مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل شهروندان خطرآفرین است و خانواده‌ها باید هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند.

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است گفت : این جوجه‌ها به طور معمول جوجه‌های نر از مزارع و واحدهای مرغ تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای واحدهای پرورش طیور از نظر اقتصادی صرفه ندارد بنابراین آنها را در بازار به فروش می‌رسانند و یا در کارخانه تبدیل به پودر گوشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رنگی بودن این جوجه‌ها موجب جذب کودکان می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مراکز تولید جوجه‌های رنگی نامشخص و شرایط و نحوه پرورش آنها به صورت غیر بهداشتی و به شکل متراکم و فشرده است و در شرایط نامناسب در کنار خیابان‌ و احتمالا در معرض انواع میکروب‌ های بیماری‌ زا نگهداری و عرضه می ‌شوند مورد تأیید دامپزشکی نیستند.

حاج کاظمی با بیان اینکه این جوجه ها اغلب چون سیستم بدنی ضعیفی دارند، بعد از چند روز می‌میرند، افزود: برخی از این جوجه ‌ها ممکن است با داشتن ظاهری سالم و مقاوم به دلیل شرایط بد نگهداری و نبود واکسیناسیون درصد آلودگی بسیار بالایی داشته باشند و ناقل میکروب‌ ها و ویروس های بیماری ‌زای مشترک بین طیور و انسان باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی به مردم برای خرید نکردن جوجه‌های رنگی، اردک‌های کوچک و سایر حیوانات مورد توجه کودکان، اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های مشترک قابل انتقال از این موجودات به انسان است.

وی اضافه کرد: هر یک از این حیوانات جمعیت میکروبی منحصر به فردی را در سطح بدن و دستگاه گوارش خود دارند که با جمعیت انسانی سازگاری ندارند و بالقوه می توانند بسیار خطرناک باشند.

این مسوول یادآور شد: بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود.

به گفته حاج کاظمی، آنفلوانزای فوق حاد طیور و یا باکتری سالمونلا (باکتری‌های دستگاه گوارش طیور) از جمله بیماری هایی هستند که می‌توانند به انسان منتقل شود و مشکلات عدیده ای را برای کودکان از جمله دل درد و اسهال (بیماری های گوارشی خطرناک) ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مردم خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک و غیر بهداشتی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به این اداره کل اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.