افزايش تحريم ها ؛ عامل تضعيف حل مسالمت آميز مسئله هسته اي ايران

پايگاه اينترنتي آسيا تايمز در تحليلي به قلم ياسمين رمزي نوشت :اقدام عجولانه کنگره آمريکا در تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران باعث تعويق و تضعيف راه حل هاي مسالمت آميز براي مسئله هسته اي ايران شده است .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اقدام عجولانه کنگره آمريکا در تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران در آستانه تعطيلات ماه اوت کنگره در بحبوحه افزايش تلاش ها براي مرتبط کردن دولت ايران با اقدامات مرگبار تروريسم بين المللي و همچنين افزايش تلاش سياستمداران آمريکايي براي نشان دادن حمايتشان از اسرائيل در آستانه انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر آمريکا ، صورت گرفت.

اما تلاش ها در جهت اجراي اقدامات تنبيهي بيشتر عليه ايران مي تواند باعث تضعيف تلاش ها براي حل مسالمت آميز مسئله برنامه هسته اي تهران شود .

جمال عبدي مدير دفتر سياسي شوراي ملي آمريکايي ايراني گفت حتي « تهديد صرف » درمورد اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران که ترکيبي از دو لايحه تصويب شده در ماه دسامبر و ماه مه توسط مجلس نمايندگان و سناي آمريکا خواهد بود و در آن بخش انرژي ايران و توانايي اين کشور در داد و ستدهاي مالي الکترونيکي هدف قرار گرفته است ، بر مذاکرات هسته اي تهران تاثير منفي خواهد داشت و باعث محدود شدن توانايي رئيس جمهور آمريکا در استفاده از تحريم ها به عنوان يک اهرم فشار مي شود.

وي افزود تصويب چنين لايحه اي باعث وخامت اوضاع بين ايران و آمريکا مي شود و اگر اين لايحه دربرگيرنده اقداماتي در جهت « جنگ اقتصادي » باشد بدون شک واکنش تند ايراني ها را نيز به دنبال خواهد داشت .

ام جي روزنبرگ تحليلگر کهنه کار اسرائيلي در کميته امور عمومي آمريکايي اسرائيلي موسوم به آيپک گفت عجله کنگره براي تصويب تحريم هاي جديد عليه ايران به اين علت است که آنها با آيپک قول داده اند پيش از فرا رسيدن فصل انتخابات که از ماه سپتامبر آغاز مي شود ، اين تحريم ها را تصويب کنند .

وي افزود ظاهرا به نظر مي رسد که اين تحريم ها نشات گرفته از کنگره است اما در حقيقت اين تحريم ها نشات گرفته از آيپک است .

رزنبرگ که از منتقدان آيپک و ديگر گروه هاي لابي آمريکايي اسرائيلي به شمار مي رود تصريح کرد ايران در دستور کار اصلي آيپک قرار دارد .

مقامات بلندپايه اسرائيل بارها اين مسئله را که تحريم هاي اقتصادي به تنهايي بتواند بر ايران تاثيرگذار باشد زير سوال برده اند .

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در پيامي صريح و علني براي لئون پانتا وزير دفاع آمريکا اعلام کرد زمان براي مقابله با ايران درحال سپري شدن است و سياست هاي آمريکا براي جلوگيري از برنامه هسته اي تهران تاکنون با شکست روبرو بوده است .

برخي تحليلگران در اسرائيل حمله اين رژيم را به تاسيسات هسته اي ايران طي چند ماه آينده بعيد مي دانند زيرا اقدام نظامي مشکلات بزرگي دارد و اين مشکلات با دشواري هايي که آمريکا در آستانه انتخابات رياست جمهوري اين کشور با آنها روبرو است در هم آميخته شده است .

برچسب ها: تحریم ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار