مركز پژوهش هاي مجلس منتشر كرد؛

« ارزيابي تحریم های حقوق بشری آمریکا و اروپا علیه ایران»

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تحریم های حقوق بشری آمریکا و اروپا علیه ایران را بررسی و ارزيابي کرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: آمریکا و اروپا بر تحریم‌های حقوق بشری به‌عنوان نوعی از تحریم‌های هوشمند تأکید کرده‌اند تا بتوانند تحت فشارها و ادعاهای حقوق بشری، جمهوری اسلامی ایران را به امتیازدهی و اتخاذ دیپلماسی انفعالی در حوزه‌های سیاسی، به‌خصوص پرونده هسته‌ای و وضعیت حقوق بشر ، وادار کنند.

بر این اساس، فشارهای حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران گاه از طریق مواضع رسمی و غیر رسمی دولت‌ها مانند تحریم قطعنامه و گاه از طریق قطعنامه‌ها و بیانیه‌های نهادهای بین‌المللی حقوق بشر مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعمال می‌شوند.

این گزارش همچنين حاکی است: تحریم‌های حقوق بشری به‌عنوان یکی از راه‌های موثر برای ضربه زدن به وجهه یک کشور در بین کشورهای منطقه و جهان و همچنین ایجاد شکاف بین حاکمیت و مردم و بی‌اعتمادی در محیط داخلی کشور دنبال می‌شود.

در این راستا غرب می‌کوشد تا با از بین بردن اعتماد سیاسی در کشور، زمینه لازم را برای نارضایتی‌ها و اعتراض‌های سیاسی و اجتماعی در آینده فراهم کند و قدرت داخلی مبتنی بر پشتوانه مردمی حاکمیت را کاهش دهد تا از این حربه در زمان مناسب در جهت منافع خود بهره ببرد.

براساس این گزارش، لازم است تا با شناخت جایگاه تحریم‌های حقوق بشری در استراتژی آمریکا علیه ایران در این مقطع زمانی بتوان راهکاری مناسب و کارآمد برای مدیریت چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو در فضای کنونی اتخاذ کرد./س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار