب دلالان نمي رود.

نعمت بخش اظهار داشت: در اين صورت خودروسازان توان رفع مشکلات مالي و پرداخت به موقع بدهي هاي خود خواهند داشت.

**اتخاذ تدابيري ويژه براي پرداخت مطالبات

براساس اين گزارش محمدرضا نجفي منش عضو انجمن قطعه سازان در اين خصوص تصريح کرد: طي 9 ماه گذشته پرداخت مطالبات شرکت رنو از بابت قطعات ارسالي به تعويق افتاده و اين شرکت اعلام کرده اگر تا پايان سالجاري ميلادي حداقل بخشي از اين مطالبات پرداخت نشود ادامه ارسال قطعات به ايران با مشکلاتي مواجه خواهد شد.

وي از اتخاذ تدابيري براي پرداخت مطالبات شرکت رنو خبر داد و تصريح کرد: با پرداخت مطالبات مشکلي در راه ادامه فعاليت هاي رنو در ايران وجود نخواهد داشت.

عضو انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: شرکت رنو عزم خود را براي ادامه فعاليت ها در ايران تاکيد کرده و به طور حتم توليد محصولات رنو به ويژه تندر90 ادامه خواهد يافت.

**همکاري رنو با سايپا ادامه مي يابد

همچنين سعيد مدني مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در اين خصوص گفت: همکاري اين شرکت با رنو ادامه خواهد داشت و مشکلي در روابط 2 شرکت وجود ندارد.

وي در خصوص پرداخت بدهي هاي شرکت سايپا اظهار داشت: اين شرکت در پرداخت بدهي ها مشکلي ندارد و در شرايط کنوني دارايي هاي سايپا بيش از بدهي هاي آن است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار